Elbląg: Elbląskie organizacje oceniły współpracę z samorządem

Elbląg: Elbląskie organizacje oceniły współpracę z samorządem
Fot. Adminstrator

9 czerwca w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu spotkały się elbląskie organizacje pozarządowe na dorocznej konferencji plenarnej. Jak co roku zostały przedstawione sprawozdania z działalności Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych (REOP) oraz ze współpracy samorządu z organizacjami. Wybory do Rady na kadencję 2016 – 2019 zakończyły się połowicznym sukcesem.

Rada Organizacji nie tylko radziła

Pierwsza Rada Elbląskich Organizacji Pozarządowych powołana została przez elbląskie organizacje pozarządowe podczas konferencji 19 grudnia 1998 roku. Obecna Rada w składzie: Arkadiusz Jachimowicz, Anna Podhorodecka, Marian Peters, Olaf Baranowski, Hanna Chmiel, Ewelina Dżugan, Sylwia Domżalska, Maciej Leśniewski, Teresa Wojcinowicz, zakończyła kolejną, 3.letnią kadencję. Jej działalność w 2015r. przedstawił  Przewodniczący – Arkadiusz Jachimowicz. Rada spotykała się co miesiąc, reprezentowała elbląskie organizacje wobec władz samorządowych, współpracowała przy opracowywaniu rocznego i wieloletniego programu współpracy organizacji z samorządem, opiniowała projekty uchwał Rady Miejskiej, występowała z wnioskami w sprawie wspierania organizacji, organizowała co roku konkurs na najlepszą inicjatywę organizacji pozarządowej im. dr Aleksandry Gabrysiak, współorganizowała konferencje plenarne i Elbląskie Forum Inicjatyw Obywatelskich, prowadziła Kawiarenki Obywatelskie, patronowała kampanii 1% dla Elbląga. Członkowie Rady pracowali w komisjach oceniających wnioski o granty, 5 członków REOP pracowało w Elbląskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego.

Pracę REOP w ostatniej kadencji tak ocenił Arkadiusz Jachimowicz: Rada jest od radzenia – mawiała swego czasu Ewa Sprawka, zatem trudno mówić o spektakularnych osiągnięciach, to raczej szereg niezbyt widocznych działań, które sprawiają, że ogół organizacji może się lepiej rozwijać. To jest praca nad prawem lokalnym dotyczącym organizacji – współtworzenie, opiniowanie, konsultowanie (dotyczy to zwłaszcza rocznych programów współpracy); praca nad wdrożeniem nowych rozwiązań (np. inicjatywy lokalnej); dbanie o to, aby organizacje były obecne w sferze publicznej (np. organizacja debat wyborczych). Ta trzyletnia kadencja była trudna, bo podczas niej odbyło się referendum odwołujące prezydenta i Radę Miejską, oraz dwukrotne wybory samorządowe. To nie sprzyja systematycznej pracy z samorządem lokalnym, co jest ważną funkcją Rady. Narzędziem oddziaływania Rady jest Elbląska Rada Działalności Pożytku Publicznego, która poprzez wspomniane perturbacje znacznie spowolniła działania. ERDPP skupia przedstawicieli organizacji (10) i samorządowców: radnych i urzędników (również 10) i jest to świetne miejsce kreowania systemu współpracy samorządu z organizacjami. Na szczęście działania tego zespołu nabierają rozpędu. Dla mnie największą wartością w pracy w Radzie jest poznawanie kolejnych społeczników, współpraca z nimi, uczenie się od nich. Największą porażką to ogromne trudności we wdrażaniu niektórych rozwiązań np. przekonanie samorządu, że powinien udzielać pożyczek organizacjom – jest taka ustawowa możliwość. Współpraca z samorządem to nie jest stały rozwój, to różne zawirowania: „dwa kroki do przodu, krok do tyłu”. Ale gdyby nie było reprezentacji sektora – Rady, byłoby jeszcze trudniej. Dlatego dobrze, że Rada działa od 1999 roku i że jest determinacja, aby pracowała dalej.

Prawie 8 mln zł dla organizacji w 2015 r.

Sprawozdanie ze współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi, a ściślej z realizacji Rocznego programu współpracy na rok 2015, przedłożył Pełnomocnik Prezydenta ds. Organizacji Pozarządowych – Maciej Pietrzak. Współpraca ta miała miejsce w różnych obszarach: finansowym i niefinansowym. Wsparcie finansowe w 2015r. stanowiło kwotę 7 914 tys.zł, w tym: dotacje z referatu Zdrowia i Spraw Społecznych – 3 077 969 zł, Referatu Edukacji – 50 000 zł (dowóz dzieci do placówki oświatowej), Referatu Sportu i Turystyki – 3.299.998 zł, Referatu Gospodarki Komunalnej – 862.500 zł (schronisko dla zwierząt), Referat ochrony Środowiska – 6000 zł, Departamentu Promocji i Kultury – 256.605 zł, ze środków w dyspozycji Pełnomocnika Prezydenta ds. Organizacji Pozarządowych – 361.243 zł. Jak widać, najmniej zadań Urząd Miasta zlecił organizacjom w obszarze kultury. Warto się dowiedzieć, czy to wynika ze zbyt małego budżetu Departamentu Kultury, czy ze zbyt skromnej oferty organizacji działających w tym obszarze. Zabrakło funduszu grantowego na wkłady własne do wniosków o dotacje z funduszy unijnych, Miasto nie zgodziło się też na udzielanie pożyczek organizacjom, co dopuszcza ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Na uwagę zasługują kontrakty wieloletnie, o które od lat dopominają się organizacje prowadzące wyspecjalizowane usługi społeczne. Jak dotąd takie kontrakty – na 3 lata –  otrzymały: Uniwersytet Trzeciego Wieku i Osób Niepełnosprawnych, Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi – prowadzony przez Elbląskie Stowarzyszenie Pomocy Humanitarnej im. Św. Łazarza „Lazarus”, Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi (z niepełnosprawnością intelektualną) przy ul. Saperów 14 d – prowadzony przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Dom dla Bezdomnych im. Św. Brata Alberta przy ul. Nowodworskiej  – prowadzony przez Stowarzyszenie na rzecz osób bezdomnych i potrzebujących „Od nowa…” w Elblągu, Ośrodek Wsparcia i Interwencji Kryzysowej – Dom dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży – prowadzony przez Diecezję Elbląsk, Placówka opiekuńczo – wychowawczą wsparcia dziennego przy ul. Łęczyckiej 26 – prowadzonej przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Zarząd Oddziału Okręgowego oraz Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt – przy ul. Królewieckiej 233 prowadzone przez OTZ Animals.

 Współpraca władz miejskich z organizacjami pozarządowymi ma również formę niefinansową, w postaci udostępniania lokali, współudziału w tworzeniu dokumentów strategicznych, w tym programów społecznych, zaproszeń na spotkania branżowe, konsultacji projektów uchwał rady Miejskiej,  współorganizacji różnego rodzaju spotkań, konferencji, prelekcji.

Nowej Radzie brakuje pięciu członków

Kandydatów na członków Rady na kadencję 2016 – 2019 organizacje zgłosiły pocztą mailową przed konferencją, zgodnie z zobowiązującą procedurą.  Na regulaminowe dziewięć miejsc zgłoszonych zostało siedmioro kandydatów. W tej sytuacji, na wniosek Teresy Wojcinowicz uchwalono, że członkiem REOP zostanie kandydat, który uzyska 50 proc. + 1 głosów. W głosowaniu tajnym taką liczbę głosów uzyskały następujące osoby: Arkadiusz Jachimowicz (ESWIP), Krzysztof Grablewski (Fundacja Elbląg), Stanisław Tomczyński (EKA Start) i Teresa Bocheńska (Bank Żywności). Do pełnego składu Rady zabrakło 5 członków, których trzeba będzie wybrać w innym trybie. Jest to temat do zastanowienia dla nowowybranych członków Rady oraz wszystkich zainteresowanych organizacji

  Teresa Bocheńska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 14049

Print Friendly, PDF & Email