Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Pomoże poradnik MFiPR

Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Pomoże poradnik MFiPR
Fot. Pixabay

W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami.

By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób.

Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informacje, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami

podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.

Fot. materiały prasowe / gov.pl

W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje, jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.

W przystępny sposób prezentuje między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.

Poradnik można pobrać TUTAJ.

Źródło: gov.pl
Fot. gov.pl
Print Friendly, PDF & Email