Masz pytania o program „Aktywny Rodzic”? ZUS organizuje dyżury właśnie dla Ciebie

Masz pytania o program „Aktywny Rodzic”? ZUS organizuje dyżury właśnie dla Ciebie
Fot. ZUS

Program „Aktywny Rodzic” to wsparcie dla rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci. Ma ułatwić łączenie opieki z aktywnością zawodową. Żeby przybliżyć nowe formy wsparcia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych organizuje dyżury telefoniczne. Pierwszy już 4 września.

Od 1 października rodzice i opiekunowie dzieci do 3. roku życia będą mogli ubiegać się o jedno z trzech nowych świadczeń. Ci, którzy pracują zawodowo, a ich dziecko w wieku od 12. do 35. miesiąca życia nie chodzi do żłobka, przedszkola, klubu dziecięcego i nie jest pod opieką dziennego opiekuna będą mogli skorzystać, że świadczenia „Aktywni rodzice w pracy”. Wsparcie wyniesie miesięcznie 1500 zł lub 1900 zł, jeżeli dziecko ma odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności.

Jeśli dziecko uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego lub jest pod opieką dziennego opiekuna, to rodzic lub opiekun będzie mógł złożyć wniosek o świadczenie „Aktywnie w żłobku”, które zastąpi dotychczasowe tzw. „żłobkowe”. Kwota dofinansowania wyniesie do 1500 zł miesięcznie, a na dziecko, które ma stosowne orzeczenie o niepełnosprawności – do 1900 zł.

Ostatni rodzaj wsparcia to świadczenie „Aktywnie w domu”, które zastąpi Rodzinny Kapitał Opiekuńczy i obejmie także pierwsze dziecko. Świadczenie „Aktywnie w domu” będzie przysługiwać na każde dziecko w rodzinie od 12. do 35. miesiąca życia. Jego wysokość to 500 zł miesięcznie, niezależnie od tego, czy dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Obsługą programu „Aktywny Rodzic” będzie zajmował się ZUS. Wnioski o wsparcie będzie można składać od 1 października wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS/eZUS, portal Empatia lub przez bankowość elektroniczną.

W danym miesiącu na dziecko będzie można pobierać tylko jeden rodzaj świadczenia z programu „Aktywny rodzic”. Będzie można jednak zastąpić jeden rodzaj wsparcia drugim, na przykład gdy zmieni się sytuacja zawodowa wnioskodawcy.

Pytań i wątpliwości w sprawie nowych świadczeń dla rodzin może być wiele, dlatego ZUS zaprasza na dyżury telefoniczne.

Eksperci odpowiedzą między innymi na pytania komu i jakie przysługują świadczenia z programu, gdzie i kiedy złożyć wniosek, jakie dokumenty dołączyć, a także kiedy nastąpi wypłata świadczenia.

Podpowiedzą także, co zrobić w sytuacji, gdy na dziecko jest już przyznany Rodzinny Kapitał Opiekuńczy albo rodzic korzysta z dofinansowania do żłobka.

Eksperci dostępni będą 4, 12, 19 i 26 września w godz. 10.00 – 12.00 pod numerem telefonu 59 841 93 11.

Regionalny Rzecznik Prasowy
województwa pomorskiego
Krzysztof Cieszyński
Print Friendly, PDF & Email