Junaki, BMW, OMZ, Trophy i inne na dziedzińcu muzeum

Fot. Rafał Sułek

Kilkunastu właścicieli zabytkowych motocykli Junak M10 zagościło dziś (12 września) w Elblągu na dziedzińcu elbląskiego Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Tam wspólnie z innymi miłośnikami jednośladów czekali na elblążan, by pochwalić się swoimi maszynami.

Każdy, kto przyszedł na dziedziniec muzeum między 16:00 a 18:00 miał możliwość obejrzenia nie tylko zabytkowych motorów Junak lecz także innych maszyn – zarówno tych historycznych jak i nowoczesnych. Można było porozmawiać z właścicielami czy zrobić sobie zdjęcie.

Motocykle SFM Junak były produkowane przez Szczecińską Fabrykę Motocykli w latach 50. i 60. ubiegłego wieku. Model M10, który w sobotę zagości w Muzeum, w teorii osiąga maksymalną prędkość 125 km/h. Dysponuje jednocylindrowym czterosuwowym silnikiem o mocy 17 KM przy 5700 obrotach na minutę. To największy motocykl produkowany po II Wojnie Światowej w Polsce, jego masa wynosi 170 kg. W czasach świetności szczecińskiej fabryki Junaki eksportowano do wielu krajów, m. in. na Węgry, do Turcji czy Mongolii, a nawet na Kubę i do Stanów Zjednoczonych. Współcześnie nazwa Junak jest wykorzystywana przez różnych producentów jednośladów w modelach nawiązujących wyglądem do klasyki PRL-u.

Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z wydarzenia. By zobaczyć fotorelację, wystarczy kliknąć w zdjęcie główne artykułu.

Print Friendly, PDF & Email