Epidemia przyspieszyła cyfryzację i zwiększyła skłonność do korzystania z rozwiązań cyfrowych

Epidemia przyspieszyła cyfryzację i zwiększyła skłonność do korzystania z rozwiązań cyfrowych
Fot. Pixabay

Epidemia przyspieszyła zarówno cyfryzację administracji, ale także zwiększyła skłonność Polaków do korzystania z rozwiązań cyfrowych – mówili uczestnicy wtorkowej debaty podczas IX Cashless Congress.

– W latach 2014-2020 na cyfryzację było 12 mld zł, a w tym momencie z samego KPO w ramach nowej perspektywy będzie 60 mld zł. Ale to są środki ściśle dedykowane do obszaru cyfryzacja. Ale są jeszcze środki, o które można aplikować do Unii Europejskiej, w ramach programu Horyzont Europa czy Digital Europe, i to jest już ponad 400 mld zł – powiedziała Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech i szefowa Centrum GovTech, we wtorek podczas debaty o działaniach podejmowanych i planowanych przez administrację publiczną w celu rozwoju płatności bezgotówkowych. Debata odbyła się podczas IX Cashless Congress.

Jej zdaniem wyzwaniem będzie wykorzystanie pieniędzy przeznaczonych na cyfryzację. – Środków jest bardzo dużo, ale wyzwanie, które my dostrzegamy, wiąże się z tym, że blisko 1/3 jednostek publicznych, które otrzymają środki na cyfryzację, nigdy nie specjalizowała się w tym obszarze, bo nie miała takiej potrzeby – powiedziała Orłowska.

W jej oceni konieczne będzie takie zaplanowanie całego procesu cyfryzacji, aby te jednostki, które już posiadają odpowiednie kompetencje, pomagały tym, które takich umiejętności nie posiadają.

Uczestnicy debaty, w której obok Orłowskiej brali udział także wiceminister finansów Jan Sarnowski i prezes Banku Pekao Leszek Skiba, przyznali, że epidemia przyspieszyła zarówno cyfryzację administracji, ale także zwiększyła skłonność Polaków do korzystania z rozwiązań cyfrowych.

– Cieszy mnie, że już przechodzimy z paradygmatu, że cyfryzacja jest jednym z obszarów, na paradygmat, że mamy cyfryzację w każdym z obszarów. I tak jak mamy państwo, to teraz mamy już e-państwo i w każdym z obszarów administracji, a mamy ich ponad 40, mamy już cyfryzację – powiedziała Justyna Orłowska.

Duże zmiany w podejściu Polaków do usług cyfrowych zauważył także wiceminister finansów Jan Sarnowski. – U nas w administracji widzimy rewolucję. A tym roku ponad 90 proc. PIT-ów zostało złożonych elektronicznie. Aż 10 mln złożono przez system ePIT, w ramach którego podatnik otrzymał wstępnie wypełnione zeznanie, które zostało zaakceptowane kilkoma kliknięciami. Deklaracja podatkowa w wersji papierowej jest zjawiskiem na wymarciu, w tym roku w tej formie zostało złożonych nieco ponad 1 mln PIT-ów, a ta liczba będzie z czasem spadać – ocenił Sarnowski.

Dodał, że gotowe są kolejne rozwiązania, które sprawią, że jeszcze więcej usług administracji podatkowej będzie dostępnych w sposób zdalny. – Na początku ubiegłego roku nowością były kasy online, teraz na rynku mamy już kasy softwarowe, które można instalować w komórce. Mamy e-paragon, są już ramy prawne, dające możliwość korzystania z tego narzędzia, które stanowi ułatwienie w kontaktach z przedsiębiorcami, np. gdy trzeba oddać zepsuty produkt, ale też będzie dawać możliwość wejrzenia w statystyki naszych wydatków. Pod koniec roku pojawi się e-faktura, a więc rozwiązanie, w których dane będą przechodzić przez bramkę MF i będą tam gromadzone, co będzie oznaczać, że nie trzeba będzie przechowywać wersji papierowej, a także da prawo do wcześniejszego zwrotu VAT w ciągu 40 dni – tłumaczył Sarnowski.

Jak mówił, po roku dobrowolnego korzystania z e-faktury stanie się ona obowiązkowa. – To oznacza, że od 1 stycznia 2023 roku zniknie faktura papierowa – stwierdził wiceminister finansów.

Także bankowcy, jak powiedział prezes Banku Pekao Leszek Skiba dostrzegli większą skłonność Polaków do korzystania z usług zdalnych. – W I kwartale 2021 roku liczba użytkowników, korzystających z komputera albo z aplikacji, wzrosła o 11 proc. w stosunku do I kw. 2020 r. Liczba osób korzystających z aplikacji jest o 20 proc. więcej. Widzimy przyrost transakcji kartowych o 20 proc., w naszych terminalach widzimy przyrost transakcji o 40 proc., a odsetek płatności telefonem w stosunku do I kw. 2020 r. wzrósł o 60 proc. – powiedział Leszek Skiba.

Wyraźną zmianą w stosunku do okresu sprzed pandemii jest – zdaniem prezesa Banku Pekao – większa gotowość do korzystania z bankowych kanałów zdalnych ze strony osób starszych.

– Pandemia przyspieszyła proces rozwoju korzystania z płatności bezgotówkowych. W tym okresie ludzie, zwłaszcza starsi, przeszli szybką szkołę korzystania z płatności bezgotówkowych zarówno w komputerze, jak i w aplikacji. Obecnie hybrydowość związana z korzystaniem z usług banków – a więc korzystanie z łatwiejszych usług samodzielnie w aplikacji, a z trudniejszych w oddziale – jest coraz bardziej powszechna wśród starszego pokolenia. Osób, które korzysta wyłącznie z usług w oddziałach, jest coraz mniej – powiedział Skiba. (PAP)

Marek Siudaj
Print Friendly, PDF & Email