E–poradnik dla samorządowców dotyczący kształcenia specjalnego

E–poradnik dla samorządowców dotyczący kształcenia specjalnego
Fot. Adminstrator

Ośrodek Badań Edukacyjnych wydał e-poradnik pt. „Organizacja kształcenia specjalnego – zadania samorządu. Poradnik dla samorządowców wspierający budowanie systemowych rozwiązań dla kształcenia specjalnego w JST”, dedykowany wszystkim, którzy wykonując zadania służbowe przyczyniają się do tworzenia świata przyjaznego dzieciom niepełnosprawnym.

Niniejsza publikacja wskazuje najistotniejsze kwestie dotyczące organizacji i realizacji kształcenia specjalnego organizowanego w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Pokazuje społeczne uwarunkowania tego procesu i umacniające się na tym tle nowe koncepcje edukacyjne. Dzięki dorobkowi szkolnictwa specjalnego oraz ogromnej pracy społecznej wykonanej przez zwolenników modelu integracyjnego, dzisiaj jesteśmy gotowi do systemowego wprowadzenia idei kształcenia włączającego. W ocenie wielu osób związanych z edukacją a także samych rodziców różnorodność systemu oświaty jest najlepszym rozwiązaniem. Po zmianach w prawie oświatowym i finansowym w 2015 r. mamy dużo korzystniejszą sytuację. Środki finansowe przeznaczone na organizację kształcenia specjalnego w szko– ach/przedszkolach ogólnodostępnych i integracyjnych są wydzielone jako odrębne zadanie oświatowe. Standardy organizacji kształcenia specjalnego w szkołach/ przedszkolach ogólnodostępnych i integracyjnych zostały w znacznym stopniu ujednolicone. Wprowadzone zmiany są dobrym czasem na refleksję nad nowym modelem organizacji kształcenia specjalnego, które jest integralną częścią lokalnych systemów oświaty.

Kształcenie specjalne, jako integralna część systemu oświaty może być realizowane w każdej szkole i placówce funkcjonującej w tym systemie. Zmiany w podejściu do organizacji tego kształcenia wskazują jego ewaluowanie w stronę modelu włączającego. W tym kierunku zmierzają także kolejne zmiany w prawie oświatowym i finansowym. Obecnie w polskim systemie oświaty funkcjonują trzy modele organizacji kształcenia specjalnego: edukacja dzieci z niepełnosprawnością w szkołach i placówkach specjalnych, aedukacja dzieci z niepełnosprawnością w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami w szkołach i oddziałach integracyjnych, oraz model włączający. Każdy z tych modeli kształcenia ma swoich zwolenników i przeciwników po stronie nauczycieli, rodziców i administracji oświatowej. Założeniem naszego systemu oświaty jest to, że to rodzice przy wsparciu specjalistów, wybierają szkołę/przedszkole dla swojego dziecka. Żeby jednak prawa rodziców i uczniów były w pełni respektowane, system oświaty w obszarze prawnym, finansowym i organizacyjnym, musi być spójny i jednolity dla wszystkich form kształcenia specjalnego.  

E-poradnik można pobrać na stronie http://www.ore.edu.pl

  Oprac. AG Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 13192

Print Friendly, PDF & Email