Łódź: Seniorzy wspierają seniorów. Działa telefon życzliwości

Łódź: Seniorzy wspierają seniorów. Działa telefon życzliwości
Fot. Radosław Jóźwiak / UM Łódź

Od poniedziałku do piątku, po 3 godziny dziennie, działa Telefon Życzliwości dla seniorów. Po drugiej stronie słuchawki telefony odbierają seniorzy-wolontariusze. To oni znają problemy osób w podobnym wieku, wiedzą, co odpowiedzieć, jak pocieszyć i doradzić.

Aktualnie w Telefonie Życzliwości działa dziewięć wolontariuszek i jeden wolontariusz. Wśród nich są Maria Tynenska i Dorota Chojnacka. Zaangażowały się w taką pomoc prawie 4 lata temu.

– Lubimy pomagać i chciałyśmy zrobić coś dobrego dla innych ludzi – mówi Maria Tynenska.

Ludzkie sprawy

Podczas trzygodzinnego dyżuru odbierają najczęściej kilka telefonów. Seniorzy dzwonią z różnymi problemami i sprawami.

– Są to problemy dnia codziennego, czasem takie bardzo techniczne, jak to, że ktoś potrzebuje jakiegoś sprzętu do domu i nie wie, gdzie go kupić, czasem problemy emocjonalne, relacje z dziećmi, a częstym powodem telefonu jest po prostu samotność – przyznaje Dorota Chojnacka.

Dlatego ogromnym wsparciem jest po prostu wysłuchanie drugiej osoby. Rozmowy trwają niejednokrotnie kilkadziesiąt minut.

– Czasami jesteśmy jedynymi osobami, z którymi rozmawiają. Wielu dzwoniących zna nas po imieniu, mają też swoje upodobania co do tego, z kim chcą porozmawiać – opowiada Maria.

Wolontariusze oprócz wysłuchania i wsparcia dobrym, życzliwym słowem, starają się także pomóc w sprawach wymagających konkretnej rady czy wskazówki.

– Szukamy informacji w internecie, dopytujemy naszej koordynatorki, co można zrobić w przypadku jakiegoś problemu i podpowiadamy. A to, że obiady można kupić sobie w takim a takim miejscu, a to, że zajęcia ruchowe dla seniorów są gdzieś organizowane. Nie wszyscy seniorzy potrafią korzystać z internetu, więc taka pomoc w odszukaniu czegoś też jest dla nich bardzo ważna – mówi Dorota.

Specjalistyczna pomoc

W sytuacjach, kiedy dzwoniący ma poważny problem, na przykład natury emocjonalnej, czy też kwestie prawne do rozwiązania, wolontariusze odsyłają do odpowiednich organizacji i osób, które udzielają porad bezpłatnie.

– Nigdy nie zostawiamy człowieka z problemem. Zawsze słuchamy i podajemy namiary na specjalistów, którzy bardziej kompleksowo mogą się zająć, choćby jego sferą psychiczną – opowiada Maria.

Ale oprócz tych trudnych spraw i tematów, w trakcie rozmów pojawiają się także opowieści pozytywne i bardzo miłe sytuacje.

– Jedna pani zapraszała nas do Częstochowy na pępkowe, bo urodziła się jej wnuczka – wspomina wolontariuszka Maria.

– A mnie w pamięć zapadł pan Lucjan, który ma około 90 lat i jak się okazało, przez lata śpiewał w chórze. Często podczas takich rozmów pytał „czy mogę pani zaśpiewać?”, „ależ proszę” – odpowiadałam. No i pan Lucjan śpiewał (śmiech)! Repertuar był przeróżny, śpiewał piosenki operetkowe i wojskowe – dodaje Dorota.

Telefon życzliwości rozpoczął swoją działalność w marcu 2015 r. Jest to wspólne przedsięwzięcie zespołu fundacji Subvenio, Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMŁ oraz grupy fantastycznych wolontariuszy 60+. Prócz wolontariuszy do zespołu telefonu życzliwości dołączyli także prawnicy i psychologowie. Seniorzy-wolontariusze mają dostęp do różnego rodzaju szkoleń, między innymi z zakresu psychologii czy socjologii. Telefon życzliwości działał także w pandemii. Od początku funkcjonowania linii wolontariusze przeprowadzili średnio 700 godzin rozmów rocznie!

Telefon Życzliwości działa od poniedziałku do piątku w godz. 13:00-16:00.

Potrzebujesz porozmawiać? Zadzwoń pod wybrany numer

  • 739 903 452
  • 739 903 453
  • 42 638 50 32
UM Łódź
Print Friendly, PDF & Email