Pracownicy Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni od trzech lat prowadzą warsztaty, które mają uwrażliwić na indywidualne potrzeby wynikające z różnego rodzaju niepełnosprawności. Ostatnie odbyły się 4 i 5 grudnia, a udział w nich wzięli pracownicy Urzędu Miasta oraz Teatru Muzycznego.
Przez trzy lata w ramach warsztatów przeszkolono ponad 100 osób.
– Chcemy, aby każdy urzędnik miał odpowiednią wiedzę i doświadczenie – mówi Anna Dobkowska z Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością, Wydziału Dostępności UM – Celem szkoleń, jest również zwiększenie jakości obsługi petenta poprzez uwrażliwienie na indywidualne potrzeby wynikające z rodzaju niepełnosprawności. Rozwój umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach w kontakcie z petentem z niepełnosprawnością, przy zastosowaniu zasad i przepisów – dodaje.
Podczas szkolenia pracownikom przekazywana jest nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna. Dzięki temu każdy może wczuć się w rolę osoby z niepełnosprawnością i same przekonać się co może sprawić im trudność podczas wizyty w urzędzie, czy też w innej instytucji.
– Nie sądziłam, że potrzeba tyle siły fizycznej, by móc się poruszać po ulicy, czy też po korytarzach urzędu – mówi Magdalena Muzika z Urzędu Stanu Cywilnego, która szkoliła się w budynku Urzędu Miasta.
Ze szkoleń cyklicznie korzystają m.in. pracownicy jednostek czy wydziałów UM takich jak:
- ratownicy Wodnego Pogotowia Ratunkowego,
- kierowcy komunikacji Miejskiej ZKM,
- przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni,
- pracownicy Wydziału Inwestycji,
- pracownicy Wydziału Architektoniczno-Budowlanego,
ponadto szkolenia obejmują:
- projektantów,
- architeków,
- kierowników pociągów, konduktorów, obsługę pasażera z niepełnosprawnością.
Tym razem ze szkolenia korzystali pracownicy Teatru Muzycznego w Gdyni.
– Dostępność… po prostu powinna być i wszyscy, wszystkie instytucje powinny być na to przygotowane i wszyscy pracownicy powinni być przygotowani – mówi Sylwia Firańska-Drzymalska, koordynator dostępności w Teatrze Muzycznym w Gdyni. – Tak jak przygotowujemy infrastrukturę, budynek, strony internetowe. Ludzie pracujący w instytucji też powinni być przygotowani, otwarci i dostępni, a do tego czasem potrzebna jest niezbędna wiedza, którą mamy przyjemność tutaj posiąść – dodaje.
Anna Dobkowska podkreśla, że to bardzo ważne, aby instytucja kultury otwierała się na zwiększenie jakości obsługi bez barier, poprzez uwrażliwienie i rozpoznawanie indywidualnych, szczególnych potrzeby wynikające z różnych rodzajów niepełnosprawności. Szkolenie ma przygotować pracowników (w tym przypadku Teatru Muzycznego w Gdyni) do skutecznego i komfortowego umożliwienia odbioru sztuki osobom z niepełnosprawnościami jak i wspólnego tworzenia wydarzeń artystycznych.
– Celem szkoleń jest podnoszenie wiedzy i świadomości w zakresie szczególnych potrzeb, w tym potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz szeroko pojętej dostępności w przestrzeni publicznej jak i sektorze prywatnym. Jednym z wymiarów poprzez który staramy się to robić są szkolenia – podsumowuje Anna Dobkowska.