Zakupy przez internet

Zakupy przez internet
Fot. Adminstrator

W okresie przedświątecznych zakupów warto przypomnieć o prawach, jakie mamy w przypadku zakupów dokonywanych przez internet. Problematykę tą reguluje ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22 z 2000 r., poz. 271, z późn. zm.). Ustawę tą stosuje się do wszelkiego rodzaju sprzedaży na odległość, nie tylko do sprzedaży przez internet. Specyficzną cechą identyfikującą taką sprzedaż jest brak jednoczesnej obecności stron umowy tj. konsumenta i przedsiębiorcy.

Warto wiedzieć, iż przy tego rodzaju zakupach, sprzedający nie ma prawa żądać zapłaty przed wysłaniem towaru, albo zastrzegać, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępnego).

Poprawna umowa

W ofercie sprzedaży muszą znajdować się informacje pozwalające na identyfikacje przedsiębiorcy tj. imię i nazwisko (nazwa), adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz o organie, który zarejestrował tę działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany, istotnych właściwościach towaru i jego przedmiotu, cenie lub wynagrodzeniu, obejmującym wszystkie składniki, a w szczególności o cłach i podatkach, zasadach zapłaty ceny, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków, w których uprawnienie takie konsumentowi nie przysługuje, kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy, terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący, miejscu i sposobie składania reklamacji.

Maksimum 30 dni na wykonanie umowy

O ile strony nie umówiły się inaczej – przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Jeżeli przedsiębiorca nie może świadczenia spełnić, ponieważ przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie 30 dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę. W przypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowych kłopotów, może – o ile zawarto takie zastrzeżenie w umowie – zwolnić się z zobowiązania wobec klienta, spełniając świadczenie zastępcze, odpowiadające tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie. Musi jednak poinformować klienta na piśmie o jego prawie do nieprzyjęcia świadczenia i odstąpienia od umowy ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.

10 dni do namysłu

Jeżeli rzecz, którą zamówiliśmy, nam się nie podoba lub inaczej ją sobie wyobrażaliśmy, czy z innego jeszcze powodu, możemy odstąpić od umowy w terminie 10 dni od dostarczenia nam towaru. W tym celu należy wysłać sprzedawcy stosowne oświadczenie oraz odesłać towar w stanie niezmienionym, a jeśli wpłacaliśmy pieniądze, to mamy prawo do ich zwrotu z odsetkami. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot towaru. Jeżeli kupowaliśmy towar z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec zawartej przez nas umowy kredytu lub pożyczki. Pamiętajmy także, że nie musimy płacić za towar, którego nie zamawialiśmy. Takie spełnienie świadczenia następuje na ryzyko przedsiębiorcy.

Liczne wyjątki od reguły

Nie w każdej sytuacji przysługuje nam omówione wcześniej prawo do odstąpienia od umowy, chyba że umówiliśmy się inaczej. Mianowicie, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje nam m.in. w wypadkach: dotyczących nagrań audio oraz wizualnych, jak również zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez nas ich oryginalnego opakowania; umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym; świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą; świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, dostarczania prasy, usług w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych.
  Piotr Lebiecki Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 4701

Print Friendly, PDF & Email