Europejskie pomysły na integrację osób niepełnosprawnych

Europejskie pomysły na integrację osób niepełnosprawnych
Fot. Adminstrator

  Gdy Polska weszła do Unii Europejskiej, wszyscy oczekiwaliśmy jakichś korzyści. Rolnicy liczyli na dopłaty, producenci na otwarcie rynków zbytu, bezrobotni na pracę. Wiele z tych nadziei się spełnia – osoby niepełnosprawne również mogą liczyć na poprawę swojej sytuacji. Wymaga to jednak długofalowych działań, toteż efektów nie widać od razu.

  Polityka Integracji Osób Niepełnosprawnych, to jedno z preferencyjnych działań Unii. Ministrowie odpowiedzialni za nie, spotkali się w maju 2003 r. na konferencji w Maladze w Hiszpanii. Konferencja zobowiązała to grono do opracowania Planu Działań Rady Europy w Zakresie Niepełnosprawności.
  W październiku 2003 r. powstał Raport „Dostęp Osób Niepełnosprawnych do Praw Społecznych w Europie”. Raport opisuje: ogólne zasady i środki zmierzające do zapewnienia osobom niepełnosprawnym w Europie dostępu do praw społecznych;  przeszkody, które w dalszym ciągu utrudniają osobom niepełnosprawnym dostęp do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie; dobre praktyki, to jest działania podejmowane przez państwa członkowskie w celu przezwyciężenia tych przeszkód oraz zalecenia w zakresie  ułatwienia osobom niepełnosprawnym dostępu do praw społecznych.

Zalecenia Rady Europy
   Zalecenia skierowane są do państw członkowskich i określają, jakie działania te państwa mają obowiązek podejmować. Działania mogą być finansowane ze środków Unii.

Zalecenia dotyczą kilku obszarów:

Zwalczanie wszelkich form dyskryminacji; tu zaleca się także tworzenie warunków do rozwoju organizacji pozarządowych reprezentujących osoby niepełnosprawne, zapewnienie w prawodawstwie krajowym zasady autonomii, która uprawnia wszystkie osoby niepełnosprawne do prowadzenia samodzielnego życia, włączenie osób niepełnosprawnych do procesów tworzenia, modyfikowania i stosowania przepisów, które ich dotyczą.

Zagwarantowanie poradnictwa i szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia, w tym eliminowanie wszelkich form segregacji, promowanie zatrudnienia na otwartym rynku pracy, prowadzenie partnerskiego dialogu społecznego organizacji pracodawców, związków zawodowych i stowarzyszeń osób niepełnosprawnych; kampanie budujące pozytywne wizerunek osoby niepełnosprawnej.

Zwiększanie dostępu do edukacji, szkolnictwa podstawowego, ponadpodstawowego i wyższego. Ten punkt przytoczę szerzej, ponieważ stwierdzenia w nim zawarte uważam za bardzo ważne.

I tak w tym obszarze zaleca się:

sprzyjanie projektowaniu systemów edukacyjnych zdolnych do zaspokojenia różnorodnych potrzeb edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci i młodzieży,

rozwijanie integracji dzieci niepełnosprawnych w ogólnym systemie edukacji od najmłodszego wieku w zgodzie z ideą, że wszystkie dzieci mają własne charakterystyczne cechy szczególne, zainteresowania i potrzeby edukacyjne;

zagwarantowanie równości dostępu do nauczania przedszkolnego i szkolnego, tak, aby ani jakość edukacji, ani wybór placówki nie był uzależniony np. od miejsca zamieszkania;

ustanowienie „wiedzy o niepełnosprawności”, jako obowiązkowego przedmiotu w kursach szkoleniowych dla personelu nauczającego w przedszkolach, szkołach i uczelniach wyższych;

zachęcenie do stosowania nowych technologii i rozwijania programów nauczania na odległość,

poszerzenie systemów finansowania i funduszy służących poprawie dostępności szkół i uniwersytetów oraz zapewnienia niezbędnego wsparcia dostosowanego do tempa uczenia się;

budowanie mostów pomiędzy ogólnym systemem edukacji a systemem specjalnym, szanując preferencje dziecka tak dalece, jak to jest możliwe.

Popieranie uczestnictwa w życiu społecznym, procesów i procedur informacyjnych i komunikacyjnych oraz dostępu do nowych technologii, w tym: zagwarantowanie dostępu do informacji o prawach, świadczeniach i programach dla osób niepełnosprawnych;
ustanowienie odpowiedniego prawodawstwa;
opracowanie uniwersalnych standardów technologii komunikacyjnych oraz  produktów i dóbr powszechnego użytku dla osób niepełnosprawnych; szkolenia osób zawodowo zajmujących się osobami niepełnosprawnymi oraz ich rodzin, opiekunów, wolontariuszy.

Promowanie dostępu do opieki zdrowotnej, w tym:
zagwarantowanie każdej osobie, a w szczególności osobom mieszkającym w placówkach opiekuńczych czy ośrodkach stałego pobytu, poszanowanie indywidualnych praw i podstawowych wolności,

zagwarantowanie każdej osobie, bez względu na charakter i stopień niepełnosprawności dostępu do wysokiej jakości opieki medycznej, poprzez zastosowanie standardów i procedur leczenia;

rozwijanie specjalnych programów działań dla osób z problemami psychicznymi,

stosowanie podejścia zintegrowanego w odniesieniu do leczenia i opieki nad osoba niepełnosprawną,
działania profilaktyczne.

Rozwijanie badań w naukach społecznych, w tym:

ustanowienie europejskich programów współpracy badawczej; ocena jakości polityki, systemów opieki i zabezpieczenia społecznego; przekładanie badań na zmiany w postawach społecznych; opracowanie instrumentów umożliwiających zbieranie danych na temat niepełnosprawności.

   Powyższe zalecenia są nie tylko wytyczną dla rządów, pokazują również  sposób myślenia o niepełnosprawności, który warto rozpowszechniać. Jest to wizja, która może pomóc także samorządom w budowaniu lokalnych programów wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.  
To, czy doczekamy się realizacji zaleceń Rady Europy w naszym kraju,  w dużej mierze zależeć będzie od nacisku opinii publicznej, wyrażonej przez organizacje pozarządowe i media. Liczymy też bardzo na troje posłów niepełnosprawnych (a może i więcej ?) w Sejmie.  TB Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 668

Print Friendly, PDF & Email