,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” – to nazwa projektu pilotażowego, który jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia doradztwa zawodowego. W inauguracji przedsięwzięcia uczestniczył Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek. Wydarzenie zorganizował Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie.
Rozwój kształcenia zawodowego
– Wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym. Inwestujemy w rozwój doradztwa z wykorzystaniem nowych technologii. To pomaga w podjęciu decyzji o wyborze zawodu – mówił minister Przemysław Czarnek podczas konferencji inaugurującej projekt ,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym”.
– Wykorzystanie nowoczesnych technologii to ważny krok w doradztwie zawodowym. Prezentując informacje o zawodach, quizy oraz filmy, w tym w technologii VR, pomagamy młodzieży w podjęciu decyzji o kierunku dalszego kształcenia i wyborze zawodu – podkreślał Minister Edukacji i Nauki.
Szef MEiN zwrócił uwagę na rozwój kształcenia zawodowego. Podkreślił, że technika i szkoły branżowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem absolwentów szkół podstawowych: – Absolwenci szkół podstawowych wybierają w większości szkolnictwo zawodowe, tj. ok. 55-56 proc., ale są regiony, jak np. powiat puławski, gdzie szkolnictwo zawodowe wybiera 65 proc. absolwentów szkół podstawowych – mówił minister.
Podczas konferencji Minister Edukacji i Nauki mówił o projektach i inicjatywach, które wspierają rozwój praktycznych umiejętności oraz kompetencji cenionych na rynku pracy. Jednym z nich jest program „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki środkom z programu już 12 tys. szkół korzysta z nowoczesnego sprzętu. Szef MEiN wspominał także o powstających Branżowych Centrach Umiejętności, które będą miejscem współpracy szkół, uczelni i pracodawców.
– To wszystko razem przyczyni się do zdecydowanej poprawy sytuacji w szkolnictwie zawodowym, a przez to również do rynku pracy, który potrzebuje fachowców świadomych swoich umiejętności, zainteresowań i predyspozycji – mówił minister.
Projekt pilotażowy ,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym”
Projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych. Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli „zanurzyć” ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Projekt umożliwia zdobycie wiedzy o konkretnej profesji.
Autorzy projektu współpracowali z kilkudziesięcioma firmami, dużymi i małymi, prywatnymi i państwowymi, służbą zdrowia i służbami mundurowymi. Owocem tej współpracy jest 45 filmów realizowanych w technologii w rozszerzonej rzeczywistości, która umożliwia doświadczenie pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu, a także 7 specjalistycznych aplikacji. Dzięki nim uczeń będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.
Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk oraz kowal artystyczny.
Filmy w poszerzonej rzeczywistości dotyczącą zawodów: ratownik medyczny, fizjoterapeuta, pielęgniarka, radiolog, onkolog diagnosta, blacharz, lakiernik, cieśla, stolarz, dekarz, robotnik budowlany, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, pracownik branży odnawialnych źródeł energii, weterynarz, groomer, behawiorysta zwierzęcy, pracownicy branży motoryzacyjnej.
Zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii są prowadzone od początku roku szkolnego 2022/2023 w 21 podkarpackich szkołach ponadpodstawowych, w każdym powiecie. Weźmie w nich udział co najmniej 200 uczniów.
Głównym celem projektu jest wypracowanie standardów wykorzystania nowoczesnych technologii w poradnictwie zawodowym i wprowadzenie ich na skalę ogólnokrajową. Na zakończenie autorzy zapytają uczniów i szkolnych doradców zawodowych o ich odbiór zawodów zaprezentowanych w wirtualnej rzeczywistości.
Rozwój doradztwa zawodowego
Wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym od 2019 r. Programem doradztwa zawodowego objęto wszystkie dzieci i młodzież. Oprócz obowiązkowych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych doradztwo zawodowe jest realizowane na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie, zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz na zajęciach z wychowawcą.
Ministerstwo Edukacji i Nauki na bieżąco inwestuje w rozwój doradztwa zawodowego z wykorzystaniem nowych technologii. W Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej udostępniliśmy pierwszą pulę materiałów multimedialnych dotycząych doradztwa zawodowego. Materiały te, w tym również dla dzieci, prezentują informacje o zawodach, quizy oraz filmy zawodoznawcze, w tym w technologii VR. To pomaga w podjęciu decyzji o wyborze zawodu oraz kierunku dalszego kształcenia.
Uruchomiono portal INFOZAWODOWE, który ma być kompleksowym źródłem informacji o zawodach, kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym dla uczniów, ich rodziców oraz dla pracodawców i szkół zainteresowanych nawiązaniem współpracy. Portal będzie też miejscem publikacji aktualności o inicjatywach i wydarzeniach z zakresu kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego, a także łatwo dostępnych informacji o szkołach prowadzących kształcenie w poszczególnych zawodach, o kursach zawodowych organizowanych na terenie całego kraju oraz o ofertach współpracy szkół z pracodawcami.