Aż 77 proc. Polaków podejmuje w 2023 roku postanowienia noworoczne – w tym te dotyczące żywienia

Aż 77 proc. Polaków podejmuje w 2023 roku postanowienia noworoczne – w tym te dotyczące żywienia
Fot. Pixabay

Chcemy zacząć biegać i chodzić na siłownię, więcej oszczędzać oraz… jeść mniej mięsa – takie są najważniejsze postanowienia noworoczne Polaków. W tym ostatnim przypadku ma nam pomóc międzynarodowa akcja Veganuary, którą promują światowej sławy gwiazdy filmowe. W Polsce kampanię wspiera marka Pyszne.pl, która wraz z aktorem Rafałem Rutkowskim, zachęca do wegetarianizmu.

„Nowy Rok, nowa/nowy ja” – chyba każdy słyszał kiedyś to powiedzenie. Rozpoczęcie kolejnego roku kalendarzowego lubimy utożsamiać ze zmianami w życiu. Jak wynika z danych z badań Insight Lab dla Pyszne.pl zdecydowana większość Polaków, bo aż 77 proc., zamierza w 2023 roku spróbować zmodyfikować swoje przyzwyczajenia. Najbardziej zdeterminowani na zmiany są najmłodsi respondenci – w grupie 18-24 lata podjęcie wyzwań w nowym roku deklaruje aż 81 proc. badanych.

Co Polacy chcą zmienić w swoim życiu?

Przede wszystkim chcą być bardziej aktywni fizycznie (61 proc. badanych), zdrowiej się odżywiać ograniczając mięso (43 proc.), więcej oszczędzać (41 proc.), systematycznie się badać (33 proc.), a także rzucić palenie czy lepiej się wysypiać (33 proc.).

Okazuje się, że noworoczne deklaracje podejmujemy najczęściej w noc sylwestrową (29 proc.) lub dwa tygodnie, a nawet miesiąc wcześniej (28 i 26 proc.). W pierwszych dniach stycznia o wyzwaniach i zmianach na lepsze myśli już tylko 15 proc. Polaków.

Do przeformatowania złych nawyków i wytrwania w noworocznych postanowieniach, motywują nas przede wszystkim lepsze samopoczucie (59 proc.) oraz poczucie bycia zdrowym (38 proc.).

Ci, którzy w nowym roku planują lepiej i zdrowiej jeść, najczęściej zamierzają ograniczyć w swoich dietach mięso (42 proc.), a 7 proc. respondentów chce z niego całkowicie zrezygnować.

Nowy Rok, nowy bardziej wege Ty

Nie bez przyczyny od kilku lat na świecie coraz popularniejsza staje się styczniowa akcja Veganuary, której nazwa powstała z połączenia słów vegan i January. Promuje ona przechodzenie na dietę roślinną, właśnie w ramach noworocznego postanowienia.

Do akcji, już trzeci rok z rzędu, przyłączyło się Pyszne.pl – największa platforma do zamawiania jedzenia online w Polsce, która w szerokiej kampanii chce wesprzeć i zmotywować tych, którzy postanowili ograniczyć lub całkiem wyeliminować mięso ze swojego menu.

– Chcemy wspierać i promować inicjatywy, które mają pozytywny wpływ na naszą planetę i nas samych, dlatego już po raz trzeci dołączamy do akcji Veganuary. Naszą rolę widzimy przede wszystkim w zapewnianiu naszym klientom szerokiego wyboru i budowaniu świadomości zalet diety roślinnej – współpracujemy z 13 tysiącami restauracji w całej Polsce – nasi klienci mogą liczyć na specjalne rabaty na dania bezmięsne oraz merytoryczne komentarze, które mogą pomóc wytrwać w styczniowym wyzwaniu – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Zmiana nawyków żywieniowych niekiedy może okazać się wyzwaniem. Jak pokazują badania Insight Lab, pierwsze trudności związane z przejściem na dietę roślinną, pojawiają się najczęściej po dwóch pierwszych tygodniach. Najwięcej osób, bo aż 41 proc. najzwyczajniej w świecie tęskni wtedy za smakiem kotleta, a niewiele mniej, przyznaje: to trudniejsze, niż myślałem (36 proc.) oraz obawia się, że nie da rady (35 proc.).

Dlatego Pyszne.pl postanowiło pomóc przejść swoim użytkownikom jak najłagodniej przez tę wegańską podróż, rozwiać wszelkie wątpliwości i mity, które narosły wokół diet roślinnych, a przede wszystkim pokazać drogowskazy w najtrudniejszych momentach tej drogi.

Aby ułatwić podjęcie „bezmięsnej” próby wszystkim chętnym, na potrzeby tegorocznej kampanii Pyszne.pl przygotowało serię publikacji o tym, jak żyć bez mięsa czy produktów odzwierzęcych, jakie przyniesie to profity i jak się do tego przygotować, a także stworzyło postać niekonwencjonalnego Wege Trenera, w którą wcielił się Rafał Rutkowski. Popularny komik i stand-uper w humorystyczny sposób będzie przez cały miesiąc motywował do wzięcia udziału w bezmięsnym challenge’u i pokazywał jak wytrwać w chwilach kryzysu. Filmy publikowane będą przez cały styczeń na Instagramie oraz TikToku aktora oraz na stronie www.wegetrener.pl.

Źródło: Pyszne.pl / PAP MediaRoom

Print Friendly, PDF & Email