Kupił sztabkę złota i jej nie dostał. Uwaga na oszustów w Internecie

Kupił sztabkę złota i jej nie dostał. Uwaga na oszustów w Internecie
Fot. Adminstrator

Wczoraj do KMP Elbląg wpłynęło zawiadomienie dotyczące oszustwa na jednym z portali aukcyjnych. Pokrzywdzony mężczyzna 21. czerwca  zamówił uncję złota w sztabce. Wygrał licytację i wpłacił na konto sprzedającego należność w wysokości 3750 zł. Pieniędzy do dzisiaj nie otrzymał. Postanowił zwrócić się o pomoc do policjantów. Potencjalnemu sprawcy grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.

Handel elektroniczny rozwija się błyskawicznie. Coraz częściej zdarza nam się kupować towary korzystając ze sklepów internetowych oraz popularnych aukcji. Niestety coraz częściej jesteśmy także „nabijani” w przysłowiową butelkę, a oszuści nie przebierają w środkach bazując na naszych niedopatrzeniach i naiwności.

Wymarzone rzeczy często decydujemy się kupić w sieci i choć sklepy i serwisy aukcyjne nieustannie pracują nad poprawą zabezpieczeń zawieranych transakcji, to jednak policyjne statystyki wciąż odnotowują kolejne przypadki oszustw. Takich zgłoszeń w ciągu miesiąca elbląscy policjanci odnotowują około pięciu. Wczoraj do KMP Elbląg wpłynęło zawiadomienie dotyczące oszustwa na jednym z portali aukcyjnych. Pokrzywdzony mężczyzna 21. czerwca  zamówił uncję złota w sztabce. Wygrał licytację i wpłacił na konto sprzedającego należność w wysokości 3750 zł. Pieniędzy do dzisiaj nie otrzymał i postanowił zwrócić się o pomoc do policjantów. Teraz zadaniem funkcjonariuszy, zwalczający przestępczość internetową, jest ustalenie i zatrzymanie oszusta.

Decydując się na zakupy w Internecie, należy pamiętać o tym, by korzystać z usług renomowanych sklepów. Zasięgnąć opinii znajomych lub śledzić opinie na forach internetowych lub samodzielnie sprawdzić czy firma/sklep upubliczniła wymagane ustawą dane kontaktowe wraz z numerem identyfikacji podatkowej NIP. Zakupy w sklepie internetowym, który podaje jedynie nr telefonu („na kartę”) lub login komunikatora internetowego to duże ryzyko. Oczywiście nie należy zapominać o zapoznaniu się z regulaminem sklepu, a w szczególności warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące dokonywania płatności, terminów dostawy, możliwości zwrotu zakupionego towaru oraz reklamacji. Bezsprzecznie zakupy w sieci są wygodne, szybkie, a i często dużo tańsze aniżeli w tradycyjnych sklepach. Zachowajmy jednak rozsądek. Musimy mieć świadomość, że skorzystanie z najtańszej oferty może oznaczać zakup produktu gorszego gatunku. Oczywiście w aukcjach internetowych biorą udział hurtownicy, którzy eliminując pośredników są w stanie oferować towary po dużo niższej cenie, jednakże warto pamiętać, że nikt, nawet hurtownik nie sprzeda towaru poniżej jego wartości. Zarówno w witrynach sklepów internetowych jak i serwisach aukcyjnych umieszczane są zdjęcia oferowanych produktów. Warto je oglądać dokładnie, a w razie niejasności kontaktować się ze sprzedającym. Często bowiem zdarza się proceder nielegalnego kopiowania i wykorzystywania zdjęć produktów z oficjalnych stron producenta. Warto zatem sprawdzić jakie formy kontakty umożliwił oferent. Jeżeli mamy do dyspozycji numer telefonu (najlepiej) stacjonarnego lub adres e-mail to powinniśmy zadać choćby jedno pytanie związane z oferowanym przez sprzedającego towarem. Brak odpowiedzi na korespondencję lub utrudniony, ewentualnie całkowity brak kontaktu telefonicznego powinien dać nam do myślenia.

Ponieważ czujności nigdy za wiele sprawdzajmy czy wybrany przez nas sklep zapewnia dokonywanie zakupów z szyfrowaną transmisją danych (np. przy pomocy protokołu SSL symbolizowanego przez kłódkę, która pojawia się w prawym dolnym rogu okna przeglądarki); czy adres strony, na której dokonujemy rejestracji i logowania zaczyna się od protokołu „https”; po zakończonej sesji pamiętajmy aby zawsze wylogować się ze strony oraz aby nie używać opcji auto uzupełniania i zapamiętywania danych w przeglądarkach internetowych (w szczególności podczas korzystania z kafejek internetowych). Pamiętajmy by nie odpowiadać na maile, w których ktoś prosi o podanie hasła- nawet gdy podaje sie za pracownika sklepu lub serwisu aukcyjnego. Najbezpieczniej jest nie odbierać maili nieznajomego pochodzenia, gdyż mogą zawierać mechanizmy phishingu (przechwytywania poufnych danych takich jak loginy i hasła, numery kont i kart kredytowych oraz danych adresowych). W kwestii odbioru zamówionego towaru warto, jeśli jest to możliwe, wybierać sprzedawcę z naszego miasta i rozważyć możliwość odbioru osobistego. Warto także zapoznać się z opcją sprawdzenia przysłanego nam towaru w obecności osoby doręczającej przesyłkę.

Do Komendy Miejskiej Policji w Elblągu co pewien czas zgłaszają się osoby, które padły ofiarą sprzedawcy – oszusta. Z reguły jest to sprzęt RTV, sprzęt komputerowy, telefony komórkowe, ale także odzież i obuwie. W wielu przypadkach jednak oszustwa można było uniknąć. Jak się bowiem okazuje podany numer kontaktowy oferenta nie jest aktywny lub sprzedający podaje nieistniejący adres (niezgodność kodu pocztowego z podanym miastem). Czasami sprawcą jest osoba, która ma niewiele komentarzy i jest nowym, niesprawdzonym użytkownikiem serwisu, co siłą rzeczy nie daje gwarancji rzetelności. Niestety żadna z oszukanych osób nie pokusiła się o sprawdzenie sprzedającego i zawierzyła w jego uczciwość.

Pamiętajmy, że nie ma anonimowości w Internecie, a każde zgłoszone na policję oszustwo jest przez nas ścigane. Przed złożeniem zawiadomienia o przestępstwie warto zabezpieczyć wszystkie możliwe dowody – wydrukować korespondencję e-mail lub z komunikatorów internetowych, zarchiwizować wiadomości SMS, wykonać kopie przelewu bankowego lub dowodu wpłaty na rzecz osoby, która w naszym przekonaniu dopuściła się oszustwa.  KMP Elbląg Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 7366

Print Friendly, PDF & Email