Rugby w SOSW nr 1

Fot. Mateusz Misztal
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
Fot. Mateusz Misztal

W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 tworzona jest dziecięca drużyna rugby. Dzieci podczas zajęć poznają zasady gry i trenują pod czujnym okiem nauczycieli. Nauka połączona z zabawą jest świetną formą terapii, a dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach.

– Pojawił się pomysł z zewnątrz i taka myśl „a może by u was coś takiego zrobić”. Nie ma drużyny rugby dzieci z niepełnosprawnościami w naszym regionie. Warmińsko-Mazurski Okręgowy Związek Rugby zaproponował nam współpracę w tym zakresie. Poznałyśmy zasady rugby. Jest to świetna gra, bo kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową i uaktywnia dzieci, więc zdecydowaliśmy się realizować ten projekt u nas – mówi Anna Wójtowicz, nauczyciel – oligofrenopedagog i terapeuta oraz trener drużyny rugby w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Elblągu. – Napisaliśmy program, wysłaliśmy do Olsztyna, wrócił, bo trzeba było nanieść pewne poprawki, ale suma sumarum został przyjęty i działamy.

Nauczyciele przygotowują obecnie dzieci do gry w rugby, ucząc podstawowych technik gry w rugby i tłumaczą zasady. W projekcie udział bierze dwadzieścioro dzieci.

– Są to dzieci z klas młodszych i z klas ósmych. Jest zastosowany podział na dwie grupy, dziesięć w jednej i dziesięć w drugiej – zaznacza Anna Wójtowicz. – Odwiedzają nas ludzie, którzy są licencjonowanymi trenerami rugby i są zaskoczeni ile te dzieci już potrafią. Dla nas ważne jest też to, że rugby bardzo mocno kształtuje postawy naszych dzieci. W projekcie uczestniczą te dzieci, które chciały poznać rugby i przychodzą na te zajęcia z olbrzymią chęcią. Są to też dzieci z zaburzeniami zachowań, a sport uczy je samodyscypliny. Już sama przynależność do drużyny rugby powoduje, że zachowują się inaczej. Mamy chłopca, który dwa lata temu nie potrafił pracować w zespole klasowym na zajęciach, a teraz gra w rugby. Na pierwsze zajęcia przyszły też dzieci, które nie potrafiły łapać piłki, dziś już z powodzeniem to robią. Ich praca wykonana podczas tych zajęć wspiera rozwój psychomotoryczny i przekłada się później na zajęcia, które odbywają się w zespole klasowym – dodaje.

Zajęcia trwają 45 minut i odbywają się dwa razy w tygodniu. Projekt realizowany będzie do końca trwającego roku szkolnego.

Print Friendly, PDF & Email