Edukacja: Kształcenie niepełnosprawnych uczniów– Co się zmieni po reformie? 

Edukacja: Kształcenie niepełnosprawnych uczniów– Co się zmieni po reformie? 
Fot. Adminstrator

Czas zmian trwa, także w sferze edukacji. Nowa reforma edukacji, która wejdzie w życie z dniem 1 września 2017 r. ma objąć całą gamę form kształcenia, dotyczy to także dzieci niepełnosprawnych.

Istotną kwestią jest fakt, że rodzice nadal będą posiadać pełną wolność w wyborze drogi edukacji dla swojej niepełnosprawnej pociechy. Przedłużenie okresu nauki uczniów z niepełnosprawnościami będzie istnieć niezależnie od typu szkoły. Dzięki temu uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będzie mógł przedłużyć czas nauki w szkołach nowego typu. W szkole podstawowej: o rok na pierwszym etapie edukacyjnym i dwa lata na drugim etapie edukacyjnym. W szkole ponadpodstawowej o rok przy zwiększeniu proporcjonalnie wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowie z niepełnosprawnościami będą mieli możliwość odroczenia pójścia do szkoły podstawowej do 9. roku życia. Ponadto trwają prace nad podstawami programowymi w zawodach pomocniczych przeznaczonych dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w lekkim stopniu: ślusarz, stolarz, mechanik, kucharz, krawiec i fryzjer. 

Trwają też prace nad przygotowaniem nowych rozwiązań mających na celu podniesienie jakości wsparcia udzielanego uczniom w procesie kształcenia i wychowania. Ma to się odbyć w oparciu o rzetelną i trafną diagnozę potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, opartą także o tak zwany model biopsychospołeczny, który uwzględnia kontekst funkcjonowania dziecka w środowisku nauczania i wychowania. Ten model diagnozy oparty jest o analizę nie tylko danych o indywidualnych cechach dziecka, ale również barierach i zasobach w jego środowisku, z uwzględnieniem informacji z różnych źródeł (np. lekarz, szkoła, opieka społeczna). W nowym modelu planuje się wykorzystanie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – wersji dla dzieci i młodzieży (ICF–CY). Jak się okazuje MEN współpracuje w tym zakresie z Radą ds. ICF. Do współpracy zostali zaproszeni również przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Źródło: men.gov.pl

  oprac. AK Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15433 

Print Friendly, PDF & Email