Społeczeństwo: 20 mln klientów ZUS obejrzy film nakręcony przez studentów

Społeczeństwo: 20 mln klientów ZUS obejrzy film nakręcony przez studentów
Fot. Adminstrator

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wspiera akcję edukacyjną studentów z Białegostoku, która ma na celu budowanie świadomości społecznej o udarze mózgu. Na salach obsługi klienta ZUS w całym kraju wyświetlany będzie amatorski film młodych ludzi z Podlasia propagujący wiedzę o udarze i sposobie walki z jego następstwami.

Udar mózgu jest główną przyczyną kalectwa i utraty samodzielności wśród dorosłych Polaków. Co roku udaru mózgu doświadcza w naszym kraju ok. 70 tysięcy osób. Oznacza to, że co 8 minut ktoś dostaje udaru. Niestety duża część chorych nie wie jakie są objawy oraz w jaki sposób na nie reagować.

– Dużo osób mających symptomy udaru czeka i ma złudne nadzieje, że symptomy miną, odwlekają w czasie wezwanie karetki pogotowia – mówi Paulina Werel, studentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, współodpowiedzialna za pomysł i realizację akcji edukacyjnej „Pokaż dziadkom”.

Zorganizowana, przez Studenckie Koło Naukowe przy Klinice Neurologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku ze wsparciem studentów Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, akcja ma na celu zbudowanie świadomości społecznej czym jest udar, jakie są jego oznaki i jak zareagować na ich wystąpienie. Ważne bowiem, żeby po wystąpieniu pierwszych oznak udaru, jak drętwienie kończyn, czy twarzy, w ciągu 4,5 godziny zażyć lek, który ograniczy jego skutki. Akcja „Pokaż dziadkom” jest skierowana do ludzi młodych, wnuczków, którzy powinni umieć zareagować na symptomy udaru, które mogą pojawić się u ich dziadków, a także uświadamiać dziadków czym jest udar. W ramach akcji powstał 3–minutowy film „Udar? Reaguj!”, który od 15 grudnia ubiegłego roku można obejrzeć na Youtubie, a od dziś także na wszystkich salach obsługi klienta ZUS w całej Polsce.

– Przez nasze sale obsługi przewija się rocznie ponad 20 mln klientów. Są to zarówno ludzie starsi, zagrożeni udarem, jak i młodzi, którzy w gronie swoich najbliższych mają osoby starsze. Ważne, żeby i jedni i drudzy wiedzieli jak właściwie reagować na symptomy udaru i jak te symptomy rozpoznać. Zakład zawsze wspiera wszelkie inicjatywy, które służą budowaniu świadomości społecznej i działają prewencyjnie – mówi Dorota Bieniasz, członek zarządu ZUS nadzorująca pion świadczeń i orzecznictwa.

  Monika Górecka  Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15345 

Print Friendly, PDF & Email