O czym warto wiedzieć idąc rejestrować się do lekarza

O czym warto wiedzieć idąc rejestrować się do lekarza
Fot. Adminstrator

O prawdziwości powiedzenia, że aby chorować, trzeba mieć zdrowie, przekonał się już chyba każdy. Wystarczy tylko małe skierowanie do specjalisty. W pierwszych dniach czerwca temat powrócił, na czołówki wszystkich elbląskich mediów, za sprawą zapisów do kardiologa w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym, gdzie chorzy musieli odstać kilka godzin przy rejestracji, gdyż zapisy odbywają się tylko raz na kwartał. Tematem zajął się również NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta, którzy zgodnie stwierdzili, ze takie postępowanie jest niedopuszczalne.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 6 maja 2008 roku, pacjent ma prawo zapisać się na wizytę u lekarza osobiście, ale także telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Z tych przepisów wynika również, że pacjent powinien mieć możliwość zapisania się do lekarza każdego dnia w godzinach pracy przychodni. Jeśli placówki tych przepisów nie akceptują, można się na nie poskarżyć w biurze skarg i wniosków, działającego w każdym oddziale NFZ. Gdy zarzuty stawiane przez pacjentów zostaną potwierdzone, NFZ może nałożyć na placówkę karą finansową równowartości jednego procenta kontraktu tejże placówki.

Problemami z rejestracją zaalarmowany został również Rzecznik Praw Pacjenta. Stąd też na stronie rzecznika pojawiła się informacja, iż w chwili, gdy pacjent jest objęty leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. To lekarz powinien zapewnić ciągłość leczenia, a nie pracownicy rejestracji. Traktowanie tych pacjentów na równi z pacjentami oczekującymi na pierwszą wizytę lekarską zapisanymi na liście kolejkowej jest działaniem niezgodnym z zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych. Warto również wiedzieć:

Przy udzielaniu świadczeń powoływanie się na rejonizację jest niedopuszczalne
Pacjent nie może zostać odesłany do miejsca swojego zamieszkania w sytuacji gdy dokonał wyboru świadczeniodawcy na podstawie uzyskanego skierowania do leczenia w rodzaju: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (poradnie specjalistyczne); leczenia szpitalnego; rehabilitacji leczniczej; leczenia uzależnień; opieki psychiatrycznej; opieki długoterminowej i hospicyjno – paliatywnej.

Pracownik rejestracji nie powinien zadawać pacjentowi szczegółowych pytań dotyczących choroby, jej przyczyn i przebiegu
Zakres pytań zadanych przez pracownika rejestracji powinien dotyczyć tylko obszaru pozwalającego na dokonanie rejestracji zdarzenia (imię i nazwisko, pesel, adres zamieszkania, ewentualnie nr telefonu pacjenta w celu potwierdzenia wizyty). Poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać kompletną informację o: zakresach świadczeń udzielanych w placówce, kolejce oczekujących na świadczenia, porach zapisywania się do lekarzy, wymaganych dokumentach koniecznych przy przyjęciu do lekarza, adresach miejsc wykonywania zleconych badań diagnostycznych, zasadach udostępniania dokumentacji medycznej i innych informacji dotyczących organizacji pracy przychodni. Pacjent powinien także okazać dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne.

Ustalanie przez świadczeniodawcę konkretnego dnia lub wyznaczenie godzin zapisów do lekarza, jest niezgodne z prawem
Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji – zgodnie z § 13 ”ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej”, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia MZ z dnia 6 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 484).

Pacjent nie może być zmuszany do osobistego dokonania rejestracji
Pacjent w celu rejestracji do lekarza może: zgłosić się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej, a jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną. Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek poinformowania o dacie i godzinie wizyty.

Termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza
W sytuacji, gdy pacjent jest objęty leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. To lekarz powinien zapewnić ciągłość leczenia, a nie pracownicy rejestracji. Traktowanie tych pacjentów na równi z pacjentami oczekującymi na pierwszą wizytę lekarską zapisanymi na liście kolejkowej jest działaniem niezgodnym z zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych.

Żądanie od pacjenta aktualizacji skierowania jest nieuzasadnione
Realizacja pierwszej wizyty u specjalisty odbywa się zawsze na podstawie skierowania, które stanowiło podstawę pierwszorazowej porady specjalistycznej. Dotyczy to wszystkich kolejnych porad specjalistycznych udzielonych pacjentowi z przyczyny wskazanej w skierowaniu, zarówno w danym roku kalendarzowym jak i w dalszym okresie. W przypadku nieobecności lekarza, pacjent powinien zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki specjalistycznej w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń, a także w siedzibie świadczeniodawcy. Świadczeniodawca powinien poinformować pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia. Natomiast pacjent, gdy nie może stawić się na wizytę w umówionym terminie, również powinien poinformować o tym świadczeniodawcę, biorąc pod uwagę dobro innych oczekujących na świadczenie pacjentów.
  Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 8241

Print Friendly, PDF & Email