Naukowcy pomogą zrozumieć konsumentom oświadczenia zdrowotne na opakowaniach żywności

Naukowcy pomogą zrozumieć konsumentom oświadczenia zdrowotne na opakowaniach żywności
Fot. pixabay.com

Konsumenci na opakowaniach żywności mogą przeczytać, że np. dany produkt zawiera „Omega-3 dla utrzymania serca w dobrej kondycji”, albo że jest „źródłem magnezu, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym”. Naukowcy pomogą konsumentom w zrozumieniu tego rodzaju wskazówek.

Jak poinformowała PAP w poniedziałek Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie, oświadczenia zdrowotne mają pomagać konsumentom zrozumieć, jaki wpływ na zdrowie ma kupowana przez nich żywność. Badania naukowców z międzynarodowego projektu „Health Claims Unpacked” pokazują jednak, że wielu konsumentów ma wciąż duże problemy z ich zrozumieniem.

Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN zachęcają więc kupujących do udziału w badaniu online, które ma prowadzić do poprawy w komunikacji oświadczeń zdrowotnych.

Jak wskazują eksperci, rośnie liczba świadomych konsumentów szukających zdrowych produktów dla siebie i swoich rodzin. „Jeśli chcemy dobrze się odżywiać i poprawić swoje zdrowie, zrozumienie oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności i napojów jest kluczowe. W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczeniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. +cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym+ albo +fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów+”- dodała Kieda.

Wyjaśniła, że oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa. Producentom żywności i napojów nie trzeba wyjaśniać, jakim wyzwaniem jest prawidłowe stosowanie oświadczeń na opakowaniach. Konsumenci mają jeszcze trudniej, ponieważ oświadczenia zdrowotne często pisane są niezrozumiałym, naukowym językiem. Badania naukowców z University of Reading przeprowadzone w 2019 roku m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji potwierdzają,

że mamy liczne problemy ze zrozumieniem treści oświadczeń zdrowotnych oraz nie ufamy tym komunikatom – wyjaśniła Kieda.

Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa „Health Claims Unpacked” finansowana ze środków Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii w obszarze żywności EIT Food. To platforma cyfrowa dostępna w internecie, która ma wspomóc konsumentów w lepszym rozumieniu oświadczeń zdrowotnych.

Strona dostępna jest w 4 językach, a konsumenci z Polski mogą mieć swój wkład w badanie. W ramach interaktywnej zabawy dostępne są zarówno treści edukacyjne jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wsparcie konsumentów wyrażone poprzez udział w aktywnościach online może w przyszłości pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.

Naukowcy zachęcają do udziału w badaniu za pośrednictwem strony: https://www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl

W finalnym etapie międzynarodowy zespół naukowy wykorzysta wiedzę zgromadzoną na platformie, aby uruchomić specjalny „Moduł Producenta”, dzięki któremu producenci oraz decydenci będą mogli uzyskać bezpośredni dostęp do informacji o preferencjach konsumentów w zakresie różnych sformułowań i ulepszyć komunikowanie oświadczeń zdrowotnych.

Projekt „Health Claims Unpacked” jest koordynowany przez Uniwersytet w Reading przy wsparciu British Nutrition Foundation, monachijskiej politechniki Technical University of Munich (TUM), platformy internetowej Foodmaestro oraz Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN i koncernu spożywczego MASPEX. (PAP)

Agnieszka Libudzka
Print Friendly, PDF & Email