Dokąd jedzie ten autobus? Rewolucja w elbląskiej komunikacji miejskiej

1 stycznia wejdzie w życie nowy rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Elblągu. To bezie prawdziwa rewolucja. Nie będzie autobusów 6, 7, 8, 9 i 10. Numeracja zaczynać się będzie od 11. Zmianie ulegną też trasy na poszczególnych liniach. Wspomnianą linią nie pojedziemy już na Dębicę a… na Ogólną. Zmian będzie naprawdę dużo i to wszystko, na trzy tygodnie przed planowanym uruchomieniem nowego rozkładu jazdy.

– Nie jest żadną tajemnicą, że kończą się umowy na usługi transportowe w komunikacji miejskiej. Został ogłoszony przetarg i przygotowujemy nową siatkę połączeń w naszym mieście – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Elbląga Witold Wróblewski. – Chcę powiedzieć, że od 30 lat praktycznie bazujemy na takim stałym szkielecie komunikacji miejskiej, która była w jakiś sposób korygowana od czasu do czasu – dodaje.

– Zrobione zostały wcześniej badania tak zwanych potoków pasażerskich, ale też mamy tą wiedzę, bo co roku te rozkłady są zmieniane, modyfikowane, uzupełniane, poprawiane. Podeszliśmy do całego rozkładu jazdy w sposób kompleksowy i przesłanką było to, żeby wprowadzić zmiany w komunikacji tak, żeby zawrzeć wiele wniosków, ale też żeby przede wszystkim podwyższyć jakość usług – wskazał Wróblewski.

Jak podkreślił, miasto inwestuje w modernizację i rozwój komunikacji tramwajowej poprzez budowanie kolejnych odcinków linii, a także wymianę taboru na nowy.

W zmianach w rozkładach jazdy, które wejdą w życie od 1 stycznia 2021 roku przewidzianych jest – tak jak do tej pory – 5 linii tramwajowych (1-5). Tramwaje będą przemieszczały się po obecnych trasach, jednak przewidziane są zmiany w rozkładzie jazdy.

ZKM poinformował, że wraz z nowym rokiem po ulicach miasta będziemy mogli podróżować 15 liniami autobusowymi. Ich numeracja rozpocznie się od liczby 11. W większości będą to nowe trasy i nowe rozkłady jazdy.

Przewidziano też tzw. główne punkty przesiadkowe, które będą zlokalizowane w pięciu miejscach na terenie miasta:

  • skrzyżowanie ul. Odrodzenia – Dąbka – Ogólna (C.H. Ogrody) – będzie można się tam przesiąść między liniami 1, 2, 3, 12, 14, 15, 21;
  • Plac Słowiański – tu przewidziano przesiadki między liniami: 1, 2, 3, 12, 14, 15, 21;
  • dworzec – przesiadka pomiędzy liniami 1, 2, 4, 13, 17, 20, 23, 19, 21;
  • pętla przy ul. Ogólnej – przesiadka pomiędzy liniami 1, 3, 4, 5, 11, 13, 14, 16, 17, 24, 18, 21;
  • pętla przy ul. Odrodzenia – przesiadka pomiędzy liniami 11, 12, 13, 19, 22.

W trzech pierwszych miejscach dostępne będą biletomaty i tablice informacyjne. W pozostałych dwóch jest również planowany ich montaż.

Akcja informacyjna

O zmianach w rozkładach jazdy informować będą plakaty i ulotki rozmieszczone w przestrzeni transportu zbiorowego. Znaleźć je będzie można w pojazdach oraz wiatach przystankowych, a także w instytucjach miejskich.

Ci, którzy – szczególnie w pierwszych dniach – będą czuli się zagubieni w nowej rzeczywistości komunikacyjnej, będą mogli skorzystać z rozkładu jazdy umieszczonego na stronie internetowej ZKM, a także z wyszukiwarki Google, której ZKM również udostępni nowy rozkład jazdy.

Nowe i klimatyzowane pojazdy

W specyfikacji przetargowej umieszczono dla potencjalnych przewoźników wymóg fabrycznie nowych autobusów (rok produkcji 2020 lub 2021) spełniających normę Euro 6. Ponadto każdy z nich ma być wyposażony w klimatyzację, biletomaty bezgotówkowe na karty płatnicze, bramki liczące pasażerów, tablice systemów informacji pasażerskiej, a także dwufunkcyjne kasowniki.

Pojazdy będą również monitorowane (jedna z kamer ma być skierowanych na drogę). Autobusy mają także być w jednolitych barwach i bez reklam. W każdym ma być także kabina dla kierowców z oddzielną klimatyzacją.

ZKM zaznacza jednak, że w tzw. okresie przejściowym (maksymalnie do 10 miesięcy od podpisania umowy) mogą zostać dopuszczone autobusy o innych parametrach niż te wymienione wcześniej.

Zaprezentowaną przez ZKM podczas dzisiejszej konferencji prezentację przedstawiającą zmiany w liniach autobusowych można obejrzeć klikając w zdjęcie główne artykułu.

Print Friendly, PDF & Email