Mała wzrostem, wielka duchem

Mała wzrostem, wielka duchem

Jak wygląda osoba, która znajduje się w gronie opiniotwórczych liderów w świecie mody? Długonoga modelka o idealnych proporcjach ze wzrostem ponad metr siedemdziesiąt? Niekoniecznie, Sinéad Burke ma zaledwie 105,5 cm wzrostu, wrodzoną karłowatość i mimo tego, że jest mała, jej zdanie ma duże znaczenie.

Urodziła się w 1990 roku w Irlandii z wrodzoną achondroplazją – to odmiana karłowatości, której podłożem jest mutacja pojedynczego genu. Na świecie rodzi się z tą przypadłością jedno na 25000 dzieci. Sinéad odziedziczyła ją po ojcu i jest najstarsza, a zarazem najmniejsza z sześciorga rodzeństwa. Już w dzieciństwie zaczęła interesować się modą. Na każde urodziny prosiła rodziców o amerykańskiego i brytyjskiego „Vogue’a”. Uwielbiała chodzić z siostrami na zakupy i doradzać im, w czym wyglądają dobrze, jednak dla siebie nigdy nie mogła nic znaleźć. Bardzo irytowało ją to, że ubrania dla siebie musi kupować na dziale dziecięcym, gdzie wśród różu, tiulu i cekinów trudno znaleźć coś odpowiedniego dla dorosłej kobiety. W wieku 11 lat Sinéad dostała możliwość operacji wydłużenia nóg o siedem centymetrów, jednak odmówiła. Stwierdziła, że nie będzie cierpieć z powodu zmiany, której nawet nie zauważy. Nie czuła się źle ze względu na swój wygląd, chociaż nieraz utrudniał jej on życie.

Gdy dorosła, postanowiła zostać nauczycielką. Z wyróżnieniem ukończyła Marino Institute of Education jako najlepsza studentka na roku i otrzymała medal Vere Foster od Trinity College. Jednak okazało się, że w pracy nauczyciela wzrost też ma znaczenie. Ławki w jej klasie muszą być ułożone w półkolu tak, aby każdy ją widział. Zdarzały się też niezręczne sytuacje, gdy jej uczennice przychodziły w takich samych ubraniach, jakie miała na sobie.

Sinéad Burke to nauczycielka, pisarka i pracownik naukowy, ale ponad wszystko kocha modę. Jej popularność zaczęła się od wystąpienia na TED Talks zatytułowanego „Dlaczego moda powinna uwzględniać wszystkich”. Wideo z tej prelekcji obejrzało już ponad 1,3 miliona osób. Burke przedstawiała w nim, z jakimi trudnościami musi zmagać się osoba o wzroście niższym niż przeciętny człowiek. Opowiadała jak ciężko jest zamówić kawę, skorzystać z toalety czy właśnie znaleźć odpowiedni strój. Po jej wystąpieniu na TED Talks podeszła do niej Alice Elahunt, Globalna Dyrektor ds. marketingu online w Burberry. Zaprosiła ją do butiku marki, aby wybrała sobie rzeczy, które jej się podobają, a następnie zostaną one przerobione tak, że będą pasować idealnie. Takim sposobem Burke otrzymała wymarzony klasyk, jakim jest płaszcz Burberry, w swoim rozmiarze.

Swoimi wystąpieniami Sinéad nie oczekuje, że firmy nagle zaczną projektować całe kolekcje specjalnie dla ludzi o niecodziennych wymiarach. Chce tylko, żeby mieli dostępną taką opcję w sprzedaży. Według niej niezbędna jest zmiana w sposobie myślenia. W wystąpieniu TED podkreśla też, że denerwuje ją słowo „karzeł” i nie powinno się tak nazywać ludzi, ponieważ jest to słowo, które wyewoluowało z epoki cyrków.

Sinéad Burke działa społecznie i walczy o równouprawnienie dla osób takich jak ona. Od czasu przełomowego wystąpienia brała udział w wielu konferencjach i wystąpieniach, w tym również na konferencji Voices, organizowanej przez portal „The Business of Fashion” oraz na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. W maju 2018 r pojawiła się na okładce „The Business of Fashion” wraz z Kim Kardashian. Stworzyła też serię wywiadów zatytułowaną „Niezwykłe kobiety”. Burke znalazła się na inauguracyjnej liście brytyjskiego Vogue – 25 kobiet kształtujących Wielką Brytanię w 2018 r.

Dziś siedzi w pierwszych rzędach na pokazach podczas Fashion Week, bo to ona otworzyła oczy branży mody na ludzi „odstających od normy”. Dobitnie uświadomiła światu, że każdy powinien mieć możliwość ubierania się tak jak chce, nawet jeśli ma inne wymiary niż większość społeczeństwa.

Fot. @thesineadburke (Instagram)
Źródło: sinead-burke.com
Fot. @thesineadburke (Instagram)

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.