Od 10 lat dzięki staraniom Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla kuracjuszy. Zespół ekspertów przedstawił raport z ostatnich czterech lat jej działalności.
Dokument odnosi się do obszarów, gdzie może dojść do naruszenia praw pacjenta, problemów z udzieleniem świadczeń oraz innych usterek dotyczących elementów systemu ochrony zdrowia. Najczęściej pacjenci skarżą się na leczenie szpitalne, to aż 34 % wszystkich zgłoszeń. Obok nich należy wymienić ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, stomatologię, opiekę psychiatryczną, rehabilitację i podstawową opiekę zdrowotną. Najwięcej sygnałów dotyczy warunków udzielania świadczeń, w tym dokumentacji medycznej, tajemnicy informacji związanej ze stanem zdrowia pacjenta, a także wyrażania zgody bądź sprzeciwu wobec opinii lekarza.
– Jestem przekonany, że przygotowany raport będzie kolejnym, ważnym krokiem do podjęcia skutecznych działań zmierzających do wzmocnienia ochrony praw pacjentów w Polsce – podkreślał Bartłomiej Chmielowiec, kierownik zespołu ekspertów.
W raporcie pojawią się istotne uwagi wymagające natychmiastowych czynności. Rzecznik wskazuje na problemy związane z oczekiwaniem, a także dostępnością do świadczeń zdrowotnych, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Zwraca uwagę na podniesienie jakości żywienia w całodobowych placówkach. Pojawiają się także punkty poruszające kwestie utworzenia ogólnopolskiej bazy, która zawierałaby szereg informacji o problemach zdrowotnych, tym samym mówi się o przyśpieszeniu prac nad wdrożeniem programu e-zdrowia.
Po analizie raportu jasno wynika, że istnieje potrzeba stworzenia miejsca z rzetelnymi informacjami z zakresu medycyny. Badanie respondentów, to według Rzecznika Praw Pacjenta impuls do dalszych pozytywnych zmian, na które wszyscy z niecierpliwością czekamy.
Więcej informacji jak i cały raport znaleźć można TUTAJ