Wspornik – Punkt Wsparcia Opiekunów, to projekt realizowany przez miasto we współpracy z Fundacją Pełną Życia, dzięki któremu osoby niesamodzielne i ich opiekunowie mogą nieodpłatnie korzystać z różnych form pomocy.
Do projektu może przystąpić każda osoba niesamodzielna wraz z opiekunem faktycznym. W kontekście tej inicjatywy osobą niesamodzielną jest każdy, kto ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia, zaś opiekun faktyczny to osoba pełnoletnia opiekująca się osobą niesamodzielną z rodziny lub osobą niespokrewnioną.
Jak działa Wspornik?
Pierwszym kontaktem zajmują się doradcy, którzy przybliżają zgłaszającym się funkcjonowanie i możliwości programu, także anonimowo. Proces wsparcia doradcy rozpoczyna się szczegółowym badaniem sytuacji i potrzeb rodziny. Kolejnym krokiem jest kontakt z pracownikiem socjalnym, który przedstawia możliwości uzyskania pomocy i świadczeń w innych instytucjach. Pomaga również w uzupełnieniu wniosków i podań.
Każda osoba zgłaszająca się do projektu może skorzystać z porady lekarskiej, psychologicznej i pielęgniarskiej. Osoby, które nie korzystają z usług asystenckich i opiekuńczych w innych instytucjach, mogą skorzystać z opieki wytchnieniowej. O przyznaniu opieki decyduje zespół interdyscyplinarny, na podstawie bieżącej sytuacji rodziny i punktacji uzyskanej w procesie rekrutacyjnym. Każda rodzina, która skorzystała z opieki wytchnieniowej otrzymuje turnus rehabilitacyjny w miejscu zamieszkania, a osoby w wyjątkowo trudnej sytuacji otrzymują fizjoterapię doraźną, niezależnie od opieki wytchnieniowej. Dodatkowo osoby niesamodzielne mogą skorzystać z bezpłatnego transportu na terenie Krakowa. Dla uczestników udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny.
Jak skorzystać z pomocy w ramach programu?
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie proszone są o wcześniejszy kontakt telefoniczny lub mailowy w celu umówienia spotkania.
Numery telefonów:
- 882 055 848
- 882 100 615
- 882 022 536
E-mail: wspornik@wspornik.org.
183 beneficjentów w 2021 roku
To już kolejny rok realizacji projektu. W 2021 roku wzięło w nim udział 183 beneficjentów. Najczęstsze usługi, z jakich korzystali, to: usługa psychologa – 176 osób, usługa lekarska – 106 osób, usługa fizjoterapii – 74 osoby, usługa pielęgniarska – 17 osób.