Edukacja: Doświadczanie świata na wyciągnięcie ręki

Edukacja: Doświadczanie świata na wyciągnięcie ręki

Uczniowie gdyńskich podstawówek wrócili do ławek, ale nie zawsze w dosłownym sensie. Dzieci, których rozwój potrzebuje większego wsparcia, mogą  poznawać świat przez zmysły w specjalnie zaprojektowanych pracowniach doświadczania świata. Takie pracownie zostaną oddane w dwóch podstawówkach: Specjalnej Szkole Podstawowej nr 24 na Witominie i w Szkole Podstawowej nr 10 w Chyloni. Z kolei w siedmiu szkołach podstawowych pojawi się sprzęt i akcesoria do terapii ruchowej.

Gdyńskie dzieci uczą się w 21 szkołach podstawowych i aż w 18 z nich uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, które trzeba wspierać i aktywizować na różnych polach. Ogromną rolę w rozwoju tych dzieci odgrywa terapia manualna i sensoryczna, która wymaga różnorodnych przyrządów i specjalnie przygotowanych sal. Przygotowani do swej roli pedagodzy terapeuci mogą zdziałać cuda, jeśli tylko mają właściwe do tej pracy przyrządy. I właśnie dlatego w projekcie pod nazwą „Małe skrzydła –wysokie loty – program kompleksowego wsparcia szkół podstawowych w Gdyni” przewidziano pulę środków, z których wyposażono dwie sale „doświadczania świata”.

Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia wyjaśnia, jaką rolę odgrywa ta pracownia w procesie kształcenia. – To niezwykłe pomieszczenie terapeutyczne, które zostało przygotowane specjalnie dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Jest wyposażone w specjalne urządzenia do prowadzenia wielozmysłowej terapii. Uczniowie mają możliwość rozwijania umiejętności odbierania wszystkich bodźców, piękna i różnorodności otaczającego świata. Dzięki zajęciom prowadzonym pod okiem terapeuty dzieci mogą doświadczać wrażeń, których nie są w stanie same odkryć.

W szkole na ulicy Witomińskiej 25/27 w takiej sali znajdą się: kolumna wodna, rozgwieżdżone niebo, światłowody, rozbłyskujące kolorami, tor i tablica świetlno–dźwiękowa i magiczne akwarium. Sala będzie osobnym światem, pełnym kolorów i niespodzianek. Terapeuta zdalnie będzie programował ustawienia poszczególnych przyrządów.

O tym, jak ważna jest praca z dziećmi w takim pomieszczeniu mówi Lidia Pultyn, nauczyciel terapeuta w SSP nr 24. – Sala doświadczania świata dostarcza dziecku niepełnosprawnemu wielu wrażeń za pomocą dotyku, dźwięku, koloru i światła. Zajęcia oddziałują korzystnie na poznawcze, zmysłowe i fizyczne niepełnosprawności. W bezpiecznym i wygodnym otoczeniu następuje pobudzanie zaburzonych zmysłów, wytwarzanie kompensacji i doprowadzenie do integracji sensorycznej, czyli doświadczanie wszystkimi zmysłami. Dzięki takiej terapii, informacje dostarczane do układu nerwowego wpływają pozytywnie na pamięć, koncentrację, chęć podejmowania aktywności.

Oprócz dwóch sal doświadczania świata w SSP nr 24 i SP nr 10, w siedmiu szkołach podstawowych pojawi się także specjalistyczne wyposażenie do terapii ruchowej. Jest ono niezbędne przy pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami narządów ruchu. Łączny koszt zakupu małych i dużych przyrządów do terapii ruchowej to 34 687,01 zł, z czego prawie połowa to zakup wyposażenia dla Szkoły Podstawowej nr 39. W dużej części jest to wyposażenie znane osobom dorosłym, które po różnorakich złamaniach lub przy innych chorobach układu ruchu korzystały z rehabilitacji ruchowej, ale w części w gdyńskich szkołach znajdą się przyrządy zaprojektowane specjalnie dla dzieci. Dzieci będą mogły korzystać z różnego rodzaju piłek, rękawic, poduszek, gruszek i puf, hamaków relaksacyjnych, specjalnych rękawiczek, beczek terapeutycznych, dysków terapeutycznych, a nawet deskorolki, zjeżdżalni i huśtawek. W SP nr 39 dzieci będą mogły korzystać ze specjalnej ścianki wspinaczkowej. Wszystkie te przyrządy będą używane pod czujnym okiem terapeutów i rehabilitantów.

Fot. M. Kowalski, gdynia.pl

  Grażyna Pilarczyk, gdynia.pl Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 18757 

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.