Gdynia: Seniorzy aktywni w internecie

Gdynia: Seniorzy aktywni w internecie

20 wykładowców Gdyńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku przygotowało już około 110 wykładów on line z 29 przedmiotów. Te liczby stale się powiększają, bo GUTW, po przeniesieniu swojej działalności do sieci, nie zwalnia tempa. Z udostępnionych materiałów korzystają również seniorzy, którzy wcześniej studentami nie byli – a to oznacza także tych mieszkających za granicą.

Gdy w połowie marca Gdyński Uniwersytet Trzeciego Wieku z powodu epidemii koronawirusa zawiesił działalność stacjonarną, rozpoczęła się praca nad udostępnieniem wykładów w internecie.

– W tym roku akademickim Gdyński Uniwersytet Trzeciego Wieku ma około dwóch tysięcy słuchaczy, którzy dzięki grupie fantastycznych wykładowców zdobywają nową wiedzę i poszerzają tę już posiadaną. Wiemy, jak ważną częścią dnia dla obu stron jest nauka, dlatego gdy stało się jasne że wykłady w tradycyjnej formie nie będą się odbywać, zaczęliśmy prace nad nową formułą. I tak powstał wirtualny Gdyński Uniwersytet Trzeciego Wieku – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Działa już miesiąc, można wybierać spośród 20 przedmiotów. Wykłady są otwarte dla każdego, a dostęp bardzo prosty, bo nie ma potrzeby rejestracji czy logowania. By czerpać wiedzę, wystarczy urządzenie z dostępem do internetu. Zachęcam do tego wszystkich chętnych, nie tylko studentów GUTW.

Pierwsze wykłady na stronie wirtualny.cas.gdynia.pl udostępniono seniorom 27 marca. W ciągu miesiąca działalności on line Gdyński Uniwersytet Trzeciego Wieku zdobył 3557 użytkowników, podstrony wyświetlono aż 44 695 razy. Poza odbiorcami z Polski, którzy stanowią zdecydowaną większość, GUTW znalazł też studentów w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Wirtualne CAS powstało z inicjatywy Mateusza Pelczara, który również odpowiada za techniczną realizację projektu, przy wsparciu merytorycznym Sławomira Walkowskiego. Obaj od lat pracują w CAS, znają doskonale i wykładowców, i studentów GUTW. – Jako pierwsze pojawiły się wykłady z przedmiotów „Muzyka klasyczna”, „Spotkania z operą” i „Trening pamięci”. Stale dołączają do nas kolejni wykładowcy. Niektórzy przygotowują opowiadania, inni wplatają fragmenty nagrań dotyczące omawianego tematu, są materiały tekstowe do poczytania i prezentacje – mówi Mateusz Pelczar. – Przyjęliśmy założenie, że kolejne wykłady będą pojawiać się zgodnie z planem regularnych zajęć uniwersytetu i że nagrania będą krótsze niż tradycyjny wykład.

O tym, że terminy udostępnienia zajęć mają znaczenie, mówi Monika Gawrysiak – psycholog, wykładowca GUTW. – Stały rytm dnia pozwala zachować ciągłość, porządek, co z kolei daje poczucie kontroli i wpływu, jaki mamy na swoje życie. Im większy poziom poczucia kontroli nad życiem, nad tym co się w nim dzieje, tym większą mamy z niego satysfakcję – wyjaśnia. – Zachowanie porządku dnia pozwala nam realizować swoje sprawy, nie dawać sobie wewnętrznego luzu. Sprawia, że czujemy się lepiej, bardziej pewni siebie.

Na potrzeby wirtualnego GUTW przygotowała wykłady dotyczące m.in. psychologii emocji i myśli. – Szczególnie teraz mamy ich bardzo dużo – zauważa Monika Gawrysiak. – Zamiatanie emocji pod dywan powoduje, że w pewnym momencie wybuchają. Im szybciej zaczniemy się im przyglądać, zauważać i nazywać, a jednocześnie akceptować, tym łatwiej będzie nam żyć w równowadze.

Równie ważny jest teraz trening pamięci. – Dziś, oprócz pierwotnej funkcji, czyli stymulowania umysłu, pozwala na trochę oderwać się od trudniejszej części rzeczywistości – mówi Beata Potocka, autorka ćwiczeń właśnie z tego przedmiotu. – Wiem od seniorów, że gdy zaczynają robić zadania, to się „wyłączają”. Spotykamy się co tydzień tego samego dnia o tej samej porze w grupie na Facebooku, to taka namiastka normalności. Jesteśmy z sobą w czasie rzeczywistym, każdy uczestnik zajęć może do mnie zadzwonić, zapytać o zadania, porozmawiać.

Beata Potocka daje swoim studentom „zadania domowe” – takie, które oprócz funkcji poznawczej pełnią też funkcję wspierającą, np. zadzwonienie do znajomych czy rodziny.

Stanisława Grażyńska od 15 lat prowadzi na Gdyńskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku zajęcia z muzyki klasycznej. Dla uniwersytetu wirtualnego nagrywa około 15-minutowe felietony. Do tej pory powstało ich 20. – Staram się w nich przekazywać, że kompozytor to taki sam człowiek jak my, tyle że bardziej zdolny. Szukam zabawnych historii, pokazuję cechy pozytywne, ale i przypadłości. Przybliżam postaci, żeby chętniej słuchano muzyki – mówi. – Tradycyjne wykłady urozmaicam np. prezentacjami fragmentów muzycznych. Teraz nagrywam felieton, a potem sugeruję, jaki utwór można podłożyć jako ilustrację.

Stanisława Grażyńska przyznaje, że choć ma za sobą mnóstwo lat doświadczenia jako wykładowczyni, do nagrań dla wirtualnego GUTW musi się przygotować, by w tej krótkiej formie zawrzeć wszystko, co najważniejsze. By zaciekawić zarówno odbiorców, którzy już trochę wiedzą o muzyce jak i tych, którzy dopiero się z nią zapoznają.

– Wykładowczynie zgodnie mówią, że brakuje im bezpośredniego kontaktu ze studentami, a studentom atmosfery sali wykładowej. Planujemy dalszy rozwój naszego wirtualnego uniwersytetu, m.in. o możliwość umieszczania pod nagraniami komentarzy – zdradza Mateusz Pelczar. – Będziemy pracować nad tym, aby zbierać informację zwrotną od seniorów za pomocą różnych narzędzi, aby ulepszać komunikację na stronie, interfejs oraz zawartość.

Seniorzy chętnie kontaktują się z sobą w facebookowej grupie Gdyńscy seniorzy – wirtualnie. – Powstała już na początku okresu pandemicznego jako miejsce, w którym seniorzy mogą znaleźć rzeczy, które ich interesują, które będą bawić, uczyć i dzięki którym mile spędzą ten bardzo trudny czas w domu. Jednocześnie to platforma wymiany myśli, dzielenia się zainteresowaniami, do prostego kontaktu – wylicza Sławomir Walkowski z CAS. – Codziennie pojawia się w niej kilkanaście nowych postów. Co cieszy najbardziej to fakt, że umieszczają je także sami seniorzy. Dyskutują, publikują zdjęcia, swoje wiersze, opowiadania, wspomnienia, filmy, nawet zapraszają do wspólnego śpiewania. Na Messengerze grupy przez cały dzień komunikuje się ze sobą w tym samym czasie przynajmniej kilkadziesiąt osób. Nie spodziewałem się, że odzew będzie taki duży. To dowód na to, że przez 16 lat działania CAS, które organizuje GUTW z pokaźną ofertą kursów komputerowych, dobrze wyedukowaliśmy większość naszych seniorów. Nauczyli się korzystać z internetu, nie bać się elektronicznego kontaktu, nauki czy rozrywki. Poza tym przybywa nam studentów 60+, którzy pracowali lub jeszcze pracują z komputerem. Dla nich sieć to codzienność.

Wśród studentów GUTW są i tacy, którzy na zajęcia zapisują się regularnie od pierwszego roku akademickiego. – Nasze gdyńskie zajęcia uniwersyteckie i pozauniwersyteckie zawsze cieszą się ogromną popularnością, a liczba osób zaglądających na nasz wirtualny uniwersytet tylko potwierdza, jak studenci są zżyci ze swoją uczelnią – mówi Bożena Zglińska, dyrektor Centrum Aktywności Seniora w Gdyni. – To dla nas ważne by teraz, gdy nie możemy spotykać się osobiście, pozostawać z sobą w kontakcie. Zapraszam wszystkich, którzy nie korzystali z oferty Centrum Aktywności Seniora czy zajęć Gdyńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, by do nas dołączyli. Udostępniamy w internecie tak wiele różnych tematów, tak wiele propozycji zagospodarowania czasu spędzanego w domu, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.