DOBREGO LOTU!

NOWE PRAWA
DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH KLIENTÓW LINII LOTNICZYCH

Od 26 lipca 2008 roku obowiązują nowe przepisy Unii Europejskiej (Dyrektywa 1107-2006) dotyczące uprawnień dla osób niepełnosprawnych podczas podróży lotniczych. Przepisy te mają gwarantować, że osobie niepełnosprawnej nie będzie można odmówić ani rezerwacji biletu lotniczego ani odbycia przelotu samolotem ze względu na jej niepełnosprawność. W ciężkich przypadkach linie lotnicze będą mogły w przyszłości zamawiać również osobistego asystenta.

Nie dotyczy to jednak pasażerów niewidomych i słabo widzących. Doświadczenie pokazało, że osoby z uszkodzeniami narządów ruchu (z wyjątkiem podróży grupowych) w przeszłości częściej spotykały się z odmowami niż niewidomi i słabo widzący.

Punkty Przybycia
Dla niewidomych i słabo widzących klientów linii lotniczych, ważnym jest zorganizowanie tzw. Points of arrival lub punktów przybycia np. na postoju taksówek, czy przystanku kolejowym, przy lotnisku, gdzie niepełnosprawny pasażer otrzymuje po uprzednim zgłoszeniu niezbędną pomoc. Ponadto linie lotnicze zostały zobowiązane, by niewidomy mógł bezpłatnie zabrać do kabiny swojego psa przewodnika i wraz z nim odbyć lot.

Bezpłatna pomoc
W celu uzyskania optymalnego wsparcia na lotnisku i na pokładzie samolotu, niepełnosprawni pasażerowie powinni zgłaszać swoje specyficzne potrzeby pomocy w linii lotniczej, w której dokonali rezerwacji, albo u organizatora podróży na co najmniej 48 godzin przed odlotem. Następnie dany pasażer musi pojawić się w umówionym punkcie odbioru na lotnisku na 1 do 2 godziny przed startem samolotu.

Ten rodzaj pomocy jest bezpłatny, to znaczy, że linia lotnicza w żadnym razie nie może doliczać do rachunku dodatkowych kosztów za asystowanie względnie wsparcie. Dotyczy to również tanich linii lotniczych, które w przeszłości niejednokrotnie dopuszczały się praktyk dyskryminacyjnych. Jeśli niepełnosprawny pasażer spotkałby się z naruszeniem nowych przepisów Unii Europejskiej, fakt ten powinien zgłosić na danym lotnisku lub w linii lotniczej.

Gdyby następnie nie zgadzał się z zajętym stanowiskiem, może zwrócić się do odpowiednich władz we własnym kraju – w Polsce do Ministerstwa Infrastruktury, które odpowiada za transport lotniczy.

  Oprac. Mieczysław Staniak Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 2757

Print Friendly, PDF & Email