Nadają TON: Sensoryczna nauka świata

Nadają TON: Sensoryczna nauka świata

Formuła Festiwalu co roku się zmienia, ale – w moim przekonaniu –  zawsze łączy w sobie  coś, co w takiej szkole jak nasza jest bardzo ważne: możliwość dotknięcia, poczucia, zjedzenia. To najbardziej przemawia do dzieci, a nie sam tekst – powiedział magister Leszek Iwańczuk, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno–Wychowawczego nr 1 w Elblągu, gdzie odbył się tegoroczny Festiwal Nauki.

„Idź w stronę natury” – taką nazwę nosił Festiwal Nauki, który już od pierwszych minut zachęcał do poznania każdej z zaplanowanych atrakcji. Po krótkim apelu powitalnym, uczniowie wraz z zaproszonymi gośćmi udali się do wyznaczonych klas, gdzie znajdowało się jedenaście różnych stanowisk. Pomysłom na przekazanie wiedzy o naturze i otaczającym nas świecie nie było końca. Jedna z koncepcji bazowała na nauce o właściwościach składników odżywczych przekazywanej w formie ciekawostek:

To są klasy gimnazjalne, które niedługo wejdą w świat dorosłych, a tak naprawdę nie wiedzą jak dobrać sobie pożywienie w ciągu dnia. Wzorują się na dorosłych, którzy nadużywają czy to herbaty czy kofeiny. Dla nich określenie, że posiłek powinien zawierać wszystkie składniki odżywcze, nic nie mówi, stąd pomysł na taką zabawę na tegorocznym Festiwalu. – mówiła Gabriela Terlikowska, nauczycielka przedmiotów zawodowych w zawodzie kucharz.

Kolejnym stanowiskiem cieszącym się ogromnym zainteresowaniem była „Ziołowa herbaciarnia”, którą wypełniał zapach melisy i hibiskusu. Stojące na stole prawdziwe, świeże zioła przyciągały wzrok. Uczniowie mogli poznać wygląd, zapach i strukturę roślin, a dzięki świeżo zaparzonej herbacie – także smak. Grażyna Tumanowska, nauczycielka języka polskiego zapytana o pomysł na ziołową herbaciarnię stwierdziła: Jest to taki powrót do medycyny ludowej. Chciałyśmy przybliżyć dzieciom informacje o ziołach, potwierdzić to, że powinny korzystać z natury. Młode pokolenie zapomina o naturze, a my starsi powinniśmy im to przypominać, stąd pomysł na to stanowisko.

W tym roku, Festiwal Nauki wzbogacony został o zaprezentowanie projektu edukacyjnego „Jak walczyć ze stereotypami?” realizowanego przez drugie klasy gimnazjalnie.

Pojawił się pomysł, aby kwestie dotyczące stereotypów realizowane były także na różnego rodzaju zajęciach – powiedział mgr Leszek Iwańczuk. Projekt obejmuje ogromny wachlarz dziedzin, w których walka ze stereotypami jest bardzo trudna. Uczniowie wykonując tematyczne plakaty i mapy myślowe – zaczynając od sportu i żywienia, poprzez media aż na uprzedzeniach narodowościowych kończąc –  obalali popularne schematy myślenia.

Dodatkową niespodzianką było mini zadanie złożone z dwóch etapów: pierwszym z nich było odczytanie kodów ukrytych na korytarzach szkoły, czemu dopomóc miały specjalne aplikacje komórkowe. Drugim etapem było poprawne odpowiedzenie na pytania ukazujące się po zeskanowaniu kodu.

Sensoryczne doświadczanie świata jest czymś więcej niż zwykłą nauką, dlatego uczestnicy Festiwalu bawili się doskonale.

Staramy się, by wszystko było przystępne i bliskie dzieciom. Chcemy przybliżyć im to, co mogło wydawać się tylko czystą abstrakcją – podsumowała Edyta Pardo, nauczycielka języka polskiego.

 

  Agnieszka Malinowska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15901 

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.