Dzień Stomika na ulicach Elbląga

Dzień Stomika na ulicach Elbląga
Fot. Adminstrator

5 października obchodzony jest Krajowy Dzień Stomika. Tegoroczne wydarzenie zbiegło się z obchodzonym co trzy lata Międzynarodowym Dniem Stomika, który przypada w pierwszą sobotę października.  Z tej okazji organizatorzy kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” rozdali elblążanom róże i odpowiedzieli na wszelkie pytania dotyczące stomii. Mieszkańcy Elbląga zostali obdarowani kwiatami nie bez powodu. Róża jest symbolem kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”, ale przede wszystkim sposobem w jaki stomicy określają swoją chorobę. Sobotnia akcja odbyła się także na ulicach innych miast Polski: Chojnicach, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Włocławku.

Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL–ILKO w Polsce żyje ponad 40 tys. stomików. Co roku do operacji wyłonienia stomii zostaje zakwalifikowanych około 7 tys. osób.
– Wiele z nich nie może pogodzić się z tą sytuacją. Stomia powinna być traktowana jako symbol zwycięstwa nad chorobą. Tymczasem obawa przed wykluczeniem wśród otoczenia sprawia, że wielu stomików odczuwa lęk przed stomią, a ponad połowa zmienia swoje plany życiowe. Dlatego tak istotne staje się edukowanie społeczeństwa i budowanie powszechnego zrozumienia dla stomików – komentuje Magdalena Piegat z Fundacji STOMAlife.

Celem kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię” jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików tak by mogli powrócić do normalnej aktywności zawodowej i społecznej.W ramach kampanii na stronie www.stomalife.pl dostępne są materiały edukacyjne i eksperckie związane z tematyką stomii. Ponadto przedstawiane są historie pacjentów. Niektórym z nich stomia znacząco poprawiła jakość życia, dzięki niej nie są przywiązani do ciągłego przebywania w domu, mogą realizować swoje pasje i marzenia.

Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol–ilko, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J–elita”. Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o. oraz TRIO.

 

  Marta Hałacińska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 13071

Print Friendly, PDF & Email