#ZespółKolorowychSkarpetek

#ZespółKolorowychSkarpetek
Fot. pixabay.com

Inny wygląd, niższy wzrost czy charakterystyczna fałda nad powieką to cechy wyróżniające osoby z Zespołem Downa. Odpowiada za to dodatkowy chromosom przy 21. parze chromosomów, dlatego też 21.03 stał się Światowym Dniem Osób z Zespołem Downa.

Ogólnopolska kampania edukacyjna #ZespółKolorowychSkarpetek powstała by pokazać, że osoby z zespołem Downa, poza charakterystycznym wyglądem, nie różnią się od innych. Mają takie same potrzeby, oczekują szacunku, tolerancji i miłości. Mogą spełniać się również zawodowo, mieć pasje i korzystać z tych samych przywilejów jak większość, jeśli tylko spełnione są ich podstawowe potrzeby.

– Osoby z zespołem Downa są z natury ciepłe i przyjazne – mówi Kaja Bielawska, pomysłodawczyni kampanii. – Oni mają to po prostu w swoim DNA. Naszym celem jest zwrócenie uwagi na osoby z zespołem Downa w społeczeństwie, pokazanie, że są wśród nas. I mają dokładnie takie same potrzeby jak my, że potrzebują miłości, tolerancji, akceptacji. – podkreśla.

Wokół osób z zespołem Downa narosło wiele stereotypów, z którymi można walczyć. Często mówi się, że zespołem Downa można się zarazić, bądź choroba powoduje, że są nieszczęśliwi. Z tymi stereotypami walczy kampania #ZespółKolorowychSkarpetek. Spot nakręcony w jej ramach pokazuje, jak osoby z zespołem Downa radzą sobie w życiu, czym się pasjonują, gdzie pracują czy z jakich aplikacji korzystają. Można go obejrzeć pod adresem www.zespolkolorowychskarpetek.pl.

Bartek Szkop, reżyser, oraz Dorota Konarska, producent wykonawczy, nie mieli wcześniej styczności z osobami z zespołem Downa i nie wiedzieli, jak się z nimi pracuje. – Zauważyłem, że to są osoby, które w ogóle nie dbają o atencję, nie chcą jakiegoś zainteresowania, chcą być traktowane normalnie. – zauważa reżyser.

– Co osoby z zespołem Downa wnoszą do społeczeństwa, jeśli nie wkład materialny? Na pewno wnoszą to, że są po prostu dobre, otwarte, czułe, wnoszą śmiałość, szczerość, bezpośredniość, trochę beztroski. Wiele osób mogłoby się tego od nich uczyć. – mówi Łukasz Genczelewski, producent spotu. – Zaangażowałem się w kampanie głównie ze względu na Gosię, którą opiekujemy się wraz z organizacją charytatywną Rotaract Warszawa Śródmieście. Ma 17 lat, jednak nie jest tak dojrzała jak jej równolatki, mimo to choroba jej nic nie ujmuje. Jest niesamowicie ciepłą osobą i chciałbym, że więcej osób tak postrzegało osoby z zespołem Downa. Mam nadzieję, że nasza kampania w tym pomoże.

By pokazać solidarność z osobami z zespołem Downa, 21 marca włóż dwie różne skarpetki oraz udostępnij zdjęcie z #ZespołKolorowychSkarpetek. Więcej informacji na www.zespolkolorowychskarpetek.pl.

Print Friendly, PDF & Email