To organy prowadzące mogą podejmować decyzje, czy placówki takie jak domy i kluby seniora oraz ośrodki pomocy społecznej będą funkcjonowały w trybie pracy zdalnej – wyjaśnił PAP resort rodziny. Swoich oddziałów na razie nie planuje zamykać ZUS.
Od wtorku weszło w życie rozporządzenie wprowadzające pracę zdalną w urzędach i jednostkach samorządowych. W piątek premier Mateusz Morawiecki podkreślał, że wszyscy pracownicy administracji publicznej, którzy nie muszą wykonywać pracy stacjonarnie, muszą pracować zdalnie. Taka decyzja ma związek ze wzrostem zachorowań na COVID-19 w Polsce.
PAP zapytał Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, czy w związku z rozporządzeniem resort podjął decyzję w sprawie zamiany funkcjonowania placówek takich jak domy i kluby „Senior plus” czy ośrodki pomocy społecznej.
– Stosowne decyzje dotyczące funkcjonowania danej placówki, wynikające z rozporządzenia wprowadzającego pracę zdalną w urzędach i jednostkach samorządowych, podejmuje organ ją prowadzący – odpowiedział wydział prasowy MRiPS.
W październiku resort rodziny opublikował wytyczne dla placówek pobytu dziennego w czasie epidemii. Zarekomendowano m.in. tryb pracy rotacyjnej, małe grupy osób, kontakt telefoniczny i zdalny z uczestnikami czy alternatywne formy realizacji usług.
Z kolei rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski przekazał PAP, że placówki ZUS nadal są otwarte dla klientów.
– Oczywiście w czasie epidemii obowiązują surowe zasady bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno pracowników ZUS, jak i klientów. Stale zachęcamy do e-wizyt i załatwiania spraw z ZUS przez Platformę Usług Elektronicznych – podkreślił rzecznik.
Od środy e-wizyty, dzięki którym klienci mogą umówić się z ekspertem ZUS na zdalną konsultację, będą dostępne we wszystkich oddziałach.
Aby zarezerwować e-wizytę, trzeba wejść na stronie www.zus.pl w link do umawiania zdalnych konsultacji. E-wizytę trzeba umawiać w placówce ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania. W przypadku płatników składek powinien być to oddział ZUS właściwy ze względu na adres firmy.
Dzień przed spotkaniem osoba, która umówiła się na e-wizytę w ZUS na wskazany podczas rejestracji numer telefonu otrzyma SMS-a z przypomnieniem o konsultacji.
W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma też maila z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Zakład apeluje jednocześnie o odwoływanie e-wizyt, jeśli klientowi nie jest już ona potrzebna lub nie zamierza z niej skorzystać. (PAP)