Zdrowie: Reklamy suplementów diety czeka zmiana

Zdrowie: Reklamy suplementów diety czeka zmiana
Fot. Adminstrator

Organizacje zrzeszające producentów i dystrybutorów suplementów diety z własnej inicjatywy wypracowały Kodeks Dobrych Praktyk w zakresie reklamowania swoich specyfików. Zakazuje on wykorzystywania w reklamach suplementów wizerunku lekarzy i farmaceutów. Aby dostosować się do regulacji producenci mają czas do końca lutego, lecz faktyczne zmiany będzie można zobaczyć dopiero w drugiej połowie roku.

Każdy, kto choć przez chwilę skupił się na oglądaniu jakiejkolwiek reklamy, z pewnością zauważył, jak dużą ich część stanowią produkty z branży farmaceutycznej. Nie bez powodu branża ta, jest jednym z największych reklamodawców na polskim rynku a reklamy suplementów diety i leków bez recepty stanowią nawet jedną czwartą reklam telewizyjnych.

Problem z reklamami suplemetów diety, które nie są przecież lekami w ubiegłym roku dostrzegli już m.in. Komisja Zdrowia, Najwyższa Izba Kontroli, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Zdrowia. Choć unijne przepisy nie przewidują zakazu reklamowania suplementów, to branża ta w Polsce postanowiła na własną rękę uregulować tę kwestię.

Wypracowane przez nie porozumienie jest efektem kilkumiesięcznych negocjacji. Jest to zarazem pierwsza autoregulacja tej branży w Europie. Celem jest propagowanie norm etycznych i dobrych obyczajów wśród reklamodawców oraz wprowadzenie wysokich standardów w zakresie promocji suplementów diety.

– Branża sama dostrzegła potrzebę uporządkowania reklam suplementów diety, aby odbiorca końcowy, czyli konsument, otrzymał rzetelną i jasną informację. Ta autoregulacja wychodzi poza przepisy prawa i zostały w niej doprecyzowane kwestie, których prawo nie precyzuje – mówi Katarzyna Suchoszek–Łukaniuk, prezes zarządu Krajowej Izby Suplementów i Odżywek.

Kodeks Dobrych Praktyk wprowadza całkowity zakaz wykorzystywania wizerunku lekarza i farmaceuty w reklamie suplementu diety. Nie może też wystąpić w niej aktor grający lekarza. Nowe zasady zakazują używania w reklamach nazw chorób i sugerowania, że dany produkt ma właściwości lecznicze albo może zapobiec zachorowaniu.

Autoregulacja zobowiąże producentów do użycia wyrażenia „suplement diety” w przekazie reklamowym. Producenci suplementów diety mogą do końca lutego 2017 roku zobowiązać się do przestrzegania Kodeksu Dobrych Praktyk. Jednak za złamanie zasad autoregulacji nie są przewidziane żadne kary finansowe. Ponieważ część producentów podpisała już kontrakty reklamowe na najbliższe miesiące, pierwsze zmiany w przekazie promocyjnym mają być zauważalne dopiero w II połowie roku.

Polacy są w europejskiej czołówce pod względem zakupu leków i suplementów diety. Pod względem wielkości sprzedaży suplementów diety Polska znajduje się na czwartym miejscu w UE. Z badań Federacji Konsumentów wynika, że leki bez recepty i suplementy diety są obecne niemal w każdym gospodarstwie domowym.

Źródło: newseria.pl

  Oprac. RS Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15086 

Print Friendly, PDF & Email