Elbląg: SOSW nr 2 podsumowuje miniony rok

Elbląg: SOSW nr 2 podsumowuje miniony rok
Fot. Adminstrator

Miniony rok 2016 w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 2 w Elblągu to rok intensywnej pracy edukacyjnej, rewalidacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej. To także rok pracy metodą projektów pod hasłem czytelnictwa, praw dziecka i najważniejsze – bezpieczeństwa.

Projekt Ośrodka „W podróż z Królem Maciusiem – czytam, podróżuję, uczę się”, laureat konkursu grantowego Programu „Bank Dziecięcych Uśmiechów” Fundacji Banku Zachodniego WBK Grupa Santander został doceniony i pozyskaliśmy środki na jego realizację.

Głównym celem projektu był wszechstronny rozwój ucznia z dysfunkcją intelektualną z wykorzystaniem kultury i sztuki w oparciu o elementy pedagogiki Janusza Korczaka. W ramach realizacji projektu odbyły się: zajęcia czytelnicze „W krainie Króla Maciusia” prowadzone w bibliotece szkolnej oraz podczas zajęć w grupach wychowawczych i świetlicowych szkoły, „W podróży z Królem Maciusiem” – wycieczka do Warszawy (pomnik Janusza Korczaka, Sejm, Muzeum Powstania Warszawskiego, Zamek Królewski, wędrówki po Starówce), „Na tropie patrona” – zajęcia edukacyjne, gry i zabawy związane z obchodami rocznicowymi patrona Ośrodka – Janusza Korczaka, „Korczakowskie Święto Radości” – impreza plenerowa z udziałem dzieci z elbląskich placówek oświatowych. Wszystko po to, by wywołać uśmiech dziecka, gdyż „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak), a realizacja projektu na każdym jego etapie dawała dziecku możliwość aktywnego uczestniczenie, modyfikacji zgodnie z jego możliwościami psychofizycznymi, radosnej twórczości i bycia z tymi, z którymi czuje się bezpiecznie i których kocha.

Projekt „Moja podróż po krainie Praw Dziecka” to wspaniała podróż po krainach dziecięcej wyobraźni inspirowanej życiem i twórczością Janusza Korczaka, który o prawach dziecka głośno mówił już na początku ubiegłego wieku. Przekonywał między innymi, że: „Nie ma dzieci, są ludzie” i wskazywał dorosłym te najważniejsze: prawo do szacunku, prawo dla  niewiedzy, dla pracy poznania, dla niepowodzeń i łez, prawo własności dziecka, prawo do tajemnic, prawo  do dnia dzisiejszego, prawo do radości. Głównym celem projektu, w który zaangażowane były dzieci, uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 w Elbląga, wychowankowie Integracyjnej Świetlicy Romskiej, dzieci z Przedszkolna nr 8, Przedszkola nr 19, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 12, Szkoły Podstawowej nr 4, było kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw, wskazanie właściwych wzorów postępowania z podkreśleniem prawa do tożsamości, godności, sprawiedliwości, równości, szacunku bez względu na pochodzenie, wyznanie czy kolor skóry oraz umożliwienie uczniom pochodzenia romskiego oraz ich kolegom z elbląskich placówek oświatowych prezentacji własnych poglądów na temat wielokulturowości i tożsamości. Każde działanie związane z realizacją projektu wzmacniało postawy otwartości, tolerancji, życzliwości wobec inności oraz przeświadczenie o własnej wartości i sprawczości. W ramach projektu odbywały się spotkania tematyczne przybliżające postać prekursora praw dziecka – Janusza Korczaka, zajęcia edukacyjne zwiększające wiedzę przedszkolaków i uczniów elbląskich placówek oświatowych z zakresu praw dziecka, zajęcia edukacyjne z zakresu kultury i tradycji ludzi różnych narodowości zamieszkujących najbliższy region (mniejszości narodowe i etniczne), spotkania z przedstawicielami mniejszości narodowych i etnicznych min.: romskiej, niemieckiej, ukraińskiej, kaszubskiej. Patronat honorowy nad uroczystością sprawował Prezydent Elbląga – Witold Wróblewski. Projekt realizowany był w ramach rządowego Programu Integracji Społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.

Projekt profilaktyczno – wychowawczy pt.„Przyjaźń bez barier – bogaci różnorodnością” realizowany był w ramach Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” a realizowaliśmy go we współpracy z Gimnazjum Anglojęzycznym Regent, Zespołem Szkół Mechanicznych oraz Regionalnym Centrum Wolontariatu w Elblągu. Najważniejsze działania zrealizowane w ramach projektu to warsztaty dla uczniów – wolontariuszy i przyszłych wolontariuszy z Gimnazjum Anglojęzycznego Regent i Zespołu Szkół Mechanicznych w Elblągu oraz najstarszych uczniów SOSW nr 2: „Przyjaźń bez barier” – prowadzone przez pedagoga i psychologa SOSW nr 2 w Elblągu; „Historia dwóch narodów” – prowadzone przez realizatora projektu „Zachować pamięć. Historia dwóch narodów”, uczestnika seminarium prowadzonego przez Instytut Yed Vashen w Izraelu; warsztaty prowadzone przez Regionalne Centrum Wolontariatu w Elblągu. Odbyły się wycieczki sportowo – rekreacyjne: „Tajemnice wąwozów kadyńskich” – wycieczka – rajd dzieci i młodzieży, „Magiczne ścieżki Bażantarni” – rajd dzieci i młodzieży niepełnosprawnej i wolontariuszy, zajęcia i wyjścia o charakterze kulturalno – historycznym: wyjście do kina i do teatru, wycieczka do Warszawy do Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin”, wyjazd do Muzeum Stutthof w Sztutowie. Miał też miejsce cykl szkoleń dla rodziców i pracowników Ośrodka prowadzonych w ramach „Szkoły dla rodziców”: „Odkrywamy potencjał osób z niepełnosprawnością”; „Dobre relacje w domu i w szkole z wykorzystaniem Metody ART.”, „Zachować pamięć, szanować inność”. Odbył się miejski marsz integracyjny „Przyjaźń bez barier”, w którym uczestniczyli uczniowie niepełnosprawni, wolontariusze, rodzice oraz uczniowie i przedszkolaki z elbląskich placówek oświatowych. Projekt „Przyjaźń bez barier – bogaci różnorodnością” udowodnił, że możliwa jest współpraca oparta na otwartości i życzliwości wielu ludzi i instytucji, a mająca na celu przede wszystkim dobro dzieci i młodzieży. Wydarzenia mające miejsce w naszym kraju oraz świecie, agresja wobec inności, nienawiść z powodu innego wyznania, koloru skóry, poglądów, wymagają, by nie ustawać w działaniach wpływających na tworzenie w uczniach (sprawnych i niepełnosprawnych) oraz środowisku lokalnym otwartej, aktywnej i prospołecznej postawy.

Ważnym wydarzeniem w ramach projektu była organizacja regionalnego konkursu plastycznego „Przyjaźń bez barier” i uroczyste podsumowanie w trakcie Święta Czynienia Dobra – a święto to od lat jest wyjątkowo obchodzone w Ośrodku. 6 grudnia to dzień wyjątkowy i zawsze na długo zostający w pamięci dzieci. To nie tylko wizyta św. Mikołaj, to wiele zadań, które trzeba wykonać, by on nas odwiedził. Zdziwienie dzieci było ogromne, kiedy okazało się, że w tym roku ktoś pokrzyżował plany naszego gościa. Zła czarownica ukryła św. Mikołaja i nie chciała nam go oddać. Na szczęście z pomocą dobrej wróżki, elfów i nas samych udało nam się pokonać czarownicę. Wspólnie stworzyliśmy kodeks przyjaźni, zrobiliśmy ilustracje do wiersza Cz. Janczarskiego „Piękne zwyczaje”, zasadziliśmy razem drzewo przyjaźni. Przypomnieliśmy sobie, w jakich sytuacjach stosujemy magiczne słowa: PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ. Udało nam się zdobyć specjalne klucze, którymi otworzyliśmy drzwi uwięzionemu Mikołajowi.

Skończył się rok 2016, lecz nie rok szkolny. Przed nami jeszcze wiele zadań. Jesteśmy w trakcie realizacji wielu projektów terapeutycznych, między innymi projekt terapeutyczno – wychowawczy „BRAWO MY – czyli nasze zdrowie – w naszych rękach” z elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborn oraz terapii psychomotorycznej , projekt pt. „Językowe wędrówki przez pory roku”, którego głównym celem jest wspomaganie kompetencji poznawczych, motorycznych, sensorycznych oraz emocjonalno–komunikacyjnych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, projekt „Biofeedback w terapii logopedycznej” natomiast zakłada systematyczne i zorganizowane stymulowanie procesem nabywania przez dzieci sprawności, warunkujących prawidłowy przebieg nabywania kompetencji językowych i komunikacyjnych na zajęciach logopedycznych wspartych treningami EEG Biofeedback. Projekt „Przyjaźń na cztery łapy” służy wspomaganiu rozwoju i korekcie zachowań uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym a „Na pomoc zmysłom” to projekt, w którym integracja sensoryczna wzbogacona jest o udział psa terapeutycznego. „Elbląg, Moja i Twoja historia” to projekt edukacji historyczno – regionalnej Ośrodka, projekt ważny dla całej społeczności, gdyż nie można uczyć dziecka o procesach zachodzących świecie bez odniesienia do historii.

Rok 2016 już za nami… Niech nowy 2017 będzie obfitował dla nas wszystkich zdrowiem i radością. Dziękujemy Wszystkim Przyjaciołom za dobroć, mądrość i bycie z nami. 

  Marzena Żachowska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15192 

Print Friendly, PDF & Email