„Black Friday” – jakie prawa ma konsument?

„Black Friday” – jakie prawa ma konsument?

„Black Friday”, czyli „Czarny Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja promocji jednak nierówne. Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK odpowiada na najbardziej nurtujące konsumentów pytania. Jednym z najważniejszych jest to, czy towar kupiony we wspomniany piątek można reklamować. Jak najbardziej tak. Jeżeli produkt ma wadę, można zwrócić się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Nie można tego jednak zrobić w przypadku, gdy towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane lub napisane.

Czego można żądać przy reklamacji? Naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, można żądać nawet odstąpienia od umowy. By zgłosić reklamację, najlepiej posiadać dowód zakupu (paragon lub fakturę).

Trochę inaczej sprawa wygląda w przypadku chęci zwrotu danego towaru bez podania przyczyny. Tu wszystko zależy już od dobrej woli sprzedawcy. To on określa warunki – warto więc spytać o to przed zakupem.

Bywają też sytuacje, kiedy to przy kasie okazuje się, że towar, który chcemy kupić, ma wyższą cenę niż na metce lub przy sklepowej półce. Mamy wtedy prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

Zakupy przez internet – jakie tu przysługują prawa?

Gdy zamówiony produkt dotrze do nas i widzimy, że opakowanie jest uszkodzone, to warto je otworzyć przy kurierze i w razie potrzeby spisać z nim protokół. Jeżeli nie chcemy lub nie możemy sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zróbmy zdjęcia i nagrajmy film. Jeśli zakupiony towar został uszkodzony w trakcie przesyłki, odpowiedzialność za uszkodzenia ponosi sklep internetowy.

Zamówiony produkt musimy otrzymać w ciągu 30 dni od daty zamówienia. Termin ten obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, można odstąpić od umowy.

Czy przeceniony produkt można zwrócić? Tak. Mamy na to 14 dni (towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania). Istnieją jednak wyjątki od tej reguły – nie można zwrócić towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie (np. biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowanych płyt lub gier.

UOKiK przypomina, że najbezpieczniejszą formą zapłaty za produkty kupowane w innym kraju UE jest płatność kartą kredytową. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), można zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back (z kompletem informacji dotyczących właściciela karty oraz transakcji, którą chcemy anulować).

Oprac. MM
Źródło: UOKiK
Fot. pixabay.com

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.