Naukowcy z Politechniki Lubelskiej stworzyli aplikację, która ma uczyć najmłodszych pacjentów, jak żyć z cukrzycą typu 1. Wirtualny awatar musi jeść, pić oraz przyjmować insulinę, aby kontrolować poziom glukozy we krwi. Za prawidłowe korzystanie zbierane są punkty.
O udostępnieniu bezpłatnej aplikacji edukacyjnej dla młodych pacjentów z cukrzycą typu 1 poinformowała w komunikacie Politechnika Lubelska. Pracowali nad nią naukowcy z Wydziału Elektrotechniki i Informatyki.
Bohaterowie aplikacji – Gabi lub Miki – uczą dzieci, w jaki sposób wygląda życie z cukrzycą. Wirtualny awatar musi jeść, pić oraz przyjmować insulinę, aby kontrolować poziom glukozy we krwi. Za prawidłowe korzystanie zbierane są punkty.
– Jeśli popełni się błąd, cyfrowy bliźniak może trafić do wirtualnego szpitala, co nie będzie miało realnych konsekwencji dla pacjenta. Ten widząc, że wdrożony przez niego plan postępowania zawiódł, może zmodyfikować działania w swoim życiu – opisała uczelnia.
W ten sposób chorzy mogą nauczyć się zarządzania posiłkami i podawania insuliny w bezpieczny, kontrolowany sposób. – Chodziło o to, aby tego żywego pacjenta zastąpić algorytmem matematycznym, który będzie reagował dokładnie w ten sam sposób na posiłki i na podaną insulinę. Będzie się mu zmieniała glikemia w sposób jak najbardziej zbliżony do rzeczywistego pacjenta – wyjaśnił dr inż. Tomasz Nowicki z Politechniki Lubelskiej.
Pacjenci chorzy na cukrzycę typu 1 stanowią ok. 10 proc. wszystkich chorych na cukrzycę. Choroba pojawia się najczęściej między 10. a 14. rokiem życia. Dr n. o zdr. Grzegorz Nowicki z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie zwrócił uwagę, że od momentu postawienia diagnozy zarówno dziecko, jak i cała rodzina musi zmienić swój styl życia.
– Ze względu na to, że dziecko podlega restrykcyjnemu sposobowi postępowania w postaci komponowania posiłków, pomiaru poziomu glikemii w określonych godzinach, odpowiedniego reagowania na poziom glikemii – wymienił ekspert.
Aplikacja T1Dcoach przeszła liczne testy kliniczne w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Lublinie. Można pobrać ją bezpłatnie ze sklepu Google Play.
Projekt został sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z programu „Dostępność Plus”.(PAP)
gab/ agt/