Społeczeństwo: Najbardziej sceptyczni do płatności online są mieszkańcy wsi

Społeczeństwo: Najbardziej sceptyczni do płatności online są mieszkańcy wsi
Fot. Adminstrator

Najbardziej sceptyczni wobec płatności online są mieszkańcy wsi. Aż 39 proc. z nich posiada konta bankowe bez dostępu do sieci – wynika z raportu.

Izba Gospodarki Elektronicznej zaprezentowała raport dotyczący zwyczajów płatniczych Polaków w transakcjach internetowych. Jak wynika z publikacji, prawie 20 proc. klientów płaci elektronicznie za zakupy w sieci z przyzwyczajenia. Jedynie 11 proc. ankietowanych wybiera płatności bezgotówkowe ze względów bezpieczeństwa, a 9 proc. z powodu niższych kosztów transakcji. 

Najpopularniejszym produktem transakcyjnym jest konto bankowe z aktywnym dostępem przez Internet. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy podczas zakupów online używała go ponad połowa osób z miast liczących 200–500 tys. mieszkańców. Ta sama grupa respondentów najczęściej korzysta z karty płatniczej (59 proc.) oraz kont typu PayPal lub PayU (54 proc.).

Jak wskazuje raport, osobami najbardziej sceptycznymi wobec płatności online są mieszkańcy wsi. Najwięcej, bo aż 39 proc. z nich posiada konta bankowe bez dostępu do sieci. Serwisy płatności mobilnych wybiera jedynie 17 proc., a mniej niż 10 proc. użytkuje aplikacje umożliwiające płacenie przez telefon.

W strukturze wiekowej e–konsumentów najbardziej konserwatywną grupę pod względem wykorzystywania elektronicznych form płatności stanowią osoby w wieku 45–54 lata. Prawie trzy czwarte z nich (71 proc.) posiada konto w banku bez dostępu do sieci, jedynie 15 proc. używa kart płatniczych, a 5 proc. serwisów płatności internetowych i mobilnych produktów finansowych. 

Z kolei wśród osób w wieku 54+ prawie jedna czwarta ankietowanych podczas e–zakupów korzysta z internetowego konta bankowego, a niemal połowa z karty płatniczej. Najczęściej jednak użytkownikami cyfrowych produktów finansowych są ludzie młodzi, w wieku 25–34 lat. Internetowe konta bankowe ma 52 proc. z nich, aplikacji mobilnych używa 24 proc., a 45 proc. korzysta z kont w serwisach płatności typu PayPal. 

Z publikacji wynika również, że najbardziej preferowanym sposobem opłacania zakupów internetowych są przelewy poprzez serwis płatności, tzw. pay–by–link, które wykonuje aż 48 proc. badanych. Dla porównania, przelew tradycyjny z wpisaniem numeru bankowego wybiera 35 proc. ankietowanych. Na płatność kartą kredytową decyduje się 26 proc. osób, a płatności mobilnych za pośrednictwem kodów QR dokonuje 14 proc. respondentów.

Autorzy raportu sprawdzili też, dlaczego część konsumentów opłaca e–zakupy gotówką. Jak wynika z raportu, 21 proc. wybiera tę możliwość z powodu braku zaufania do sklepu internetowego, a co piąty badany płaci przy odbiorze, ponieważ boi się, że nie otrzyma zamówionego towaru. Powyżej 20 proc. klientów deklaruje, że płaci gotówką z przyzwyczajenia. Tradycyjny sposób płatności jest również preferowany w wypadku zakupu drogich artykułów, np. komputerów i sprzętów gospodarstwa domowego. 

Wśród osób deklarujących przywiązanie do płatności gotówkowych najliczniejszą grupę stanowią mieszkańcy miast o populacji 200–500 tys. osób kupujący biżuterię, a także mieszkańcy wsi zamawiający odzież i obuwie.

Raport dostępny jest TUTAJ

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej pt. „Płatności Cyfrowe 2016” prezentuje wyniki badania dotyczącego zwyczajów płatniczych Polaków w transakcjach elektronicznych. Zawarte w nim wnioski są istotne dla podmiotów działających na rynku usług płatniczych, czyli akceptantów płatności i instytucji finansowych. 

Publikacja została przygotowana na podstawie kompleksowego badania rynkowego, zrealizowanego przez agencję badawczą Mobile Institute metodą elektronicznych ankiet. Opinie 2051 użytkowników Internetu zebrano w dniach 24 listopada – 3 grudnia 2016 r. Partnerami raportu są Narodowy Bank Polski i Visa. Patronat nad raportem objęła Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności.

  Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15449 

Print Friendly, PDF & Email