Bawią, uczą i integrują. Nauczyciele SOSW nr 1 w Elblągu zaprezentowali wyjątkowe gry

Fot. Mateusz Misztal

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Elblągu kończy realizację projektu ID Games. Jego celem było opracowanie innowacyjnej metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Dziś zaprezentowano efekty, trwających od 2019 roku, prac.

Międzynarodowy projekt ID Games był realizowany od września 2019 roku. Wzięły w nim udział szkoły z kilku krajów. W jego trakcie stworzono sześć gier (cztery planszowe i dwie na komputery, tablety i smartfony) dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Dziś w jednej z sal Ratusza Staromiejskiego zorganizowano Multiplayer Event, podczas którego osoby z niepełnosprawnościami testowały powstałe gry.

– Wszystko zaczęło się już w 2004 roku. Szkoła z Rumunii, o której wspominałam w swoim wystąpieniu, realizowała wówczas razem z nami (Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym nr 1) projekt Erasmus Comenius i byliśmy wspólnie w projekcie dotyczącym team teachingu, to też taka innowacyjna metoda nauczania, jeszcze z Holandii. I po zakończeniu tego projektu, cały czas mieliśmy jakiś kontakt, ale nie był to jeszcze czas tak rozwiniętych mediów społecznościowych i ten kontakt się troszkę zaczął rozmywać. Trzy lata temu, kiedy to nasza szkoła zaczęła wchodzić w różne projekty, zaczęliśmy też realizować różne projekty z zakresu e-twinningu i zaproponowałam wtedy wspomnianej szkole z Rumunii, żebyśmy pomyśleli o takim wspólnym projekcie między naszymi szkołami, a oni dostali w tym czasie propozycję z Grecji, ponieważ tam uczestniczyli w innym projekcie i poszukiwali jeszcze jednego partnera, który pracuje z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, właśnie po to, by te gry testować – wspomina początki realizacji projektu ID Games Anna Hatle-Tafelska, która była jego koordynatorem. – My byliśmy głównie odpowiedzialni za stworzenie przewodnika metodologicznego, o którym wspominałam, za zorganizowanie warsztatów współtworzenia gier. Organizacje, które się de facto grami zajmują, tworzyły prototypy i przysyłały je nam, byśmy mogli je testować i dawaliśmy informację zwrotną co działa, co nie działa, co zrobilibyśmy inaczej, co należy zmienić, poprawić. Bazowaliśmy na sugestiach naszych podopiecznych i ich odczuciach: co im się podobało, a co nie, co było za trudne, co zrobiliby inaczej. I tak po kilku prototypach doszliśmy do takiego etapu jak ten dzisiejszy. Prezentujemy dziś produkt końcowy – dodaje.

Jak wspominają uczestniczące w projekcie nauczycielki z SOSW nr 1, w trakcie realizacji projektu napotykano na różne przeciwności. Tą największą była pandemia koronawirusa, która uniemożliwiała spotkania w większych grupach.

– Pod koniec marca 2020 roku zakończyliśmy ten pierwszy etap prac nad przewodnikiem metodologicznym. Teoretycznie w tym czasie miały się odbyć warsztaty w Rumunii, które miały nam pokazać, w jaki sposób technicznie chcielibyśmy dopracować organizację tych warsztatów współtworzenia gier. Niestety nie udało się to, przesunęliśmy to o pół roku, ale jesienią 2020 roku sytuacja związana z COVID-em wcale nie była lepsza i zdecydowaliśmy się na organizację tych spotkań w formie online. Dyskutowaliśmy wtedy też o tym, w jaki sposób wybrnąć z tej sytuacji, bo według przewodnika warsztaty powinny być dla ok. 40 osób. Wiedzieliśmy, że w czasie trwającej epidemii się nam to nie uda. Takim ostatecznym terminem był styczeń 2021, ale wtedy była kolejna fala epidemii i lokdown. W rezultacie spotkaliśmy się w 17 osób, w dwóch salach, i jakoś udało się nam to zrobić – wspomina.

W projekt zaangażowanych było sześcioro nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1.

– Zaangażowani byli także nasi uczniowie, którzy brali udział w testowaniu gry na różnych etapach jej tworzenia. Odbywało się to na zasadzie: prototyp – test, prototyp – test, prototyp – test i tak dalej. Finalny kształt gier uzyskaliśmy po roku. W styczniu tego roku podjęliśmy decyzję, że to jest już to o co nam chodziło – wyjaśnia Anna Hatle-Tafelska.

W czasie dzisiejszego spotkania dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną testowały gry stworzone przez specjalistów z Polski, Grecji, Portugalii i Rumunii. Zaprezentowana została także platforma e-learningowa stworzona w ramach ID Games Project.

Gry można bezpłatnie pobrać na smartfon lub tablet (dostępne są w Sklepie Play). Na stronie internetowej projektu idgames.eu dostępna jest również wersja na komputer (PC). Elementy do gier planszowych dostępne są formie pliku pdf, który można pobrać, wydrukować i samodzielnie przygotować elementy gry wycinając je i np. laminując, co pozwoli na dłuższą ich żywotność.

Projekt ID Games współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.

KLIKNIJ W ZDJĘCIE GŁÓWNE I ZOBACZ FOTORELACJĘ Z WYDARZENIA
Print Friendly, PDF & Email