Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia, na Pomorzu w pierwszym półroczu tego roku odnotowano blisko 37 tysięcy nieodwołanych wizyt u specjalistów z dziedziny onkologii, endokrynologii, kardiologii i ortopedii.
W całej Polsce to ponad 457 tysięcy zmarnowanych terminów. Narodowy Fundusz Zdrowia apeluje, aby dołączyć do kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję”. W przypadku, gdy nie możemy pojawić się na umówionej wizycie – anulujmy ją i dajmy szansę innym pacjentom.
Na podstawie kontroli przyjęć dotyczących świadczeń u lekarzy specjalistów, Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował, że w województwie pomorskim nastąpił niepokojący wzrost nieodwołanych wizyt.
Na Pomorzu w pierwszym półroczu tego roku w tej statystyce przodowała ortopedia (blisko 15 tys. nieodwołanych wizyt) przed kardiologią (prawie 12 tys.), endokrynologią (ponad 5 tys.) i onkologią (5 tys.).
Okazuje się, że pacjenci nie odwołują zaplanowanych wizyt u lekarza, ale też nie robią tego w przypadku badań i fizjoterapii. Tego, że nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta, nikomu nie trzeba wyjaśniać. Gdyby jednak nieobecność została wcześniej zgłoszona – ktoś inny miałby możliwość skorzystać z pomocy lekarskiej.
A przecież odwołanie wizyty nie powinno dla pacjenta stanowić żadnego problemu.
Od 2019 roku NFZ wysyła do pacjentów SMS-y z przypomnieniami o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Dotyczą one 40 wybranych świadczeń. Pacjent oprócz informacji o dacie wizyty otrzymuje też numer telefonu, pod który może zadzwonić aby odwołać wizytę. Miesięcznie NFZ wysyła około 800 tys. takich wiadomości.
Dołącz do kampanii „Odwołuję, nie blokuję”
„Odwołuję, nie blokuję” to kampania społeczna zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP, w którą zaangażowały się podmioty zarówno z publicznej, jak i prywatnej służby zdrowia.
Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego ich odwoływania.
Wcześniejsze anulowanie konsultacji daje zasób do wykorzystania innym osobom, które mogą znajdować się w ogromnej potrzebie.
Celem inicjatywy jest edukacja społeczeństwa w tym zakresie oraz wypracowanie karty dobrych praktyk, w której znajdą się rozwiązania ułatwiające kontakt z placówkami medycznymi i usprawniające proces rezygnacji z wizyty.