Gerard Kwiatkowski – Retrospektywa

Gerard Kwiatkowski – Retrospektywa
Fot. Adminstrator

Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza na zamykającą rok 2014 wystawę „Gerard Kwiatkowski – Retrospektywa”, której wernisaż odbędzie się 13 grudnia (sobota) o godz. 18. Wstęp wolny. Wystawa czynna do 22 lutego 2015 r.

Gerard Jürgen Blum Kwiatkowski urodził się w 1930 r. w Faulen (dzisiejsze Ulnowo – przed II Wojną Światową miejscowość przygraniczna w dawnych Prusach Wschodnich). Po wojnie zamieszkał w Elblągu. Był współzałożycielem i kierownikiem Klubu Młodej Inteligencji „Czerwona Oberża” (1956–1961), następnie inicjatorem i kierownikiem Laboratorium Sztuki Galeria EL w latach 1961–74. Inicjator i kurator pięciu edycji Biennale Form Przestrzennych w latach 1965–1973, będących przeglądami i sympozjami sztuki poszukującej (neokonstruktywizm, konceptualizm, kino rozszerzone, performance). W 1974 roku wyjechał na stałe do Niemiec. Od tego też czasu realizował ideę „stacjonizmu” w sztuce, zakładając w różnych miejscach tzw. stacje sztuki (w klasztorze Cornberg, zamku Rittersheim, w Hünfeld, Fuldzie, Bad Hersfeld, Kleinsassen i innych). Od 1975 roku prowadzi Wolną Akademię Sztuki w Hünfeld, a w 1990 roku otwiera Museum of Modern Art – z kolekcją o profilu międzynarodowym, skupiającą prace twórców o rodowodzie konstruktywistycznym. W 1993 roku zakłada Muzeum Artystów „Forum Sztuki Konkretnej” w Erfurcie oraz Muzeum Sztuki Reduktywnej w Świeradowie Zdroju.

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień a od 2011 r. również Honorowym Obywatelem Elbląga.

Gerard Jürgen Blum–Kwiatkowski zaczął działać twórczo w latach 50–tych. Malował wówczas kompozycje fakturowe, zbliżone do poetyki informel i malarstwa materii. W latach 60–tych tworzył metalowe geometryczne formy. Poszukiwania artystyczne doprowadziły Kwiatkowskiego do postulatów redukcji formy i tworzenia „konstelacji energii czasowych”. Prace te, złożone z czarnych sześcianów o jednakowych wymiarach mają, zdaniem artysty, reprezentować wielowymiarową rzeczywistość i oddziaływać swą wewnętrzną energią, sumą nagromadzonej w kostkach „energetyczności”. Autor jest kreatorem „stanów wyjątkowych”, które tworzą: on, jako artysta, odbiorcy i przestrzeń, jaka ich otacza oraz „energie czasowe” elementów jego dzieła. „Stan wyjątkowy”, zdaniem Kwiatkowskiego, to swego rodzaju dialog twórcy z odbiorcą. Sztuka według definicji artysty jest bowiem obszarem między dziełem a widzem. Sztuka sytuuje się w „polu napięć”, jakie powstaje między wytworem artystycznym, a jego odczuciem. Autor pragnie tym samym sprowokować odczucia odbiorcy i sprawić, by pogłębił on swoją refleksję o rzeczywistości. Celem istnienia dzieł jest konstruowanie wyższego stopnia świadomości widza. Takiej świadomości, która pozwoliłaby jemu samemu na tworzenie.

Inną pasją Gerarda Kwiatkowskiego jest gromadzenie dzieł sztuki artystów współczesnych z całego świata, w tym z Polski. W swych zbiorach posiada ponad dwa tysiące prac. Część jego zbiorów została przekazana w 2011 r. Centrum Sztuki Galerii EL. W tym celu we wnętrzu Galerii powstała dwukondygnacyjna empora, na której prezentowana jest kolekcja Museum of Modern Art.

  Beata Branicka Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 11940

Print Friendly, PDF & Email