Elbląski ZKM wyszedł naprzeciw pasażerom z niepełnosprawnościami

Elbląski ZKM wyszedł naprzeciw pasażerom z niepełnosprawnościami
Fot. materiały prasowe

Strona internetowa ZKM w Elblągu od niedawna zyskała nowy wygląd. Dużym plusem jest dostosowanie jej pod kątem osób z niepełnosprawnościami.

– Konieczność zmian podyktowana były licznymi sygnały od samych pasażerów i tym samym użytkowników strony, a także aktualnie obowiązującymi normami i standardami w tym zakresie – tłumaczy Michał Górecki, kierownik Działu Zarządzania Komunikacją w ZKM w Elblągu.

Na stronie powstał całkowicie nowy szablon, zgodny z obowiązującymi normami WCAG 2.1 w związku z czym wprowadzono:
• logiczną strukturę treści (nagłówki, listy itp.)
• wyszukiwarkę treści
• możliwość umieszczania alternatywy tekstowych dla treści nietekstowych (np. opis alternatywny do zdjęć i grafik, z których skorzystają osoby niewidome), będziemy starać się tego przestrzegać,
• wyróżnienia, które nie opierają się jedynie na kolorze,
• kolory tekstu, które są wyraźnie widoczne na kolorze tła (tryb kontrastowy),
• czytelność i widoczność treści i funkcji gdy rozmiar tekstu zostanie zwiększony o 200%,
• responsywność – automatyczne dostosowywanie się widoku do szerokości ekranu urządzenia użytkownikami.
• możliwość obsłużenia wszystkiego za pomocą samej klawiatury,
• zrozumiałe i pasujące do treści tytuły stron,
• zrozumiałe linki, których treść wyraźnie mówi dokąd prowadzą
• nagłówki, które jasno opisują treści i etykiety jasno opisujące co wpisać w dane pole formularza,
• dobrą widoczność elementu, który jest w danym momencie wybrany za pomocą klawiatury (fokus),
• spójny wygląd i działanie elementów na wszystkich podstronach,
• widoczne i zrozumiałe etykiety przy każdym polu formularza,
• dostępne i zrozumiałe komunikaty błędów w formularzach i podpowiedzi jak je poprawić.
• prawidłowy kod, zgodny ze standardem sieciowym HTML,

ZKM zapowiada również dalsze zmiany mające na celu zwiększenie dostępności całego sektora komunikacji miejskiej w Elblągu. Jak podkreśla Michał Górecki, już od wielu lat wszystkie autobusy komunikacji miejskiej w Elblągu są pojazdami niskowejściowymi. W przypadku tramwajów, około połowy wagonów to pojazdy niskopodłogowe lub przynajmniej niskowejściowe (w części środkowej). Wszystkie autobusy i tramwaje posiadają system głosowych zapowiedzi przystanków. Ponadto wszystkie autobusy zgodnie z nowymi wymaganiami posiadają możliwość przyklęku oraz dodatkowe, kontrastowe oznakowanie z numerem linii.

– Warto przypomnieć, że będąca częścią systemu dynamicznej informacji pasażerskiej aplikacja MyBus online posiada również tryb pracy dedykowany osobom z dysfunkcjami narządu wzroku. W miarę dostępnych możliwości ZKM w Elblągu zamierza rozszerzyć system dynamicznej informacji pasażerskiej o kolejne tablice przystankowe wyposażone w moduł głosowy (aktualnie 3 takie tablice już działają) oraz o głosowe zapowiedzi na zewnątrz pojazdów, uruchamiane specjalnymi pilotami mają pomóc w rozpoznawaniu numerów linii oraz kierunków jazdy – podsumowuje Michał Górecki.

AG
Print Friendly, PDF & Email