Edukacja: Wykształcą specjalistów ds. zarządzania rehabilitacją

Edukacja: Wykształcą specjalistów ds. zarządzania rehabilitacją
Fot. Adminstrator

Od października na Uniwersytecie Wrocławskim i w trzech innych ośrodkach akademickich rusza kierunek, który ma wesprzeć kompleksową rehabilitację osób z niepełnosprawnościami. Jego absolwenci zdobędą kompetencje w zakresie zarządzania rehabilitacją i staną się „łącznikami” pomiędzy wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w ten proces.

Według danych z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności za II kwartał 2017 roku około 70 proc. z 1 705 tys. osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym było biernych zawodowo. Tylko 27 proc. pracowało. Pozostałe ponad 2 proc. posiadało status osób bezrobotnych. Wydatki publiczne przeznaczone na aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnościami są istotne, ale same nakłady finansowe nie wystarczą  – w kompleksowej rehabilitacji potrzebne są też elementy pozafinansowe.

– Kluczową rolę w procesie aktywizacji odgrywa specjalista, który zarządza procesem rehabilitacji – organizuje go, angażując do współpracy wielu ekspertów. W Polsce bardzo potrzebne są studia  przygotowujące do pełnienia tej roli. Dotychczas nie powstał taki zawód czy specjalizacja, dlatego opracowaliśmy cały związany z tym model kształcenia  – mówi doc. dr Alina Czapiga, prodziekan ds. dydaktycznych i socjalnych Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kim będą specjaliści ds. zarządzania rehabilitacją?

– Specjalista ds. zarządzania rehabilitacją nie jest lekarzem, ani pośrednikiem pracy, ale zarządza ukierunkowanym na aktywizację procesem rehabilitacji. Najpierw musi rozpoznać potrzeby pacjenta/klienta, opracować plan rehabilitacji, powołać i zorganizować zespół. A potem zrobić wszystko, by osiągnąć wcześniej założony cel – tłumaczy doc. dr Alina Czapiga.

Absolwenci studiów podyplomowych na nowopowstałym kierunku mają motywować osobę niepełnosprawną do rehabilitacji oraz podejmowania aktywności zawodowej i społecznej, słowem – „włączać ją do życia”. Nie będą zarządzać zespołem specjalistów, tylko organizować współpracę pomiędzy pacjentem a pracodawcą, instytucjami społecznymi i państwowymi, lekarzami, ośrodkami rehabilitacyjnymi otoczeniem społecznym. Nad modelem kształcenia pracował zespół psychologów, lekarzy rehabilitacji medycznej, prawników i pracodawców, przeprowadzono również konsultacje wśród osób, które przeszły rehabilitację.

– Nasze studia wpisują się w zmieniający się naszym kraju system rehabilitacyjny. Odchodzimy od systemu azylowego w stronę systemu środowiskowego, włączającego. Nie chcemy izolować, tylko aktywizować – podkreśla kierownik projektu z ramienia Uniwersytetu Wrocławskiego.

Studia nie dla każdego

Opracowany model kształcenia ma charakter pilotażowy. W pierwszym roku funkcjonowania tego kierunku każdy realizujący projekt ośrodek akademicki przyjmie około 25 kandydatów. Druga edycja, która rozpocznie się w październiku 2019 roku, ma mieć takie same limity. Oznacza to, że w Polsce po dwóch latach na rynku pracy pojawi się 200 specjalistów ds. zarządzania rehabilitacją.

– Dysponujemy tylko dwoma semestrami, dlatego musimy wybrać osoby, które mają już pewne doświadczenia zawodowe i będą u nas poszerzać swoje kompetencje. Chciałabym, żeby na nasze studia aplikowały osoby z dyplomem studiów pierwszego lub drugiego stopnia z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. To mogą być rehabilitanci, fizjoterapeuci, lekarze rehabilitacji, psycholodzy, pedagodzy społeczni, terapeuci; również osoby, które mają może inne wykształcenie, ale dysponują wiedzą i doświadczeniem, bo na przykład prowadzą ośrodki rehabilitacyjne albo ośrodki zajmujące się osobami z niepełnosprawnościami. My rozwiniemy ich kompetencje, ukierunkujemy je. Ale żeby osiągnąć dobry efekt, musimy mieć osoby gotowe do współpracy – wyjaśnia doc. dr Alina Czapiga.

Rekrutacja ma przebiegać w trzech etapach. Pierwszy z nich to złożenie dokumentów (dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia, CV, listu motywacyjnego, portfolio zawierającego certyfikaty itp.), drugi – test kompetencji. Ostatni etap rekrutacji obejmuje rozmowę, która pozwoli ocenić predyspozycje indywidualne i kompetencje społeczno–zawodowe kandydatów.

Absolwenci tego kierunku mogą rozpocząć własną działalność gospodarczą ukierunkowaną na pomoc osobom z niepełnosprawnościami albo znaleźć zatrudnienie w instytucjach państwowych działających na ich rzecz. Projekt dydaktyczny „Wdrożenie nowego modelu kształcenia specjalistów ds. zarządzania rehabilitacją jako element systemu kompleksowej rehabilitacji w Polsce” realizowany będzie w czterech ośrodkach akademickich: na Uniwersytecie Wrocławskim, Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, Uniwersytecie Warszawskim oraz Uniwersytecie Medycznym w Lublinie.

Źródło: Michał Raińczuk/ uni.wroc.pl

  Oprac. MS Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 17986 

Print Friendly, PDF & Email