Dofinansowania z PFRON

Dofinansowania z PFRON
Fot. Adminstrator

30 listopada br., to ostateczny termin składania wniosków o dofinansowania niektórych zadań z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na rok 2006. W związku z tym przypominamy, jakiego rodzaju dofinansowanie można uzyskać ze środków będących w dyspozycji Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie, a w Elblągu – Wydziału Społecznego, a także, jak to załatwić.

W bieżącym roku są jeszcze przyjmowane wnioski na przystosowanie miejsc pracy, na pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz na turnusy i środki pomocnicze.

Przystosowanie tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych  stosownie do stopnia ich niepełnosprawności.
   Dotacja na ten cel nie obejmuje całego wyposażenia stanowiska pracy, a jedynie zakup (montaż) urządzeń i sprzętu umożliwiającego lub ułatwiającego pracę na danym stanowisku osobie niepełnosprawnej, którą pracodawca chce zatrudnić.
FORMA ZAŁATWIENIA
* Należy złożyć wniosek dla ubiegających się o zwrot kosztów poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy oraz komplet wymaganych dokumentów.
CZYNNOŚCI WYKONYWANE PRZEZ WYDZIAŁ SPOŁECZNY
* Rejestrowanie wniosków oraz pisemne informowanie o ewentualnych brakach występujących we wniosku.
* Pisemne informowanie wnioskodawców o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu
złożonego wniosku.
* Przeprowadzenie negocjacji z Pracodawcą w przedmiocie wysokości oraz warunków
zwrotu kosztów przewidzianych do uwzględnienia w umowie.
* Zawarcie umowy cywilnoprawnej.
* Nadzór i kontrola nad prawidłowym przebiegiem realizacji umowy przez okres 36 miesięcy.
WYMAGANE DOKUMENTY
– Wypełniony formularz wniosku z następującymi załącznikami:
– Kopia dokumentu poświadczającego prawną formę istnienia zakładu :
* zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dla osób fizycznych i
jednostek nie posiadających osobowości prawnej,
* wyciąg z rejestru handlowego i aktu notarialnego – w przypadku osób prawnych,
* umowa spółki cywilnej potwierdzona w urzędzie skarbowym,
* w szczególnych przypadkach koncesja lub pozwolenie na prowadzenie działalności.
– Kopia dokumentu określająca tytuł prawny do nieruchomości/budynku/lokalu, w
którym mają zostać utworzone lub przystosowane stanowiska pracy.
– Zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o nie zaleganiu w opłacaniu
należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne , ubezpieczenie społeczne ,
ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych.
– Dokumenty z Urzędu Skarbowego :
* dla osób opłacających zryczałtowany podatek – informacja o jego wysokości,
* decyzja o zwolnieniu z podatków,
* zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami.
– Sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym stosownie do przepisów o
rachunkowości za okres dwóch ubiegłych lat, a w przypadku pracodawcy działającego
przez okres krótszy niż dwa lata – za okres co najmniej 12 miesięcy.
– Zaświadczenie o zarejestrowaniu w Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym i nadaniu
numeru statystycznego REGON.
– Informacja o pomocy publicznej udzielonej wnioskodawcy zgodnie z przepisami o
warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców w
okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku – w przypadku gdy
pracodawca jest przedsiębiorcą.
– Aktualną informację o niezaleganiu z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Funduszu.
– Informacja o pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie trzech
kolejnych lat poprzedzających okres złożenia wniosku o udzielenie pomocy.
TERMINY:
Składanie wniosków – cały rok.
Rozpatrzenie wniosku: w ciągu 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
PODSTAWA PRAWNA
1.Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późniejszymi zmianami).
2.Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 maja 2003
roku w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy do potrzeb osób
niepełnosprawnych ( Dz.U. Nr 115 poz. 1081).

Udzielanie pożyczek osobom niepełnosprawnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Dotyczy osób niepełnosprawnych, które nie osiągnęły wieku emerytalnego, zamieszkujących w Elblągu. Wnioskodawca musi być zarejestrowany w Urzędzie Pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy i  nie pozostający w zatrudnieniu.
Maksymalna kwota pożyczki wynosi 60 tys. zł. Pożyczki udziela się na 48 miesięcy przy 5% oprocentowaniu. Po 24 miesiącach pozostała część pożyczki może być umorzona. Z pożyczki można skorzystać tylko raz.
FORMA ZAŁATWIENIA:
Należy złożyć wniosek dla ubiegających się o zwrot kosztów poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy oraz komplet wymaganych dokumentów.

CZYNNOŚCI WYKONYWANE PRZEZ WYDZIAŁ SPOŁECZNY:
* Przeprowadzanie rozmów z osobami niepełnosprawnymi w zakresie udzielania pożyczek i
ich spłacania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
* Rejestrowanie wniosków o pożyczki ze środków PFRON na rozpoczęcie działalności
gospodarczej lub rolniczej.
* Dokonywanie kontroli w miejscu planowanej działalności gospodarczej lub rolniczej.
* Informowanie Powiatowego Urzędu Pracy o przyznaniu pożyczki danej osobie
niepełnosprawnej.
* Kontrolowanie przebiegu spłaty udzielonej pożyczki pod kątem zgodności z zawartą
umową.
* W przypadku nieterminowych spłat, naliczanie odsetek ustawowych.
WYMAGANE OD INTERESANTA DOKUMENTY:
* Właściwie wypełniony druk wniosku o pożyczkę wraz z obowiązującymi załącznikami (w formie kserokopii):
* Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
* Zaświadczenia lekarza uprawnionego do badań profilaktycznych stwierdzającego możliwość prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej lub rolniczej.
* Dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe wnioskodawcy .
* Zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy potwierdzające status osoby bezrobotnej lub
poszukującej pracy i nie pozostającej w zatrudnieniu.
* Zaświadczenie z MOPS o nie korzystaniu z pożyczki na rozpoczęcie działalności
gospodarczej.
* Aktualny odcinek renty.
* Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o nie prowadzeniu działalności gospodarczej w
okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
* Oświadczenie wnioskodawcy i jego współmałżonka o nie/zadłużeniu
TERMINY
Składanie wniosków: cały rok.
Rozpatrzenie wniosku: 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.)
Rozporządzenie MPiPS z dnia 22.05.1998 roku w sprawie szczegółowych zasad udzielania, oprocentowania, spłaty, rozkładania na raty i umarzania pożyczek dla osób niepełnosprawnych ( Dz.U.Nr 67, poz. 439 z późn. .zm.)

Uwaga: nie zostały jeszcze wyczerpane środki na pożyczki i przystosowanie miejsc pracy na rok bieżący – Wydział Społeczny oczekuje na wnioski!

Dofinansowanie osobom niepełnosprawnym do likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się.

Dofinansowanie osobom niepełnosprawnym do likwidacji barier architektonicznych i technicznych dotyczy zakupu urządzeń, prac i usług mających na celu dostosowanie mieszkań i najbliższego otoczenia  do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakup sprzętu i prace muszą mieć związek z rodzajem niepełnosprawności Wnioskodawcy. Dotacje dotyczą mieszkańców Elbląga oraz obiektów  znajdujących się  w granicach administracyjnych miasta.

   Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się obejmuje zadania ułatwiające wnioskodawcy komunikację z otoczeniem, w szczególności dotyczy to osób niewidomych i niedowidzących oraz głuchych i niedosłyszących.
Wnioskodawców obowiązuje granica dochodów:
   – 50 % przeciętnego wynagrodzenia (tj. obecnie 1207 zł) na członka rodziny pozostającego we wspólnym    gospodarstwie domowym,
   –  65 % przeciętnego wynagrodzenia (obecnie jest to 1570 zł) w przypadku osoby samotnej.
   Dofinansowanie nie przysługuje osobom, które w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku uzyskały na ten cel dofinansowanie ze środków PFRON.
   Wnioskodawca zobowiązany jest do udziału środków własnych w wys. 20% ceny brutto kosztu urządzenia lub usługi.
Dofinansowanie do likwidacji barier nie obejmuje kosztów poniesionych przed zawarciem umowy!

FORMA ZAŁATWIENIA:
* Złożenie wniosku przez ubiegającego się o uzyskanie dofinansowania wraz wymaganymi załącznikami.
CZYNNOŚCI WYKONYWANE PRZEZ WYDZIAŁ SPOŁECZNY
* Rejestrowanie wpływających wniosków oraz dokonywanie ich analizy pod względem
formalno-prawnym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
* Ocenianie wniosków według określonych kryteriów.

WYMAGANE OD INTERESANTA DOKUMENTY:
1. Właściwie wypełniony druk wniosku o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i technicznych i w komunikowaniu się.
* Kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
* Kopia orzeczenia o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie z
Wnioskodawcą, w przypadku takich osób.
* Aktualne zaświadczenie lekarskie, zawierające informacje o rodzaj niepełnosprawności,
jeżeli rodzaj niepełnosprawności nie jest określony w orzeczeniu.
*Udokumentowana podstawa prawna zameldowania w lokalu, w którym ma nastąpić
likwidacja barier architektonicznych (własność, umowa najmu)
* Zaświadczenie o dochodach Wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z
Wnioskodawcą.
* Zaświadczenie kierownika powiatowego urzędu pracy o statusie zawodowym w
przypadku bezrobotnego lub poszukującego pracy.
TERMINY
Składanie wniosku: do 30 listopada roku poprzedzającego.
Rozpatrzenie wniosku: 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). 2. Rozporządzenie MPiPS z dnia 25.06.2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ( Dz.U.Nr 96, poz. 861 ). 3. Rozporządzenie MGPiPS z dnia 22.05.2003 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 100 poz. 930).

Dofinansowanie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym.

   Dofinansowanie do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym mogą otrzymać osoby, które zamieszkują na terenie Elbląga oraz:
– posiadają aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, grupie inwalidzkiej,
– zostały skierowane na turnus rehabilitacyjny na wniosek lekarza,
– w roku realizowania zadania nie uzyskały na ten cel dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
– nie pełnią funkcji członka kadry na turnusie, ani nie są opiekunem innego uczestnika turnusu rehabilitacyjnego,
– posiadają średni miesięczny dochód z roku podatkowego poprzedzającego rok złożenia wniosku nie większy niż:
•   50 % przeciętnego wynagrodzenia (obecnie 1207 zł) na członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym,
•   65 % przeciętnego wynagrodzenia (obecnie 1570 zł) w przypadku osoby samotnej.
Na wyraźne zalecenie lekarskie, osobie niepełnosprawnej przysługuje opiekun, którego pobyt może być dofinansowany ze środków Funduszu. Funkcji opiekuna nie może pełnić osoba niepełnosprawna, która wymaga opieki innych osób oraz osoba, która pełni funkcję członka kadry na danym turnusie.
Wysokość dofinansowania do turnusu, wynosi:
27 % przeciętnego wynagrodzenia (649 zł) – dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby w wieku do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osoby w wieku 16-24 lat uczącej się i niepracującej,
25 % przeciętnego wynagrodzenia (601 zł) – dla osoby niepełnosprawnej z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
23% przeciętnego wynagrodzenia (553 zł)– dla osoby niepełnosprawnej z lekkim stopniem niepełnosprawności,
18% przeciętnego wynagrodzenia (433 zł) – dla opiekuna osoby niepełnosprawnej,
18% przeciętnego wynagrodzenia (433 zł) – dla osoby niepełnosprawnej, niezależnie od posiadanego stopnia niepełnosprawności, zatrudnionej w zakładzie pracy chronionej.
Dofinansowanie przysługuje dziecku raz do roku, a osobie dorosłej raz na dwa lata ( z powodu braku wystarczającej kwoty, na dofinansowanie wszystkich wniosków).
.FORMA ZAŁATWIENIA:
   Złożenie wniosku przez ubiegającego się o uzyskanie dofinansowania wraz wymaganymi załącznikami.
CZYNNOŚCI WYKONYWANE PRZEZ WYDZIAŁ SPOŁECZNY
* Rejestrowanie wpływających wniosków oraz dokonywanie ich analizy pod względem
formalno-prawnym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
* Ocenianie wniosków według określonych kryteriów .
* Współpraca z organizatorami turnusów w zakresie ustalenia miejsca i terminu turnusów
WYMAGANE OD INTERESANTA DOKUMENTY:
*Właściwie wypełniony druk wniosku o dofinansowanie osoby niepełnosprawnej
do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym.
* Kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
* Informacja o stanie zdrowia od lekarza .
* Zaświadczenie o dochodach Wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z
Wnioskodawcą.
TERMINY
Składanie wniosków: cały rok.
Rozpatrzenie wniosku: 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku, do wyczerpania środków.
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie MPiPS z dnia 25.06.2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań
powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych ( Dz.U.Nr 96, poz. 861 )
3. Rozporządzenie MGPiPS z dnia 22.05.2003 roku w sprawie określenia rodzajów zadań
powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 100 poz. 930)

Dofinansowanie osobom niepełnosprawnym do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego.

  Wysokość dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze można uzyskać do:
100% udziału własnego osoby niepełnosprawnej w limicie ceny ustalonym na  podstawie odrębnych przepisów, jeżeli taki udział jest wymagany.
150% sumy kwoty limitu wyznaczonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz wymaganego udziału własnego osoby niepełnosprawnej w zakupie przedmiotów i środków, jeżeli cena jest wyższa niż ustalony limi.
Aby skorzystać z pomocy, średni miesięczny dochód netto wnioskodawcy nie może przekroczyć:
50% przeciętego wynagrodzenia (1207 zł) w przeliczeniu na jednego członka  wspólnego gospodarstwa domowego;
65% przeciętnego wynagrodzenia (1570 zł) w przypadku osób samotnych.
FORMA ZAŁATWIENIA:
Złożenie wniosku przez ubiegającego się o uzyskanie dofinansowania wraz wymaganymi załącznikami.
CZYNNOŚCI WYKONYWANE PRZEZ WYDZIAŁ SPOŁECZNY
* Rejestrowanie wpływających wniosków oraz dokonywanie ich analizy pod względem
formalno-prawnym zgodnie z obowiązującymi przepisami.
* Ocenianie wniosków według określonych kryteriów .
WYMAGANE OD INTERESANTA DOKUMENTY:
*Właściwie wypełniony druk wniosku o dofinansowanie osoby niepełnosprawnej w sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny
* Kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
* Faktura na zakup sprzętu zaopatrzenia ortopedycznego lub wycena (kosztorys)
* Zaświadczenie o dochodach Wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z
Wnioskodawcą.
TERMIN:
Składanie wniosków: cały rok.
Rozpatrzenie wniosku: 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku, do wyczerpania środków.
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). 2. Rozporządzenie MPiPS z dnia 25.06.2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ( Dz.U.Nr 96, poz. 861 ). 3. Rozporządzenie MGPiPS z dnia 22.05.2003 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 100 poz. 930).

Dofinansowanie sportu, rekreacji, turystyki i kultury osób niepełnosprawnych.
  

  Dofinansowanie dotyczy imprez o charakterze sportowym, turystycznym i kulturalnym organizowanym dla osób niepełnosprawnych. Wyjątek stanowić mogą imprezy o charakterze integracyjnym, tzn. Takie, w których wspólnie biorą udział osoby niepełnosprawne i sprawne.
O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, jeżeli:
prowadzą działalność na rzecz osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed złożeniem wniosku,
udokumentują zapewnienie odpowiednich do potrzeb osób niepełnosprawnych,  warunków technicznych i lokalowych do realizacji zadania,
udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze  środków Funduszu,
są zarejestrowane na terenie Elbląga i prowadzą działalność na rzecz  mieszkańców Elbląga.
Kwota dofinansowania nie może przekroczyć 60 % wartości zadania. Wnioskodawca musi udokumentować pokrycie pozostałych kosztów imprezy.
SPOSÓB ZAŁATWIANIA:
Złożenie wniosku przez ubiegającego się o uzyskanie dofinansowania wraz wymaganymi załącznikami.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o dofinansowanie/sfinansowanie wykonania usług z zakresu sportu, kultury i rekreacji osób niepełnosprawnych.
Informacja o kwotach przyznanych wcześniej ze środków Funduszu z określeniem numeru zawartej umowy, celu i daty przyznania dofinansowania oraz stanu rozliczenia.
Kopia dokumentująca status prawny i podstawę działania.
Pełnomocnictwo osób upoważnionych do reprezentowania.
Kosztorys zadania z uwzględnieniem udziału własnego i sponsorów – podpisany przez księgową.
Preliminarz kosztów.
Wyciąg z banku o posiadaniu konta.
Decyzja w sprawie nadania nr-u NIP.
Zaświadczenie o posiadaniu nr-u identyfikacyjnego REGON.

UWAGI:
   Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje jeżeli podmiot ubiegający się dofinansowanie ma zaległości w terminowym regulowaniu wymaganych zobowiązań wobec Funduszu lub podmiot ten był stroną umowy zawartej z Funduszem i rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu.

Wnioski o wszystkie dofinansowania wraz z załącznikami należy składać w Wydziale Społecznym. Formularze wniosków dostępne są w Wydziale Społecznym oraz na stronach internetowych Urzędu Miasta.

Wydział mieści się przy ul. Kosynierów Gdyńskich 42 (pomieszczenia dawnego Biura Rehabilitacji i Referatu Zdrowia). Kontakt: tel.: +48 (0…55) 239 30 21; +48 (0…55) 239 30 20; +48 (0…55) 239 30 25; fax: +48 (0…55) 239 30 28; e-mail: biurorzs@vp.pl .
Godziny pracy Wydziału Społecznego: poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki – od 7.30 do 15.30, a w środy od 7.30 do 16.30.
  opracowanie: Teresa Bocheńska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 637

Print Friendly, PDF & Email