Jak ma funkcjonować komunikacja miejska?

Jak ma funkcjonować komunikacja miejska?
Fot. Rafał Sułek

Pierwszy etap konsultacji ws. zmian w komunikacji miejskiej w Elblągu dobiegł końca. Jest już raport, który stworzył prof. Radosław Kossakowski z Uniwersytetu Gdańskiego. Teraz specjalny zespół pochyli się nad raportem i przygotuje propozycje zmian do wdrożenia. 

– Za nami pierwszy, bardzo ważny, etap konsultacji i przygotowania raportu, analizy z tych konsultacji. Zebraliśmy ponad 3 tysiące głosów, za co jeszcze raz chcemy bardzo serdecznie podziękować wszystkim mieszkańcom Elbląga – mówił na wstępie dzisiejszej konferencji prasowej Piotr Kowal, wiceprezydent Elbląga. 

Jak wskazał wiceprezydent, dziś zostanie powołany zespół ds. tworzenia zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, który będzie działał w oparciu o przygotowany raport. Ma składać się z ekspertów: pracowników Departamentu Gospodarki Miasta, Zakładu Komunikacji Miejskiej i tramwajów. Jego prace nie są ograniczone czasowo, a propozycje rozwiązań mają być znane „w najbliższym czasie”. Wiceprezydent pytany o bardziej precyzyjny horyzont czasowy wskazał, że jest to uzależnione „od tempa prac poszczególnych członków zespołu” i że zakończenie prac „może być w styczniu, a może to być i marzec”. 

– Jesteśmy już po pierwszym takim roboczym spotkaniu, podczas którego analizowaliśmy raport, który przygotował pan profesor. (…) Głównym głosem i odpowiedzią na pytania będzie właśnie wypowiedź pana profesora – wskazał Piotr Kowal. 

Jakie wnioski w raporcie? 

– Został zgromadzony bardzo duży materiał. Konsultacje były prowadzone z bardzo zróżnicowanymi grupami mieszkańców, bo byli to seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, ale też biznes, młodzież szkolna. Jestem pod dużym wrażeniem, też jako badacz, jeżeli chodzi o wielowymiarowość tego materiału. Tak jak pan prezydent powiedział, ponad 3 tysiące ankiet – zaznaczył prof. Radosław Kossakowski, socjolog, prodziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, autor raportu. 

Jak wskazał „ankiety były tak skonstruowane, że to były pytania ilościowe, które pokazały pewne liczby, ale też mieszkańcy mieli możliwość w czterech pytaniach wpisania własnych wrażeń”. – Na podstawie pytań otwartych też mnóstwo ciekawych wniosków wyciągneliśmy – dodał prof. Kossakowski.

Dzisiejsza (12.12.24 r.) konferencja prasowa w UM | Fot. Mateusz Misztal

– Jeżeli chodzi o takie podstawowe wnioski, to widać wyraźnie, że popularne są w Elblągu tramwaje i one też wymagają ważnych zmian przede wszystkim w kontekście wymiany taboru. Mieszkańcy podkreślają, że tabor wymaga unowocześnienia czy wymiany tak, żeby było ciepło w zimę – mówiąc kolokwialnie – a chłodniej w lecie, żeby się po prostu przyjemniej i bardziej wygodnie podróżowało – wyjaśnia autor raportu. 

Wśród głosów mieszkańców pojawiły się także m.in. sugestie dotyczące tablic elektronicznych czy biletomatów w pojazdach. Było także wiele głosów wskazujących na konieczność poprawy sytemu przesiadkowego. 

– On jest pewną nowością w Elblągu, został wprowadzony 3 lata temu, natomiast staje się czymś oczywistym patrząc na inne miasta, więc to jest kwestia pewnej ewolucji, pewnego doskonalenia, a nie rewolucyjnej zmiany – wskazał Radosław Kossakowski.

Ponadto, z przeprowadzonych konsultacji wynika, że najpopularniejsza wśród mieszkańców jest linia tramwajowa nr 4. Z komunikacji najchętniej korzysta młodzież, osoby w wieku produkcyjnym, a 20 proc. osób korzystających z komunikacji to osoby 60+. Elblążanie z komunikacji miejskiej najchętniej korzystają w godz. 5:00 – 8:00 i 14:00-17:00. 

– To, co też ciekawe moim zdaniem to to, że mieszkańcy Elbląga korzystają z komunikacji nie tylko w godzinach szczytu (…), okazało się, że między 9:00 a 14:00 też jest duże zainteresowanie. Można powiedzieć, że w Elblągu jeździ się komunikacją od rana do godz. 17:00 i to w sposób taki bardzo równy – mówił prof. Kossakowski. 

Print Friendly, PDF & Email