MRPiPS: Opłaty za prąd. Zastanów się dwa razy, zanim podpiszesz umowę z ceną dynamiczną

MRPiPS: Opłaty za prąd. Zastanów się dwa razy, zanim podpiszesz umowę z ceną dynamiczną
Fot. Pixabay

Od kilku miesięcy najwięksi sprzedawcy energii elektrycznej oferują „umowy z ceną dynamiczną”. Dlaczego warto być ostrożnym? Taka opcja może pozwolić oszczędzić na rachunkach, ale też spowodować ich znaczący wzrost. Zastanów się dwa razy, zanim cokolwiek podpiszesz!

Fot. mat. prasowe

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej włącza się w kampanię edukacyjną Urzędu Regulacji Energetyki dotyczącą umów z ceną dynamiczną.

Czym są takie umowy?

Od 24 sierpnia br. u największych sprzedawców energii elektrycznej pojawił się nowy rodzaj oferty adresowanej do odbiorców indywidualnych: umowa z ceną dynamiczną. Oferta jest skierowana do odbiorców świadomych zasad obowiązujących na rynku energii oraz posiadających liczniki zdalnego odczytu i rozliczających się w cyklu jednomiesięcznym.

Dlaczego warto na nie uważać?

Dotyczy to konsumentów, którzy – bazując na odpowiednich informacjach – mogą przesuwać swój największy pobór energii na porę dnia, kiedy będzie ona najtańsza, a także ograniczać jej pobór z sieci w momentach najwyższego zużycia, gdy jest ona najdroższa, np. w godzinach 18-21. Wtedy takie gospodarstwo domowe może pozytywnie wpłynąć na wysokość swoich rachunków.

Uwaga! Korzystanie z energii elektrycznej w czasie, gdy jest ona najdroższa, może odbić się bardzo niekorzystnie na naszej kieszeni i rachunkach. Dlatego warto dwa razy się zastanowić, czy taka opcja ma dla nas sens.

Na co zwrócić uwagę?

Zanim podpiszesz korzystnie brzmiącą umowę, upewnij się, że dobrze rozumiesz jej warunki, a na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

Fot. mat. prasowe

WAŻNE! Od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.

To oznacza, że prawdziwy przedstawiciel „elektrowni” czy „gazowni” nie odwiedzi Cię w domu z ofertą. Możliwe jest jednak zawieranie umów na odległość – np. w rozmowie telefonicznej czy w punkcie sprzedaży np. w galerii handlowej.

Jakie masz prawa?

  • W przypadku zawierania umowy na odległość sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia.
  • Możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni
    od jej zawarcia, bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości – nie podpisuj umowy i skonsultuj się z zaufaną osobą.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Print Friendly, PDF & Email