Nagrodzono najlepsze pomysły na poprawę dostępności

Nagrodzono najlepsze pomysły na poprawę dostępności
Fot. Adminstrator

Za wysokie krawężniki, strome schody, brak podjazdów, wind. Ale też brak pomocy czy zrozumienia. Każdego dnia osoby z niepełnosprawnościami mierzą się z szeregiem różnych trudności. Jak je pokonać? Jak sprawić, by otaczająca nas przestrzeń była przyjazna? Jak mądrze pomagać?

Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczniowie szkół podstawowych z całej Polski, którzy wzięli udział w ogólnopolskim konkursie „uDOSTĘPniacze”.

Konkurs zorganizowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w maju tego roku. Przeprowadzono go w stu placówkach na terenie kraju. W każdej ze szkół zrealizowano co najmniej jedne zajęcia dotyczące dostępności. Łącznie z tematem zapoznało się ponad sześć tysięcy uczniów z całej Polski.

Zadaniem uczniów w ramach pracy konkursowej było odnalezienie barier w swoim otoczeniu, które utrudniają codzienne funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnościami. Uczniowie mieli także wskazać sposoby usunięcia przeszkód, które uprzednio zidentyfikowali.

Do konkursu napłynęło aż 95 prac! Jury konkursu miało twardy orzech do zgryzienia. Zgłoszone prace charakteryzował wysoki poziom merytoryczny i artystyczny. Były wykonane w różnych technikach, a ich pomysłowość i kreatywność zadziwiały.

Po burzliwych obradach jury wyłoniło laureatów konkursu:
• I miejsce: zespół z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Głuchołazach;
• II miejsce: zespół ze Szkoły Podstawowej im. Michała Okurzałego w Zagórowie;
• III miejsce: zespół ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. Wojska Polskiego w Lesznie.

Oficjalne wręczenie nagród finalistom konkursu odbyło się 14 października 2019 r. w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Dla wszystkich uczestników konkursu przewidziano ponadto warsztaty z dostępności, z udziałem osób z niepełnosprawnościami. Pierwsze z nich odbyły się w szkołach, z których pochodziły zwycięskie zespoły. Kolejne będą systematycznie realizowane, aż do 24 stycznia 2020 r.

– Ze swojej strony bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za udział i ogromne zaangażowanie. Oceniając nadesłane zgłoszenia widzieliśmy jak wiele serca i pracy zostało włożone w ich przygotowanie oraz to jak chętnie uczniowie angażują się w projekty, w ramach których mogą pomóc innym ludziom. Jest to dla nas dodatkowy powód do dumy. Pamiętajmy, że dostępność, zaczyna się od drugiego człowieka – podsumowała konkurs wiceminister Małgorzata Jarosińska – Jedynak.

Źródło: MIiR
Print Friendly, PDF & Email