Zmiany w opłatach, podatkach i stawkach podatku VAT

Poniżej zamieszczamy treść informacji o zmianach w opłatach, podatkach lokalnych i stawkach podatku VAT, która opublikowana została w styczniowym numerze drukowanym ”Razem z tobą”.

Wzrost składki rentowej
Wzrost składki rentowej wprowadza ustawa z 21 grudnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która weszła w życie z dniem 1 lutego 2012 r.  Stopa procentowa składki rentowej została podniesiona do 8 %. Płatnicy składki będą musieli zapłacić 6.5 % zamiast dotychczasowych 4.5 %. Składka rentowa w takim wymiarze, już była – w roku 2007. Pracodawca odprowadzał do kasy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 6.5% wynagrodzenia pracownika. Teoretycznie ta podwyżka nie dotknie pracownika, gdyż kwota składki rentowej, jaką odprowadza tj. 1.5% nie ulegnie zmianie. W praktyce obciążenie pracodawców dodatkowymi kosztami pracy spowoduje wyhamowanie wzrostu płac, lub może nawet przełożyć się na
redukcje etatów.Przy założeniu, że pracodawca zatrudnia osoby z najniższym wynagrodzeniem (w 2012 r. minimalne płaca dla osoby na pełnym etacie wynosi 1500 zł brutto), to w ujęciu rocznym za taką osobę trzeba będzie zapłacić 240 zł więcej (aktualnie za osobę zarabiającą 1500
zł brutto pracodawca płaci 67,50 zł składki rentowej miesięcznie; od marca kwota wzrośnie o 20 zł czyli 97,50 zł). W przypadku osoby zarabiającej 3000 zł kwota wzrasta proporcjonalnie, tj. w ujęciu rocznym pracodawca zapłaci o 620 zł kosztów pracy więcej, niż przed 1 lutego 2012r.

Zmiana w ordynacji podatkowej
Zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2011r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy Ordynacja podatkowa, w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w dziale IV zmieniono tytuł rozdziału 9, który otrzymał brzmienie Metryki, protokoły i adnotacje. W rozdziale 9 po art. 171 Ordynacji podatkowej dodano art. 171a całkowicie poświęcony instytucji metryki. Zmiana wejdzie w życie z dniem 7 marca 2012r.  Nowa instytucja  tzw. metryka sprawy – jest swoistą historią rozpa  trywania danej sprawy. Będzie zakładana w momencie wszczę-
cia postępowania. Metryka będzie miała 2 formy – elektroniczną lub papierową. Wprowadzenie tej instytucji ma służyć zwiększeniu transparentności udziału poszczególnych urzędników w procesie rozstrzygnięć w sprawach z zakresu prawa podatkowego i administracji. W treści metryki sprawy wskazane będą wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym czy podatkowym oraz określone  podejmowane przez te osoby czynności. Ponadto w metryce będzie znajdować się odesłanie
do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej określających te czynności. Metryka sprawy będzie stanowić obowiązkową część akt sprawy. Jej aktualizacja będzie odbywała się na bieżąco, a zapoznać się będzie mógł z nią każdy, kto ma w tym interes prawny. Wydaje się, iż metryka będzie szczególnie przydatna
na dalszych etapach postę  powania, np. w przypadku złożenia odwołania. Dzięki temu będzie można sprawdzić, kto, kiedy i jakie podejmował rozstrzygnięcia prowadzące do kwestionowanej decyzji.

Kolejną zmianą wprowadzoną przez ustawę z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, jest zawarta  w art. 14a ordynacji podatkowej możliwość składania do ministra właściwego do spraw fnansów publicznych wniosku o wydanie interpretacji ogólnej w przypadku niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, oraz w takich samych stanach prawnych.  Powyższe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2012r.

Według założeń ustawodawcy interpretacja ogólna, powinna
kształtować prawidłową wykładnię prawa podatkowego i ujednolicać praktykę stosowania prawa przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Poprzez ujednolicenie praktyki udaje się osiągnąć szczególnie ważne cele  – takie jak równość i powszechność opodatkowania, co przekłada się na realizację  zasady sprawiedliwości.

Zaliczka podatku dochodowego
Ustalenie nowego sposobu  obliczania zaliczki podatku dochodowego wprowadzają nowe przepisy podatkowe, które obowiązują od 1 stycznia 2012r. Zgodnie z nowelizacją ustawy o PIT, przedsiębiorca rozliczający zaliczki miesięcznie lub kwartalnie do końca 2011 r. rozliczane
skalą lub liniowo, musi ujmować zaliczki na podatek za przedostatni okres danego roku w wysokości podwójnej zaliczki za ten miesiąc/kwartał. Zaliczka za ostatni okres danego roku rozliczana jest wraz ze złożeniem zeznania za ten rok. ( tego rodzaju rozwiązanie nie obejmowało przedsiębiorców rozliczających się ryczałtowo). Od 2012 r. zaliczka za ostatni okres roku rozliczana będzie standardowo – w terminie do 20 dnia miesiąca następnego po danym miesiącu (lub odpowiednio – kwartale), czyli zaliczkę za grudzień 2012 roku zapłacimy do 20 stycznia 2013 roku, dzięki czemu przedsiębiorca uniknie płacenia zaliczki w podwójnej wysokości.

Zmiana stawek za kilometrówki i delegacje (projekt)
Projekt zmiany stawek za kilometrówki i delegacje jest już gotowy, miał wejść w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., jednak uzgodnienia międzyresortowe ciągle trwają. Według Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmiana powinna nastąpić lada dzień. Resort Transportu oraz Ministerstwo Pracy czekają na opinie Ministra Finansów.
Na nowych przepisach dotyczących tzw. kilometrówek skorzystają zarówno mali przedsiębiorcy, jak i pracownicy budżetówki. Ostatnie stawki wyliczono w oparciu o dane z 2007 roku. Wtedy za benzynę płaciliśmy ok. 4,32 zł. Aktualnie bezołowiowa Pb95 kosztuje średnio 5,66 zł, zaś za Pb98 przeciętnie płacimy 5,84 zł. Są to stawki za kilometr przebiegu pojazdu, np. samochodu, według których pracodawca pokrywa koszty używania prywatnych pojazdów pracowników do celów służbowych. To nie tylko forma zwrotu poniesionych wydatków dla pracowników, ale również realna korzyść dla przedsiębiorców wykorzystujących prywatne samochody do prowadzenia działalności gospodarczej.

Nowe stawki dla samochodów osobowych ustalono na podstawie pojemności silnika i kształtują się one w następujący sposób: 0,97 zł/km dla samochodu osobowego o pojemności do 900 cm3, czyli wzrost o 86 proc. w stosunku do stawki 0,5214 zł/km z 2007 roku. Samochód osobowego o pojemności powyżej 900 cm3 będzie z kolei objęty stawka  1,01 zł/km.  Jest to wzrost o 21 proc. w porównaniu do 0,8358 zł/km z 2007 roku. Wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej miały być określone jednym rozporządzeniem. Jego projekt pojawił się na stronach Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej już w maju. Zgodnie z nową propozycją ministerstwa wysokość krajowej diety od stycznia 2012 r. miała wzrosnąć do 30 zł za dobę podróży.

Nowością miała być możliwość uzyskania częściowej diety, jeśli jedynie część posiłków jest fundowana przez pracodawcę. Z kolei za nocleg w hotelu czy innym obiekcie świadczącym usługi hotelarskie(np. motelu, pensjonacie czy gospodarstwie agroturystycznym) pracownikowi przysługiwałby zwrot poniesionych kosztów na podstawie przedstawionych pracodawcy rachunków, maksymalnie do 600 zł za jedną dobę hotelową. Projekt rozporządzenia przewidywał też możliwość ubiegania się przez pracownika o zwrot także innych, niezbędnych i udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Kryterium niezbędności innych wydatków jest warunkiem nowym, umożliwiającym pracodawcy określenie zarówno rodzaju jak i wysokości kosztów o jakich zwrot mógłby się ubiegać pracownik.

Paragraf 4 projektu rozporządzenia zawiera katalog kosztów
należących do innych i niezbędnych wydatków, a w szczególności:
● opłaty za przejazd drogami płatnymi i autostradami,
● opłaty za bagaż,
● opłata za miejsce parkingowe (jeśli pracownik odbywa podróż służbową własnym samochodem),
● postój w strefe płatnego parkowania (a więc obszar uznany w uchwale gminy za teren w którym pobiera się opłaty za parkowanie).
Katalog wydatków niezbędnych miałby być katalogiem nieza-
mkniętym, co w praktyce oznaczałoby, że jedynie od dobrej woli pracodawcy zależałoby, czy np. opłata za miejsce parkingowe samochodu pracodawcy będzie uznana za inny, dodatkowy i  – co najważniejsze z punktu widzenia pracownika – podlegający zwrotowi wydatek.

Projekt przewiduje również złagodzenie przepisów dotyczących kwestii nieudokumentowania przez pracownika kosztów odbycia delegacji, np. zgubienia biletów potwierdzających przejazdy. W takim przypadku pracownik musi złożyć odpowiednie oświadczenie, dzięki czemu zachowa prawo do zwrotu całości kosztów, jakie poniósł w trakcie podróży. W zależności od kraju delegacji wzrosną również
diety na zagraniczne podróże służbowe, a pracodawca będzie mógł ustalić więcej niż jedno państwo podróży służbowej pracownika. Znikną jednak diety dla delegacji trwających krócej niż 8 godzin.

Zmiany w stawkach podatku Vat
z początkiem roku 2012 r. weszły zmiany w zakresie opodatkowania podatkiem Vat od towarów i usług w zakresie: kwartalnych informacji podsumowujących, stawek Vat na odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt oraz obuwia dla dzieci, stosowania zwolnienia dla prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich, transportu międzynarodowego wykonywanego przez podatników z UE, transportu międzynarodowego wykonywanego spoza UE.
Zmiany te związane są z zakończeniem okresów przejściowych, które obowiązywały do końca 2011 r. Jeśli chodzi o usługi, dla których z dniem 31 grudnia 2011r, skończył się okres przejściowy na zwolnienie z podatku VAT lub stawkę obniżoną, ich opodatkowanie jest uzależnione od dnia
wykonania usługi. Wynika to z art. 41 ust. 14a-14h ustawy o VAT. Taka usługa opodatkowana jest według stawek obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Zmiana limitu transakcyjnego
Od 1 stycznia 2012 r. nastąpił powrót do niższej wartości limitu transakcji wewnątrzwspólnotowych z 500 tyś zł do 250 tyś zł. Po ich  przekroczeniu podatnik zobowiązany jest składać deklaracje VAT-UE w systemie miesięcznym, a nie kwartalnym. Dlatego już w 2012 r. podatnicy, którzy w 2011 r. składali informacje podsumowujące za okresy kwartalne dotyczące wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, u których całkowita wartość transakcji, bez podatku od wartości dodanej, z tytułu:
– wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, do których ma
zastosowanie art. 42 ust. 1 (opodatkowanych stawką 0 proc.), na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej;
– dostaw towarów w ramach transakcji trójstronnych, gdy
drugim w kolejności podmiotem jest polski podatnik, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, – przekroczyła w danym kwartale lub w jednym z czterech poprzednich kwartałów kwotę 250 000 zł (zamiast dotychczasowych 500 000 zł), są obowiązani do składania informacji podsumowujących za okresy miesięczne.

Stawka 23 % Vat pozostaje bez zmian
W dalszym ciągu obowiązuje  podstawowa stawka podatku Vat w wysokości 23 %. stawki obniżone pozostaną na tych samych
poziomach – 8%, 5% i 0%. W przypadku rolników ryczałtowych zwrot Vat wynosi 7%, a w przypadku taksówkarzy ryczałtowa
stawka Vat to 4%.

Zmiany w ustawie o NIP i nowe formularze podatkowe
Z dniem 1 stycznia 2012 r. zostały wprowadzone przepisy
dotyczące: odstąpienia od obowiązku dokonywania zgłoszenia
identyfikacyjnego oraz aktualizacyjnego przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami podatku od towarów i usług.  Nowelizacja przepisów ustawy o zasadach ewidencji i
identyfikacji podatników i płatników (zwanej dalej ”ustawą o NIP”) ma na celu usprawnienie i uproszczenie systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W założeniu ministerstwa zmiany mają  spowodować radykalne ograniczenie obowiązków ewidencyjnych podmiotów oraz poprawią jakość danych ewidencyjnych, którymi dysponuje administracja podatkowa. Do zmian tych dostosowano przepis wykonawczy zawarty w rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych ( Dz. U. Nr 298, poz. 1765).

Nowe formularze podatkowe PIT od 2012 roku
Ministerstwo Finansów opublikowało nowe wzory formularzy podatkowych służących do rocznego obliczenia podatku
od dochodu uzyskanego przez podatnika oraz zeznań o wysokości osiągniętego dochodu, które obowiązują od 1 stycznia 2012 roku. Zmianie uległy następujące formularze: PIT-40, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 i załączniki do tych formularzy, czyli PIT/B, PIT/D, PIT/O, PIT/M, PIT/Z, PIT/G.

Nowe formularze opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z 14 listopada 2011 r. ( Dz. U. Nr 252, poz. 1518). Wzory zeznań i deklaracji dla ryczałtowców, płacących kartę podatkową i duchownych tj: PIT-28, PIT-16A, PIT-19A oraz załączniki do nich tj: PIT-28/A, PIT-28/B, PIT/O, PIT/D opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia wzorów zeznania, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie zryczałtowanego podatku
dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez
osoby fizyczne z 24 listopada 2011 r. ( Dz. U. Nr 259, poz.
1552).

Zmianie uległy także wzory oświadczeń: PIT-2, PIT-2A,
PIT-3, PIT-12, deklaracji: PIT-4R, PIT-6/PIT-6L, PIT-8AR,
informacji: PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R.  Nowe for-
mularze stanowią załączniki do rozporządzenia Ministra Fi-
nansów w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń,
deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakre-
sie podatku dochodowego od osób fizycznych z 9 listopada
2011 r. (Dz. U. Nr 252, poz. 1514).

Zmiany w formularzach wynikają z konieczności dostosowania formularzy do zapisów nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca 2011 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników  
i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., Nr 171, poz. 1016).

Identyfikator podatkowy
Zmiany ustawy o NIP wprowadziły od 1 września 2011 r. pojęcie „identyfikatora podatkowego”, którym jest numer PESEL, bądź NIP. W związku z tym od 1 stycznia 2012 r. podatnicy podzielą się na dwie grupy:
– osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące
działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług dla których  jedynym
identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL.
– pozostałe podmioty podlegające obowiązkowi ewidencyjnemu, tj. osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej, które nie są objęte rejestrem PESEL (osoby zagraniczne), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub będące podatnikami podatku od towarów i usług, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw są podatnikami, płatnicy podatków, oraz płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, dla których identyfikatorem podatkowym jest numer NIP.Numer PESEL będzie identyfikatorem podatkowym jedynie dla osób fizycznych, które są objęte rejestrem PESEL i nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. i nie są też zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wystarczy, że osoba fizyczna będzie prowadziła gospodarstwo rolne, działy specjalne produkcji rolnej, najem prywatny, czy też będzie podatnikiem podatku od towarów i usług jej identyfikatorem podatkowym po 1 stycznia 2012 r. nadal jest numer NIP. Osoby fizyczne, które nie są objęte rejestrem PESEL, np. osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium RP, które po 1 stycznia 2012 r. zostaną zatrudnione przez polskich pracodawców, nadal są obowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Dla nich po 1 stycznia 2012 r. identyfikatorem podatkowym jest nadal numer NIP. Istotnym jest fakt, że procedura jego nadania odbywa się już bez pośrednictwa płatnika, ponieważ w całości został uchylony art. 8 ustawy o NIP.

E– deklaracje
Dzięki e – deklaracjom podatnik może w sposób szybki
i bezbolesny rozliczyć się z fiskusem. Możliwość złożenia
zeznania podatkowego przez Internet istnieje od kilku lat i
cieszy się coraz większą popularnością wśród podatników.
Same formalności ograniczone są do minimum. Użytkownik korzystający z tej formy rozliczenia oszczędza zrówna
czas jaki nie ponosi kosztów (np. związanych z opłatami
pocztowymi). Wszystko za pomocą jednego narzędzia –
komputera z dostępem do Internetu.

Do wysłania najpopularniejszych formularzy nie jest też
potrzebny kwalifikowany podpis elektroniczny, bez niego złożymy PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT–16A oraz PIT-19A za 2011 r. i wniosek PIT-16 w 2012 r.
Oprócz deklaracji dotyczących podatku VAT i CIT drogą
elektroniczną mogą być składane także m.in. informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy
(PIT-11) oraz roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika (PIT-40).  Deklaracje w takiej formie pracodawca może przekazywać zarówno do urzędów skarbowych jak i samym pracownikom, co daje dodatkowe oszczędności. To najszybsza, najwygodniejsza, a przede wszystkim najtańsza forma rozliczeń z urzędem skarbowym w porównaniu z rozliczeniem w tradycyjnej formie.

Poprzez e – deklaracje możliwe jest też złożenie zeznania podatkowego wspólnie z małżonkiem bez dodatkowych
formalności jakimi w przeszłości był wymóg składania pełnomocnictwa. Jeśli się pomylimy, również w formie elektronicznej można złożyć korektę deklaracji czy zeznania. Głównym założeniem twórców systemu było to, aby podatnik mógł z niego korzystać praktycznie bez żadnego wysiłku. Jest intuicyjny, przyjazny dla użytkownika, prowadzi przez kolejne kroki wymagane przy wypełnianiu, a potem wysłaniu deklaracji.  Jego dużą zaletą jest przejrzystość oraz to, że ma wiele przydatnych rozwiązań technicznych, m.in. rozwijane listy pól, obowiązkowe pola są oznaczone ramką i dodatkowo opisane.

Program na bieżąco sprawdza poprawność wprowadzanych danych. Samo bezpieczeństwo przesyłanych danych zagwarantowane jest dzięki wymogowi autoryzacji deklaracji
(kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub co najprostsze i bezkosztowe kwotą przychodu wykazaną w poprzednim
zeznaniu rocznym). Dzięki temu wyeliminowana zostaje możliwość podszycia się pod podatnika. Jeśli prawidłowo wypełnimy e – deklaracje  program wyda potwierdzenie całej operacji albo wyświetli odpowiedni komunikat. Złożone poprawnie zeznanie pozwala na wygenerowanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). To potwierdzenie traktowane jest na równi z dowodem nadania listu poleconego czy złożeniem zeznania bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Tak więc pamiętajmy, aby wydrukować je na wypadek problemów z zeznaniem.

Cały proces e-deklaracji, wraz z wzorami odpowiednich
formularzy podatkowych można przeprowadzić na stronach
ministerstwa finansów pod adresem: http://www.e-deklara-
cje.gov.pl/ Również na tej stronie znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania zadawane przy rozliczeniach
podatkowych składanych drogą elektroniczną. Podsumowując, popularność e-deklaracji wzrasta z każdym nowym okresem rozliczeniowym. W zeszłym roku przedsiębiorcy przesłali ponad dwa miliony elektronicznych PIT-11. Z roku na rok dynamicznie rośnie liczba wybierających tę formę rozliczenia – trzy lata temu było ich tylko 200 tys. elektronicznych. Aktualne statystyki wskazują na kolejny wzrost liczby  składanych PIT-11 w porównaniu z 2011 r.

  Tomasz Ficek Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 7982

Print Friendly, PDF & Email