Prawo: Seniorze, pamiętaj o swoich prawach konsumenckich

Prawo: Seniorze, pamiętaj o swoich prawach konsumenckich

Seniorzy to grupa społeczna, która często pada ofiarą oszustw.  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)  wspólnie z Inspekcją Handlową oraz Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej edukuje osoby starsze, by uchronić je przed nieuczciwością ze strony sprzedawcy.

– Konsumenci III wieku są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

(UOKiK) chce wprowadzenia zmian prawnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom starszym. Wśród propozycji pojawiło się m.in. wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszani są seniorzy. Często podczas  pokazów kulinarnych czy prezentacji różnych produktów zostają zmanipulowani przez nieuczciwych przedsiębiorców i namówieni do zakupu drogich produktów. Zagrożenia czyhają na seniorów również w domu – tam swoje kroki kierują oszuści podający się np. za policjantów lub sprzedawców prądu.

– Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują. To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta, prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się na co uważać i przede wszystkim – gdzie znaleźć pomoc – tłumaczy Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej , UOKiK oraz Inspekcja Handlowa wspólnie przypominają o prawach konsumentów–seniorów i podpowiadają, jak uchronić się przed oszustwem:

Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora. Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.

Idziesz na pokaz, aby odebrać „nagrodę”? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” tobie zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebujesz. Zaproszenie na „bezpłatne badania”, „odbiór nagrody”, „pokaz kulinarny”, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Nie daj się zmanipulować.

Masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą zawarłeś.Wyślij sprzedawcy informację o swojej decyzji. Zachowaj dowód nadania.

Zapoznaj się z kampanią „Bezpieczny i aktywny senior”, którą przygotowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Masz prawo do bezpłatnej pomocy prawnej. Skorzystaj z porad rzecznika konsumentów w twoim mieście lub powiecie. Zadzwoń na infolinię: 801 440 220, 22 290 89 16. Napisz na: porady@dlakonsumentow.pl. Jeżeli zostałeś oszukany, zgłoś sprawę policji.

Źródło: UOKiK

  Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 16665 

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.