Malarstwo w Galerii El

Malarstwo w Galerii El
Fot. Adminstrator

4 września o godz. 18.00 w Galerii El odbędzie się wernisaż dwóch wystaw indywidualnych Izabelli Janiszewskiej – Obarek i Piotra Obarka.

Izabella Janiszewska – Obarek
Absolwentka Wydziału Grafiki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, z dyplomem uzyskanym w 1977 roku w pracowni Plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Już wtedy na swoim twórczym koncie miała udział w Międzynarodowym Biennale Plakatu w Zachęcie i stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki w roku 1983.

W latach następnych brała udział w licznych krajowych i zagranicznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Obecnie jest adiunktem w Pracowni Projektowania Graficznego Katedry sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Wśród studentów uchodzi za pedagoga  artystę uczulającego ich wrażliwość na kolor i formę dzieła.   

Istnieją autentyczni malarze  poszukiwacze prawdy. Zmienia się nieustannie ich pole zainteresowań, potęguje ostrość spojrzenia  mimo to pozostają zawsze sobą  należą do wiecznych pielgrzymów po realnych i wyimaginowanych fantastycznych krainach.

Izabella Janiszewska-Obarek uprawia malarstwo sztalugowe, malarstwo na jedwabiu, rysunek i gwasz. Natura pozostaje dla artystki niezmiennym źródłem inspiracji. Jak sama przyznaje -nie wystarcza jej tylko bierna kontemplacja wycinka rzeczywistości. Przyroda dostarcza innych skojarzeń  znacznie głębszych, znacznie silniej związanych z treścią naszej egzystencji.

Henryk Cirut
Płótna o dużych formatach nasyca barwą, światłem, fantazją, własną wrażliwością i temperamentem. Operuje zdyscyplinowaną, stłumioną paletą barw oraz wyrafinowaną fakturą. Maluje portrety kobiet, wyważone kompozycje, naznaczone lekką melancholią. Własne wizje poetyckie realizuje na malarsko wyodrębnionej płaszczyźnie rysując pędzlem przedmioty w różny sposób usytuowane w przestrzeni obrazu.

Z łatwością maluje na jedwabiu, podłożu niezwykle trudnym, wymagającym od artysty najwyższych umiejętności, odwagi, wiedzy i wyobraźni. Maestria artystki znajduje kolejne pole do opowieści o Złotych nutach, Wietrze pokoju, Zaręczynach w altanie, Miłości Zuzanny, Gorączce zmysłów, Melancholii w południe. Te pełne intymności obrazy charakteryzują się niezwykłym klimatem i niemal magiczną siłą oddziaływania.
Malarstwo i rysunek wprowadzają w świat jej własnej psychiki, zdradzają refleksyjny pogodny liryzm i życzliwość dla ludzi.

Piotr Obarek
Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod okiem prof. Henryka Tomaszewskiego.
W 1990 został asystentem, a w 1996 adiunktem w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie. Od tej pory jego zawodową drogę wyznaczają dwa kierunki: praca naukowa i pedagogiczna na uczelni oraz uprawianie własnej twórczości.
W 2002 został kierownikiem Katedry Sztuk Pięknych UWM, następnie profesorem nadzwyczajnym UWM na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki, którego od 2005 roku jest prodziekanem.
Od lat znajduje się w czołówce olsztyńskich artystów plastyków znanych z operatywności kreacyjnej i uprawiania sztuki. Najlepiej czuje się w grafice wydawniczej i plakatach. Jest członkiem zarządu Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie. W 2005 roku otrzymał złotą odznakę Zasłużony dla kultury.

O swojej twórczości mówi:
Projektowanie graficzne to jedna z wielu form wypowiedzi artystycznej. Skupia w sobie znajomość wszystkich dziedzin sztuki, od rzeźby, malarstwa, rysunku, grafiki warsztatowej, aż po multimedia.

Jest to dziedzina sztuki, można by rzec, wszechobecna, ale przez to nie zawsze dostrzegana. Dotyczy plakatów, gazet, czasopism, ilustracji książkowych, krojów pisma, szeroko rozumianej reklamy. Wiodąca rola komputera jako narzędzia wypowiedzi twórczej nie eliminuje od dawna używanego ołówka, piórka czy pędzla. Język grafika projektanta staje się zrozumiały dla coraz szerszej grupy odbiorców. Projektowanie podlega własnym prawidłowościom rozwoju, ma doraźne cele, jest terenem szczególnie interesujących eksperymentów. Usytuowane na pograniczu sztuki użytkowej, służy celom praktycznym: reklamie, wszelkiego rodzaju informacji publicznej. Komunikat graficzny powinien oddziaływać bezpośrednią ekspresją, albo też wymagać od widza refleksji, skonstruowania łańcucha skojarzeń, poddania się powadze lub humorowi. Twórca projektant pragnie zadziwić, zafascynować, poruszyć, sprowokować, przeciwstawiając się banalizacji, dewaluacji obrazu. Jednym z celów wychowania jest między innymi ukształtowanie postawy twórczej studenta, objawiającej się w kreatywnym nastawieniu do rzeczywistości, w otwartości na nowe i nieznane. Grafik chcąc mieć wpływ na współczesną kulturę, swoje działania twórcze winien kształtować nie tylko przez komercję, ale przez swój głęboko humanistyczny stosunek do świata.

Wystawę oglądać będzie można do 5 października 2008. Galeria czynna jest codziennie w godzinach 10.00- 18.00, w soboty i niedziele 10.00 – 17.00
Bilety w cenie 2 i 4 zł.

  Oprac. AŚ Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 2680

Print Friendly, PDF & Email