Prawo: Koniec bezpłatnych reklamówek

Prawo: Koniec bezpłatnych reklamówek
Fot. Adminstrator

Już od nowego roku sprzedawcy będą do każdej sprzedanej reklamówki doliczać tzw. opłatę recyklingową. Celem jest ograniczenie sprzedaży tzw. jednorazówek, co pozytywnie wpłynie na środowisko.

Prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. ustawę foliówkową – zgodnie z nią jednorazowe reklamówki w sklepach nie będą mogły być już bezpłatne. Resort środowiska w projekcie rozporządzenia do ustawy zaproponował opłatę recyklingową na poziomie 20 gr. Maksymalnie będzie mogła ona wynosić 1 zł za jedną sztukę.

Nowe przepisy dotyczą toreb z tworzyw sztucznych o grubości do 50 mikrometrów, czyli tych, które najczęściej dostępne są w sklepach. Opłata nie będzie pobierana od opakowań sztucznych poniżej 15 mikrometrów, czyli tzw. „zrywków”, lecz tylko wówczas, gdy będą one używane do pakowania żywności sprzedawanej luzem (np. warzywa, owoce) lub używane będą do celów higienicznych.

Tzw. foliówki mają negatywny wpływ na środowisko: pojedyncza sztuka potrafi rozkładać się nawet do pięciuset lat, możliwości recyklingu tych toreb są mocno ograniczone, a jednorazówki nie tylko zanieczyszczają zbiorniki wodne, ale też stanowią zagrożenie dla zwierząt. Ograniczenie sprzedaży foliówek ma zachęcić społeczeństwo do używania toreb wielorazowego użytku.

Pieniądze z opłat trafią do budżetu państwa. Według zapowiedzi zostaną przeznaczone na walkę ze smogiem. 

  Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 16791 

Print Friendly, PDF & Email