Minimum przyczepności i maksimum koncentracji – czyli Avalon Extreme Ice Drift Sweden 2021

Minimum przyczepności i maksimum koncentracji – czyli Avalon Extreme Ice Drift Sweden 2021
Fot. Avalon Extreme Team

W pierwszych dniach marca zespół Avalon Extreme Racing uda się na motorsportową wyprawę do Sälen w północnej Szwecji. Co ich czeka? Zamarznięte jezioro, pół metra lodu, 15 stopni mrozu, trzy tory o łącznej długości 13 km i wiele godzin pracy, treningu i rywalizacji. W skład ekipy Avalon Extreme Racing, realizującej ideę „Prawdziwy sport jest jeden” wchodzą: Sebastian Luty – uznany kierowca wyścigowy na co dzień startujący w formule Time Attack na szybkich, płaskich torach, a przy tym prawdopodobnie jedyny sparaliżowany w 95% kierowca wyścigowy na świecie oraz Maciej „Maney” Manejkowski, gwiazda polskiej sceny Rallycross, v-ce Mistrz Polski w tej formule w roku 2020. Prawdziwą gwiazdą teamu jest także Hooligan – Hyundai i20 WRC Proto, jedyne auto na świecie, prowadzone za pomocą 2 joysticków.

Bokiem na lodzie z prędkością 150 km/h

Zespół musi pokonać drogę ponad 2000 kilometrów w jedną stronę, aby dotrzeć do tafli zamarzniętego jeziora Södra Lötsjön o powierzchni ponad 180 km2 w północnej Szwecji, w pobliżu miejscowości Sälen. Lód, którego półmetrowa grubość sprawdzana jest specjalnymi odwiertami, jest specjalnie szczotkowany i rzeźbiony w trzy duże tory rajdowe, dające ekstremalne warunki jazdy w zapierającym dech otoczeniu.

– Minimum przyczepności, a przy tym zawrotna prędkość. Jedziemy bokiem na lodzie z prędkością 150 km/h. To warunki, które wymagają od każdego kierowcy maksimum koncentracji. Zamarznięta tafla jeziora jest idealna do treningu, bo nie ma bandy, w którą można uderzyć – mówi Sebastian Luty, uznany kierowca wyścigowy na co dzień startujący w formule Time Attack na szybkich, płaskich torach.

Będzie się działo

W Ice Drift Sweden 2021 wezmą udział profesjonalne ekipy motorsportowe ścigające się samochodami rajdowymi z kolcowanymi oponami (400 kolców o długości 1 cm na jednej oponie). Na miejscu odbędą się treningi przygotowujące zespoły do sezonu 2021, testy zastosowanych w pojazdach rozwiązań, jazdy pokazowe oraz elementy rywalizacji na lodzie. Przewidziane są również dodatkowe atrakcje, takie jak zimowa jazda nocą, rajdowy OES, czyli wyścig na leśnej, ośnieżonej, zamkniętej drodze oraz Ice Rally Cross, czyli wyścigi równoległe na wytyczonym torze.

Na lodzie powstanie efektowne miasteczko rajdowe. Załogi wjadą na teren kamperami, przyczepami i busami serwisowymi, budując zaawansowane zaplecze dla zmagań motorsportowych. Wszystko odbywa się pod okiem profesjonalistów, z uwzględnieniem rygorystycznych procedur bezpieczeństwa.

W myśl hasła „Prawdziwy sport jest jeden” w przedsięwzięciu uczestniczyć obok siebie będą zarówno kierowcy pełnosprawni, jak i z niepełnosprawnością.

Każdy może spróbować

Wyprawa Avalon Extreme Ice Drift 2021 ma formułę otwartą. – Dołączyć do niej mogą indywidualni kierowcy i teamy motorsportowe szukające możliwości treningu w ekstremalnych warunkach i emocji płynących z pokonywania własnych słabości. Załogi zainteresowane wyprawą prosimy o kontakt – wszystkie informacje znajdują się na stronie: AVALON EXTREME ICE DRIFT – Avalon EXTREME – informuje Fundacja Avalon.

Partnerzy wydarzenia

Wyprawa nie mogłaby się odbyć bez wsparcia osób i instytucji, którym bliski jest motorsport i idea „Prawdziwy sport jest jeden”. Organizator wydarzenia szczególne podziękowania kieruje w stronę patronów medialnych – Antyradia, Motowizji, serwisu Onet oraz magazynu WRC Motorsport & Beyond.

Powrót do Szwecji

To nie pierwszy raz, kiedy ekipa Avalon Extreme Racing organizuje wyprawę do tej odległej, śnieżnej krainy. W zeszłym roku Hooligan, czyli Hyundai i20 WRC Proto Sebasatiana, po raz pierwszy przeszedł testy w zimowych, ekstremalnych warunkach. W tym roku team, bogatszy o doświadczania po niełatwym sezonie sportowym 2020, rusza do Szwecji po raz drugi, przygotowując się do startów między innymi we włoskiej lidze Time Attack Italia.

Klimat zeszłorocznych zmagań z lodem, mrozem i własnymi słabościami można poczuć oglądając videoreportaż: Pełna relacja Avalon Extreme Ice Drift Sweden 2020 – YouTube.

Avalon Extreme Ice Drift w liczbach:

  • -5⁰C do -15⁰C – temperatura w dzień;
  • 3 – ilość torów na jeziorze;
  • 13 km – łączna długość torów na lodzie;
  • 7 h – treningu dziennie;
  • 40 – 60 cm – grubość lodu;
  • 170 km/h – maksymalna prędkość, jaką osiągną zespoły trenujące na lodzie;
  • 180 km2 – powierzchnia zamarzniętego jeziora;
  • 400 – tyle kolców ma jedna opona WRC do jazdy na lodzie;
  • 1 cm – długość pojedynczego kolca w oponie do jazdy na lodzie;
  • 2000 km – taki dystans w drodze na miejsce pokona ekipa Avalon Extreme Racing.
Print Friendly, PDF & Email