GIS o usprawnieniu pracy inspekcji za pomocą cyfryzacji

GIS o usprawnieniu pracy inspekcji za pomocą cyfryzacji
Fot. Pixabay

Uruchomiono ogólnopolską infolinię do kontaktu z sanepidem, zniesiono obowiązek wystawiania decyzji w formie papierowej, informację o nałożonej kwarantannie czy izolacji przekazuje automat, osoby z bliskiego kontaktu zakażony może zgłosić przez internet – poinformował GIS.

– W ramach digitalizacji inspekcji wprowadzono zmiany. Istnieje ogólnopolska infolinia do kontaktu z sanepidem. Zniesiono obowiązek wystawiania decyzji w formie papierowej. Pracownicy inspekcji nie dzwonią już z informacją o nałożonej kwarantannie czy izolacji, robi to automat – poinformował w niedzielę na Twitterze Główny Inspektorat Sanitarny.

W tym tygodniu uruchomiono nowy numer telefonu – 22 25 71 145 – z którego nadawany jest komunikat o objęciu kwarantanną osób, które znajdują się w bazie EWP i mają nałożoną kwarantannę. Pytania o COVID-19 lub wyjaśnienia statusu kwarantanny należy kierować na infolinię: 22 25 00 115.

W systemie informatycznym EWP (Ewidencja Wjazdu do Polski) Straż Graniczna zamieszcza informacje adresowe i kontaktowe osób powracających do kraju z zagranicy, objętych obowiązkową kwarantanną. System ten jest również wykorzystywany do przetwarzania danych innych osób podlegających obowiązkowej kwarantannie w związku z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, a także osób podlegających izolacji w warunkach domowych, osób, w stosunku do których podjęto decyzję o wykonaniu testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2, oraz osób zakażonych tym wirusem.

– Dzięki integracji z ZUS nie ma obowiązku poświadczania kwarantanny pracodawcom. Nie trzeba oczekiwać na kontakt od sanepidu, bliskie kontakty osoba zakażona może zgłosić, wypełniając formularz https://gov.pl/web/gov/zglos-kwarantanne. Wprowadzono elektroniczny system obsługi obywateli – SEPIS – podał też w niedzielę GIS.

SEPIS to system informatyczny do obsługi Inspekcji Sanitarnej, którego celem jest odciążenie pracowników sanepidu od wykonywania czynności, które zajmowały im bardzo dużo czasu.

– Na potrzeby walki z pandemią zakupiono 9 tys. laptopów z pełnym oprogramowaniem, 4 tys. telefonów komórkowych z dostępem do internetu, zainstalowano 4 tys. nowoczesnych telefonów stacjonarnych. Prace inspekcji wspierają spółki skarbu państwa, żołnierze WOT, studenci – dodano. (PAP)

Danuta Starzyńska-Rosiecka
Print Friendly, PDF & Email