Kim jest Rzecznik Praw Pacjenta?

Kim jest Rzecznik Praw Pacjenta?
Fot. Adminstrator

Po opublikowaniu  informacji o pierwszym dyżurze Rzecznika Praw Pacjenta w  Elblągu, w  portalach internetowych pojawiły się komentarze nasuwające refleksję, że czytelnicy, nie są zorientowani czy może raczej przekonani, kim jest  Rzecznik Praw Pacjenta, kogo reprezentuje, komu służy. Nie bardzo, jak widać, ludzie wierzą, że ktoś może im pomóc. Redakcja „Razem z Tobą” zwróciła się źródła…

Bogusława Leszczyńska
Wykształcenie, doświadczenie zawodowe: Wykształcenie wyższe. Przez 17 lat pracowałam jako pielęgniarka w Oddziale Intensywnej Terapii Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie.  Od 3.11.2003 roku pełnię funkcję Rzecznika praw Pacjenta przy Warmińsko – Mazurskim Oddziale Wojewódzkim W Olsztynie.
Stan rodzinny: Jestem mężatką. Mam dwóch synów (19 i 15 lat).
Zainteresowania: Interesuję się historią starożytną.
Praca społeczna: Jestem członkiem Stowarzyszenia Edukacyjno – Oświatowego „ERUDYCJA”.
Miasto rodzinne, miejsce zamieszkania: Urodziłam się i całe dotychczasowe życie spędziłam w Olsztynie.
Hobby: Moje hobby to szydełkowanie i kajakarstwo.

Bogusława Leszczyńska  Rzecznik Praw Pacjenta  przy Warmińsko – Mazurskim Oddziale Wojewódzkim NFZ w Olsztynie odpowiada na pytania „Razem  z Tobą”

Jak długo działa Rzecznik praw pacjenta w Polsce, w jakim celu i przez kogo został powołany?

Na polecenie Pełnomocnika Rządu ds. Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego, 1 września 1999 roku, powołano osobę pełniącą funkcję Rzecznika Praw Pacjenta.

Od kiedy mamy rzecznika w warmińsko-mazurskim oddziale NFZ? Od września br. Rzecznik pełni dyżury w Elblągu i w Ełku, jest więc bliżej pacjenta. Na jakie efekty, w związku z tym,  Pani liczy?

Jak wspomniałam, Rzecznik Praw Pacjenta pełni swoją funkcję od 1 września 1999 roku a od 1 kwietnia 2003 roku w Warmińsko – Mazurskim OW NFZ  (z chwilą utworzenia NFZ). Teren W-M Oddziału Wojewódzkiego NFZ jest rozległy i pacjentowi często trudno jest dotrzeć do Rzecznika Praw Pacjenta w Olsztynie. Delegatury NFZ w Elblągu oraz w Ełku bardzo starannie informują pacjentów o zasadach korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez placówki w ramach umowy z NFZ oraz przyjmują od pacjentów skargi. Pacjent w każdej chwili może skontaktować się ze mną telefonicznie,  jednak niektórzy pacjenci chcą przedstawić swój problem osobiście. W celu umożliwienia bezpośredniego kontaktu z pacjentem i wysłuchania Jego problemów, postanowiłam cyklicznie raz w miesiącu wyjeżdżać na spotkania z pacjentami do Elbląga oraz do Ełku.  

Jak działa Rzecznik, jakimi sposobami chce Pani osiągnąć zamierzone rezultaty?

Posiadanie informacji na temat funkcjonowania systemu ochrony zdrowia a także praw pacjenta wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa pacjenta. Głównym celem, który chcę osiągnąć jest zapoznanie pacjentów z zasadami poruszania się po systemie ochrony zdrowia oraz z Ich prawami. Również istotną sprawą są skargi pacjentów, które staram się rozpatrywać bardzo wnikliwie i starannie.  

Czytelnicy obawiają się, iż Rzecznik Praw Pacjenta „umocowany” przy Narodowym Funduszu Zdrowia, jest zależny od NFZ, a tym samym jego rzecznictwo interesów pacjenta, staje się niezbyt wiarygodne. Skąd ten sceptyzm? Jak może Pani te obawy skomentować?

Rzecznik Praw Pacjenta ma do wykonania określone zadania, które mają na celu przede wszystkim informowanie o prawach pacjenta oraz interweniowanie w przypadku ich naruszenia. Rzecznik Praw Pacjenta funkcjonujący przy NFZ czuwa nad przestrzeganiem praw pacjenta przez placówki udzielające świadczeń zdrowotnych w ramach umowy z NFZ. Działa na rzecz pacjenta i w obronie praw pacjenta. Istnieje również Rzecznik Praw Pacjenta przy Ministerstwie Zdrowia, który ma do spełnienia inne zadania.

Wśród pacjentów przeważa pogląd, że „z lekarzami nie można wygrać”. Przytaczają przykłady, że wina personelu medycznego była bezsporna, a jednak pacjent nie mógł dochodzić swoich praw do odszkodowania z powodu swoiście pojętej solidarności środowiska lekarskiego. Czy Rzecznik mógłby pomóc pacjentowi w takiej sytuacji?

Rzecznik Praw Pacjenta nie zajmuje się rozpatrywaniem skarg, które dotyczą błędnie postawionej diagnozy a w konsekwencji nieodpowiedniego zastosowanego leczenia. W tej dziedzinie kompetentni są Rzecznicy Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowych Izbach Lekarskich. Pacjent może dochodzić roszczeń u Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej a jeśli będzie się czuł pokrzywdzony sposobem rozpatrzenia skargi, może dochodzić roszczeń przed Sądem Cywilnym.

Czy w Polsce działają organizacje pacjentów podejmujące się rzecznictwa interesów przeciętnego Kowalskigo? Czy Rzecznik Praw Pacjenta współpracuje z organizacjami pozarządowymi, jeśli tak, to  w jakim zakresie?

Słyszałam o stowarzyszeniu „Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere”, zajmują się oni błędem w sztuce lekarskiej.
Rzecznik Praw Pacjenta współpracuje z PFRON oraz z MOPS, między innymi w zakresie pomocy w dofinansowaniu do środków ortopedycznych.

Czy mogłaby Pani podać przykład skutecznej pomocy Rzecznika w trudnej, skomplikowanej sprawie, z której pacjent nie mógł sam pozytywnie załatwić?

Każda skarga jest traktowana indywidualnie i każda jest skomplikowana i trudna do rozpatrzenia. Wiele skarg uznałam za zasadne, lecz nie jestem w stanie dokładnie opisać. Satysfakcjonuje mnie uznanie za zasadne skarg dotyczących odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego pacjentom ze skierowaniem „PILNE”.

Co jeszcze chciałaby Pani czytelnikom przekazać?

Zachęcam Państwa do zapoznania się z Kartą Praw Pacjenta.
Moja rola nie polega jedynie na informowaniu Pacjenta o Jego prawach, ale również staram się, by korzystanie ze świadczeń zdrowotnych było jak najmniej uciążliwe, czyli informuję o zasadach korzystania ze świadczeń zdrowotnych w poszczególnych ich rodzajach.
Dodam jeszcze, że zapoznałam się z komentarzami zamieszczonymi na jednym z elbląskich portali.  Myślę, że pacjenci mylą funkcję i zadania Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej i funkcję i zadania Rzecznika Praw Pacjenta przy Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.  

Dziękuję za rozmowę.  ESzC Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 631

Print Friendly, PDF & Email